22.10. FILM: xXx - trochu jiný pohled na akční trhák
To, že napomádování agenti typu Jamese Bonda, v kvádru a motýlku, jsou
v dnešním světě zločinu jen směšnými figurkami na odstřel, ukazuje
vtipně hned první scéna filmu. Ovšem i tento podvratný krok nakonec
prozrazuje jen to, že xXx je bondovskou odvozeninou, až nepěkně závislou
na zavedeném modelu.
Zatímco Seanu Connerymu svého času jeho tetování pracně zakrývali,
Vinu Dieslovi ho přimalují navrch v těch nejhýřivějších barvách a
vzorech. Pokud režisér Rob Cohen vykřikuje "Bonde, ustup - přichází
Xander Cage!", proč má potom jeho film na konci tak výtvarně pojatou
titulkovou scénu, proč se opičí v dějových schématech, když chce být
"new breed of secret agent"? Obrátíme Bonda naruby jako fusekli, ale
necháme většinu prvků při starém, jen změníme uhlazenou image za
neotesanou.
Vin Diesel trpí stejným problémem jako další nová akční hvězda The
Rock (Král Škorpión) - jejich charizma sice neplyne jen z vypracované
muskulatury, ale i schopnosti sebeironie, jenže bohužel zastiňuje všechny
ostatní složky filmu. Ten jakoby už neexistoval a děj byl jen přívažkem
vykalkulovaného image. Dlužno podotknout, že u některých lidí se právě i
zmiňované, naštěstí přirozené charizma (image je jen nadstavbou) míjí
účinkem. Osobně sice patřím k těm, kterým se takovíto cool týpci na plátně
líbí, ale to nic nemění na tom, že star-systém zabíjí, když už ne umění,
tak alespoň filmové řemeslo.
Triple X (jemuž se tak u nás nesmí říkat - členové českého štábu
ho překřtili na "Kripla", což se odrazilo v nařízení amerického
studia zdejší distribuci) operuje se dvěma magickými zaklínadly: adrenalin
a popcorn, pročež mají odpadnout veškeré výtky vůči smyslu prosté zábavnosti
tohoto dílka. Ale i ono přece nese jakési vyznání.
Vyznání pokrytecky chápané svobody, jejímž ideálem jsou drobné výboje
proti jednotlivým představitelům establishmentu a zbytek životní náplně
tvoří využívání všech výdobytků kapitalistického systému. A tyto legrácky
a celková image stojí hodně peněz.
Fabule v podstatě prezentuje myšlenku, že výstřednictví musí mít své
autority, které podrývá, ale svou existenci vymezuje vůči ní, a absolutní
svoboda je tudíž nebezpečná. Pro záchranu bezpečné svobody (blbnutí na všelijakých
prknech) je potřeba znemožnit nástup svobody větší a nebezpečnější
(Anarchie 99, která chce zrušit politické vlády na světě).
Stejně tak avizovaný žánr si předem vynucuje souhlas, ne-li bezmyšlenkovitou
oslavu za vynalezení "nového stylu" a za neostýchání se čistě
bavit. Pokud namítáte něco proti, jste ihned označeni za staromódní
morousy, kteří nerozumějí legraci.
A přitom vůči xXx lze vznést oprávněnou námitku: totiž, že
nebaví dost vydatně, že scénář by neměl skýtat jenom hlášky pro hlavního
hrdinu a jeho mentora, ale že jde i o příběh, respektive ani ne tak
originalitu zápletky, jako spíš schopnost ji dostatečně dynamicky podat. A
v tom xXx selhává na plné čáře.
Děj je roztahaný, má hrozné proluky a používá chatrné oslí můstky,
jimiž se lepí celá prostřední část děje v Praze a na Vranově (s počítačově
dosazeným Alpským panoramatem). Navíc je přecpán únavnými klišé, která
nejsou zábavná ani nezáměrně - což je zase případ českých reálií a vět,
vděčně vnímaných tuzemským publikem. Přitom tu funguje několik pokusů
určitá klišé reflektovat, v drtivé většině se však Xander veze na
jejich tradičně formovaných vlnách.
Celé je to natočeno rutinně a bez výrazných nápadů. Dva tři skoky s
motorkou, při nichž se zatají dech, nemůžou vyvážit zcela bezkrevně
koncipované přestřelky, které vypadají jako z videofilmů Čechokanaďana
Lloyda Simandla, v nichž se také občas ztrapňují čeští herci. Při
pohledu na nabušeného Diesela mj. dost zamrzí, že ve filmu není ani jediná
bitka. A k té vší kreativní bídě či spíše realizační fachidiotii má xXx
i mimořádně nevýrazného padoucha (takový přerostlý Sagvan Tofi).
Nicméně na kardiální otázku, zda má smysl točit podobné filmy, odpoví
liberální člověk jednoduše: Ano, pokud bude potenciál hrdinů pořádně
využíván. Do té doby jde jen o hypovanou bublinu typu Tomb Raidera
nebo Mužů v černém. Koncepty zboží jsou každopádně vymyšleny
perfektně, to se musí uznat. Už jenom chybí lepší realizátoři.
Kamil Fila
(tento i další články o filmech v žánrech sci-fi, fantasy a horor najdete na sci-fi sekci Neviditelného psa)
|