Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 1.11.2002
Svátek má Felix




  Výběr z vydání
 >BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA aneb HLAS LIDU TROCHU JINAK
 >POLITIKA: Zaměstnáváš, tak hlídej
 >POLITICE: Tragikomické počínání Unie svobody
 >DOPRAVA: Pražská doprava - setrvalá neschopnost
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zas jeden vynález, který si nedám patentovat
 >PSÍ PŘÍHODY: Divné zvuky z vedlejší místnosti
 >FEJETON: O dojídání a dočítání
 >KULTURA: Cimrman se konečně dočkal pamětní desky
 >ZE ŽIVOTA: Jak jsem urazil soudruha Lenina
 >EKOLOGIE: Veřejnoprávní fundraising
 >VÍKEND: O chalupách a chalupářích
 >HUDEBNÍ RECENZE: Dvě zahoupání kolébkou hnusu
 >Jak na internet v Čechách
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Evropské hospodářství: zemědělství (mapa)
 >ZDRAVÍ: Partnerky sexuálních delikventů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
1.11. HUDEBNÍ RECENZE: Dvě zahoupání kolébkou hnusu
Petr Holeček

Upozornění: Tohle je tak trochu recenze, profil, fejeton i deník. Na podzim vždycky rád odjíždím na několik dní na chalupu, kterou máme na Vysočině v jednom údolíčku. Už koncem října tady občas sněží a stromy se pod náporem větru ohýbají až k zemi. Stěží budu romantická dušička - barevný podzim: lesy, příroda, stromy tady barvami nehýří. Žádná žlutá, červená. Tady jde vše ráz na ráz. Je tu léto, teplo a pak bum! Všechny listy přes jednu noc spadnou a je prostě zima. Žádný melancholický podzim plný depresí se nekoná. Je tu všude bláto, déšť, vítr a zima. A stejně to tu mám na podzim nejradši. Také proto, že se tu dobře poslouchá tvrdá rocková hudba. Možná lépe - její poslech si zasloužíte. Beethoven sem nepatří. A tak jsem si na podzimní živoření na chalupě vzal k recenzi novou živou desku od Cradle Of Filth - Live Bait For The Dead. Nevím, jak se to stalo, ale dost to zavánělo mystikou. Když jsem zmíněné CD vložil do přehrávače, vypnuli proud. Vichřice někde zpřetrhala vedení.

Druhý den jsem sekal dříví "mojí oblíbenou" sekerou a z dálky mě sledoval soused. Starousedlík, dá se říct. Je to truhlář a polovinu jeho pozemku zabírá dřevo. V jakékoli podobě. Musel to pro něj být zdrcující pohled. Pražák seká dříví. Šlo mi to od ruky, ale to jsem si asi myslel jen já sám. Přišel ke mně, dal mi pořádnou palici a železné klíny. Na větší špalky. Pak řekl: "Musíš na to jít od lesa, jdeš na to silou a to je zbytečný." Zatímco já si položím špalek na špalek a mlátím do něj tak dlouho, dokud se nerozpadne, on si ho nejdříve prohlédne a dvěma ranami rozetne. Ostří sekery projede přesně mezi suky. Zdánlivě to s tím málo souvisí, ale mě to v tu chvíli napadlo. Přesně takhle by na to měli jít i Cradle Of Filth, ale kdepak. Jsou jako já. Jdou na to silou, nevyměřují a žádná cesta od lesa na ně neplatí. Ale v tom je právě kouzlo zuřivých a zatracovaných Cradle Of Filth.

Live Bait For The Dead je první živák téhle skupiny. Vydali ho na vlastní značce AbraCadaver skrze Snapper Music. Britská black metalová banda Cradle Of Filth vznikla v roce 1991, kdy se spojil zpěvák Dani Davey, kytarista Paul Ryan, klávesák Benjamin Ryan, basák John Richard a bubeník Darren. Po personálních změnách na postech bubeníka a kytaristy a po třech vydaných demáčích vznikla v polovině roku 1994 první deska The Principle Of Evil Made Flesh. Už tehdy bylo patrné, že kapela půjde svojí vyšlapanou cestičkou - trvdý, ostrý metal podpořený zvláště charakteristickým jekotem frontmana Daniho a zejména pak mystikou a cirkusáctvím, které se kolem black metalových skupin stále motá. Změny v lineupu pokračovaly poté, co se bratrové Ryanové rozhodli přejít do skupiny Blood Divine. Kult ze skupiny udělalo až další album z roku 1996 - Dusk And Her Embrace. Dva roky na to následovala deska Cruelty And The Beast, úplná jistota skupiny. Žádné žánrové změny anebo experimenty, hutná strašidelná muzika se ženskými něžnými vokály v kontrastu s hučivými mužskými a hlavně Daniho výškami. Následovaly již tradiční koncerty v dramatičnosti podobné Alice Cooperovi nebo později Marilyn Mansonovi. Po dvou letech se pak skupina vrátila na scénu s novým bubeníkem Adrianem Erlandssonem a čtyř skladbovým albem From The Cradle To Enslave, kde poprvé zaexperimentovala s elektronikou a představila i dva velice povedené remixy Anathemy a Misfits. Následovaly už nepočítané změny v sestavě a symbolicky na Halloween roku 2000 vyšlo album Midian. Dlouhohrající nářez, který fanoušky nepřekvapil, ale zato pěkně potěšil. Hlavně v době, kdy nemalá část kapel přechází ze stylu do stylu - hlavně pak z black metalu do podoby nových romantiků á la Depešáci. Zatím poslední deska, která dnes představenému živáku předcházela, se jmenuje Bitter Suites to Succubi a vyšla v létě roku 2001.

Tento živák je tedy jakýmsi mezistupněm mezi poslední Bitter Suites to Succubi a albem Damnation And A Day, které chtějí Cradle Of Filth vydat v únoru 2003. Do sbírky všech jejich fanoušků je opravdu vítanou deskou - živý bootleg ještě dosud nevydali. A protože je skupina i za cenu nesrozumitelnosti zvyklá všechno dělat pořádně a dotáhnout věc do konce, čekají nás v balení Live Bait For The Dead desky hned dvě. Obě upozorňují na skvělý zvuk skupiny naživo na pódiu, ale zejména spíše na to, že je ve svém hudebním stylu stále na špici. To by se musela konat už zmíněná žánrová změna, aby tomu tak nebylo. První ze dvou desek obsahuje skladby z vydařeného koncertu, který se 14. dubna 2001 konal v Nottingham´s Rock City pro dva tisíce diváků. Obsahuje i velké pecky, titulní skladby Dusk And Her Embrace, The Principle Of Evil Made Flesh nebo From The Cradle To Enslave.

Druhé cédéčko je zábavnější - obsahuje dva tracky nahrané naživo na Soundchecku, remixy z desky Bitter Suites To Succubi a skvělý rádiový remix skladby No Time To Cry od Sisters Of Mercy. To ale není vše, s remixy můžeme pokračovat. Máme tu klasický cover The Fire Still Burns od Twisted Sisters, další remix From The Cradle To Enslave a raritní demo nahrávku Scorched Earth Erotica. Na druhé desce je i interaktivní stopa - můžete si zde stáhnout screen savery, tool bar skin nebo prohlédnout video k No Time To Cry. Byl jsem na koncertě Cradle Of Filth asi před třemi roky v Praze a můžu s čistým svědomím prohlásit, že i u tvrdé rockové skupiny platí tvrzení, že je na pódiu lepší než v uhlazené studiové podobě (pokud se to u tohoto tvrdého formátu dá říci). Prostě a jednoduše, Cradle Of Filth do toho řežou silou a bez kompromisů. A jako já nenechám při štípání dříví žádný suk celý, tak i tahle skupina řeže do posluchače tak dlouho, až jí podlehne. Nesnaží se o nějaké pozlátka nebo vychytralosti a právě proto se jí důvěra vložená do fanouška vrátí hned dvakrát.

Cradle Of Filth - Live Bait For The Dead
(Snapper Music / Globus Music; 13 + 9 skladeb)


Další články tohoto autora:
Petr Holeček

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: