Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 18.10.2002
Svátek má Lukáš




  Výběr z vydání
 >BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA aneb HLAS LIDU TROCHU JINAK
 >ZE ŽIVOTA: Zkušenost
 >NÁZOR: Konsenzuální hlava státu
 >ZEMĚDĚLSTVÍ: Palas - povodně jsou překážkou restitucím
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Ještě k McDonaldovi a o cestě k ráji
 >PSÍ PŘÍHODY: Podivné setkání na ranní procházce
 >HISTORIE: Water-Loo (aneb Císařovy nové hemoroidy, Díl 3.)
 >VÍKEND: O chalupách a chalupářích
 >POSTŘEH: O nechtěné mystifikaci
 >K DISKUSI: Hon na kuřáky versus zdravý rozum
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Křížové výpravy od 11. do 15. století (mapa)
 >PENÍZE: Chceme tě, drobný kliente
 >ZDRAVÍ: Smíte nahlédnout do své zdravotní karty?
 >TEROR NA OSTROVĚ BALI: Poslední informace
 >OHLAS: Reakce na názor o reklamě M.Římana

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
18.10. PENÍZE: Chceme tě, drobný kliente
Petr Vykoukal, www.penize.cz

Klient, který ještě nedávno chtěl co nejlevnější účet s alespoň nějakým komfortem, neměl moc velkou volbu. Účet za nízkou cenu nabízela Česká spořitelna a Poštovní spořitelna. Pokud jste byli ochotni občas do banky (či na poštu) zajít osobně (abyste ušetřili na poplatcích za kartu či přímé bankovnictví), mohli jste mít účet za pár desetikorun. Cenově nejbližší konkurence začínala až o pár desetikorun výše. Dnes už je vše ale trošku jinak, ani spořitelny klienty na bankovních přepážkách "nechtějí" a snaží se jim nabízet přímé bankovnictví. Jeho cena ale často znamená, že spořitelní účet se cenově blíží konkurenci s mnohem lepší pověstí v oblasti kvality služeb. Navíc některé banky se snaží jít s cenou dolů a spořitelní klienty ulovit pro sebe. Asi nejvíce konkurenční nabídkou je v současnosti Perfekt konto Komerční banky. Bankéři z KB tvrdí, že tento účet by měl svými parametry naplňovat představy o běžném účtu až šedesáti procent potenciálních klientů. Podobné konstrukce jako Perfekt konto, jen o něco dražší je Komplet konto z dílny Raiffeisenbank. Oba zmiňované účty stojí na principu za jednu částku hodně muziky – v měsíčním paušálu je zahrnuta většina služeb, které klienty chtějí (nebo banka chce, aby klienti chtěli). Tento přístup má jedno úskalí. Zatímco konkurence, která si v měsíčním výpise vyúčtuje poplatky jako řadu jednotlivých položek za jednotlivé služby, tady klient uvidí jednorázově větší částku – která, ač je celkově nižší, může psychologicky odrazovat (málokdo je schopen okamžitě odpovědět na otázku, kolik ho stojí jeho běžný účet). Jak je ale vidět z tabulky, může to být dojem dosti mylný.

Srovnání běžných účtů určených pro méně náročné klienty
Banka KB ČS ČSOB Raiffeisenbank Poštovní spořitelna GECB
Název účtu Perfekt konto Sporožiro Osobní konto Kompletkonto Postžiro GEnius
Vedení účtu a výpisy (měsíčně) 55 16,40 30 80 12 79
Nejlevnější přímé bankovnictví (měsíčně) telefonní - zdarma telefonní – 10 korun telefonní - zdarma zdarma 1 GSM Banking - zdarma zdarma 1
Elektronická platební karta (měsíčně) zdarma 12,5 2 17 2 zdarma 10 30
Kontokorent zdarma 10 zdarma 3 zdarma zdarma 3 zdarma
Transakce nejlevnějším přímým bankovnictvím (v rámci banky / do cizí banky) 2,90 / 4,90 2 / 4 2 / 4 2 / 3 1,50 / 3,50 3
Výběr z bankomatu (vlastní / cizí) 0 (5) / 25 4 4 / 20 + 0,5% z hodnoty výběru 5 / 25 5 / 15 5 / 25 0 (9) / 25 4
Příchozí platba (v rámci banky / z cizí banky) 4 / 6 5 / 7 5 / 7 4 4 / 6 5
Měsíční náklady 5 77,70 75,90 78 110 50,50 141

Vysvětlivky:
1 cena zahrnuje i dva druhy přímého bankovnictví a kontokorent,
2 noví klienti mají platební kartu první rok zdarma,
3 zřízení kontokorentu stojí 200 korun,
4 u Génia a Perfekt konta jsou první dva výběry z vlastních bankomatů banky zdarma, pro další platí hodnota v závorce,
5 zahrnují poplatky za vedení účtu, kontokorent, přímé bankovnictví, jednu příchozí platbu (přišla vám výplata), tři odchozí (platíte nájem a energie, případně pojištění) a čtyři výběry z bankomatu banky

Typickému klientovi z naší tabulky by jako nejvýhodnější vyšla Poštovní spořitelna, pokud ale bude ochoten přidat každý měsíc dvacet korun, může získat podstatně více (především v nabídce přímého bankovnictví, ta u Poštovní spořitelny není moc široká – pasivní phone banking, homebanking a GSM Banking) a může si také více vybírat – nabízí se mu ČSOB, Komerční banka a Česká spořitelna. Ještě nedávno ale Komerční banka začínala o pár desetikorun výše, je tak zjevné, že v segmentu nepříliš náročných klientů začne brzy přituhovat. Přímo se nabízí otázka, která další banka sestoupí s cenami níže. Bude to GE, která dnes vychází jako hodně drahá? Pravděpodobně ne, neboť ta je schopna získávat klienty i při současné cenové politice a změna by se dala očekávat pouze v případě, že by se nedařilo plnit plány. Určitě by mohlo jít o Union banku, která v současnosti sice již nějaké balíčky produktů nabízí, jsou ale přece jen o něco dražší než konkurence a rozhodně nejsou tak komplexní. Zvláštním případem je Živnobanka, ta je již dnes hodně levná a mohla by se pohybovat v rovině výše zmiňovaných levných bank, její klienti ale určitě masoví nejsou. V neposlední řadě může také reagovat ČSOB, ta je sice již dnes levná, takže nepůjde o snižování ceny, ale určitě dojde k vytvoření "přítulnějšího" balíčku než je dnešní Osobní konto. Jeho spojení s přímým bankovnictvím by mohlo přinést růst počtu prodaných doplňkových služeb. Podobným procesem by mohla projít i Poštovní spořitelna, která dnes v přímém bankovnictví hodně zaostává. Je ale otázkou, jestli to není tím, že produkty mateřské ČSOB (především asi Linka 24)nejsou na masu klientů Poštovní spořitelny dimenzovány.

Myslíte, že soupeření o masové klienty může bankám pomoci k vyšším ziskům? Nebo bude znamenat jen vyhozené peníze za reklamu a dotace služeb, které budou nabízeny pod cenou, aby přilákaly klienty?Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.




Další články tohoto autora:
Petr Vykoukal www.penize.cz

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: