Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 29.10.2002
Svátek má Silvie




  Výběr z vydání
 >TEROR: V Moskvě se skoro nic nového nestalo
 >ARCHITEKTURA: Pražská Stromovka po povodni
 >TÉMA: Co s absolutní výzvou?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Z Reichstagu se ještě kouří
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Státní svátek pod tlakem orkánu
 >PSÍ PŘÍHODY: Mizera nechce žrát!
 >ENERGETIKA: Temelín je opět podezřelý...
 >OHLASY: Železný senátor
 >EKONOMIKA: Třetí čtvrtletí na světových trzích
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >SPOLEČNOST: Mé dojmy z Johannesburku
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Budování státu v Nizozemí
 >MEJLEM: Poučit bychom se mohli?
 >STŘEDOZEMÍ: Malta teplého, povlovně doznívajícího léta
 >PRO ZASMÁNÍ: Jeden jazykový problém

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
29.10. ENERGETIKA: Temelín je opět podezřelý...
Jiří Tyc

V minulých dnech bylo okolo Temelína opět trochu rušno. Z Plzně byl dovezen opravený rotor generátoru pro druhý blok. Také bylo oznámeno, že první blok pojede na sníženém výkonu, protože by nevydržel s palivem do ledna, kdy je každoročně v naší republice po elektrické energii největší hlad. Toto bylo podezřelé Jihočeským matkám.

Jak to vidí Jihočeští taťkové?

Ti z nás, kteří na Temelíně dělají, mají radost, že se nový rotor do generátoru už montuje. Je nepříjemné chodit okolo rozebraného generátoru a bezmocně koukat do prázdné díry po rotoru. Je to jako když máte auto na dvorku na špalkách. Chtěli byste jezdit a nejde to.

Spouštění druhého bloku šlo ze začátku mnohem lépe, než na bloku prvním. Bylo to logické. Mnoho úprav z "jedničky" se automaticky udělalo i na "dvojce". O lepším spouštění hovoří i to, že na "dvojce" bylo doposud jen jedno tak zvané rychlé odstavení reaktoru - tedy pád všech regulačních a havarijních tyčí do aktivní zóny reaktoru. A to už byl druhý blok na výkonu 30 %! Potom se ale objevil zkrat na rotoru generátoru. Bylo to těsně před tím, než se měl generátor poprvé fázovat do sítě, při tak zvaných primárních zkouškách. Následovala odstávka, výměna rotoru za nový, náhradní a opět příprava na fázování. A další zkrat! V tisku proběhla jen krátká zpráva o tom, že temelínský druhý blok čeká další odstávka a další výměna rotoru. Dnes, kdy píšu tento článek (12.10.2002), měl být druhý blok už na výkonu 100% a měl procházet dynamickými testy. Bohužel.

Zpoždění spouštění druhého bloku zapříčinilo i problémy s provozem bloku prvního. Na "jedničce" se plánovala odstávka na výměnu paliva, ale to už měl jet druhý blok na plný výkon. A věřte, že 1000 MW se v zimě hodí! Specifikum tlakovodního jaderného reaktoru je v tom, že nelze měnit palivo během provozu reaktoru. Nyní se plánuje výstavba nového typu reaktoru chlazeného heliem, kde bude také možno kontinuálně měnit palivo. Na Temelíně to ale nejde. Je to jako by jste měli auto se zaplombovanou nádrží a nemůžete dolévat benzín. Musíte spotřebovat celou nádrž a teprve potom můžete natankovat opět plnou. A navíc je to spojeno s montáží a demontáží motoru. (Obrazně.) Na Temelíně je zavezeno 92 tun paliva o takové kvalitě, která zaručuje provoz bloku na nominálním výkonu asi 310 dní. Tedy jak se říká 310 efektivních dnů.

Z důvodu zpoždění ve spouštění druhého bloku jede teď první blok na výkonu 80 % a tedy s 80 procentní "spotřebou" paliva. Je to spočítané tak, aby blok vyráběl do konce listopadu, v prosinci byl odstaven do běžné opravy a celý leden mohl jet opět na výkonu 100 %. A teprve v únoru bude odstaven na výměnu paliva. Na tomto postupu není nic zvláštního, pokud v tom ale nechcete hledat nějakou "kulišárnu". Jihočeské matky od ČEZu nic jiného, než podrazy nečekají, proto jim to připadá podivné. Celý vtip je ale v tom, že pokud máte na topení v kamnech kbelík uhlí a chcete, aby kamna hřála o určitém dni v budoucnosti, nesmíte uhlí protopit najednou a hned. Nic víc.

Jiří Tyc




Další články tohoto autora:
Jiří Tyc

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: