Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 24.10.2002
Svátek má Nina




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Přímá volba prezidenta podle ODS
 >FEJETON: Dopis příteli milionáři
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Propisku nepotřebujete
 >ZE ŽIVOTA Nejlepší kšeft - lidská naivita
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Strýc Podger vyměňuje stírače
 >PSÍ PŘÍHODY: Komu je vlastně nadáváno
 >LITERATURA: Mé a tvé - Atomová válka SFC Marecka
 >LETECTVÍ: Nose Art neboli Příďové kresby letadel
 >VÍKEND: O chalupách a chalupářích
 >ŽERTÍK: Dopis od zlodějů 150 miliónů
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Aztécká říše (mapa)
 >PENÍZE: Pojistěte si svůj domov
 >ZDRAVÍ: Průjmy neinfekčního původu
 >SPOLEČNOST: Fórum 2000 - škoda času a peněz
 >NÁZOR: Zbytečné pašalíky pro Unii svobody

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
24.10. LETECTVÍ: Nose Art neboli Příďové kresby letadel
Jiří Wagner

Nose Art neboli příďovými kresbami letadel se zabývá kniha Clarence Simonsena RAF & RCAF Aircraft Nose Art in World War II, kterou jsem nedávno dostal jako dárek od autora.

Jistě mnozí čtenáři viděli film Memphis Belle, příběh amerického bombardéru B-17 pojmenovaného podle "memfiské krásky" namalované na jeho přídi (první byl jako dokument The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress natočen s původní posádkou již v roce 1944, druhý pak jako celovečerní drama Memphis Belle roku 1990).

Právě takovými příďovými kresbami se zabývá kniha Clarence Simonsena RAF & RCAF Aircraft Nose Art in World War II, kterou jsem dostal od autora při návštěvě v jeho domě v Airdree nedaleko kanadského Edmontonu.

Jak už sám název napovídá, kniha se věnuje toliko příďovým kresbám britského (Royal Air Force) a kanadského (Royal Canadian Air Force) válečného letectva (bombardérů, stíhaček a ve zkratce i dopravních a průzkumných strojů), nicméně ve zkratce popisuje vývoj tohoto umění již od první světové války. Clarenci Simonsenovi trvalo 35 let než se mu podařilo jeho dílo vytvořit, přesto, nebo právě proto, je to kniha vynikajících kvalit, již ocení nejen modeláři, ale všichni milovníci letadel, a to pochopitelně válečných.

Je zde popsán vývoj příďových kreseb od zprvu prostých kopií postaviček Walta Disneyho přes nejrůznější "žraločí tlamy" a kresby vesměs zesměšňující Hitlera až po poměrně náročné reprodukce tehdy velmi populárních "pin-up girls", a to včetně počtu provedených pumových útoků (nejčastěji v podobě bomb) nebo - v případě stíhaček - počtu úspěšných sestřelů (nacistické kříže, svastiky nebo symboly jiných států Osy).

Clarence Simonsen se však nespokojuje pouze s fotografiemi či barevnými reprodukcemi těchto kreseb - vše je doplněno kompletním výčtem všech letounů RAF a RCAF včetně jejich kódových označení a osudů, často bohužel těch nejsmutnějších, a životních příběhů posádek i jednotlivých letců. Potěšující je, že jeden odstavec věnuje autor i Československu a životním osudům seržanta Karla Pavlíka z 313. perutě, jehož nazval "nose artist".
Sám Pavlík si na příď svého Spitfiru Mk Vb namaloval figurku kocourka a český nápis "Mnoho štěstí". Jak se ale čtenář dočte, nápis Pavlíkovi štěstí nepřinesl - když pilotoval jiný Spitfire, byl sestřelen 5. května 1942 nad francouzským Ypres Focke-Wulfem 190 od německého esa ´Pips´ Prillera. Po osvobození Francie byly jeho pozůstatky objeveny v devítimetrové hloubce anglickými vojáky a Pavlík byl pochován na místním hřbitově. Žel ani nápis "Mnoho štěstí" nebyl Jaromíru Kohoutovi, jenž Pavlíkův stroj později pilotoval, nic platný. Rovněž Kohout byl ve vzdušném souboji sestřelen pilotem Luftwaffe.

Podobnými případy se knih a bohužel jen hemží, nicméně se zde najdou i ty šťastné, ostatně jako v každé válce, tu leteckou nevyjímaje. Nám tedy nezbývá než obdivovat nezměrné hrdinství letců, kteří bojovali za svobodu a kochat se krásnými a leckdy nesmírně vtipnými kresbami, jimiž zdobili přídě svých letounů.

P.S. - Jak mě mejlem upozornil Clarence Simonsen zmíněnou knihu je možno objednat na Amazon.com stejně jako jeho první knihu napsanou společně s Jeffem Ethellem v roce 1991 "The History of Aircraft Nose Art WW I to Today", která bude vydaná v tomto roce v reedici a k objednání bude od 15. prosince tamtéž


Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: