Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 11.11.2002
Svátek má Martin




  Výběr z vydání
 >UNIE: Začíná jít do tuhého.
 >SPOLEČNOST: Balené koblihy a plíživá kontrarevoluce
 >PRÁVO: Antikorupce
 >ZAMYŠLENÍ: Můj pan profesor
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Opravovací neděle
 >PSÍ PŘÍHODY: První sníh
 >POLITIKA: Tošenovský splnil roli volebního lídra, může jít
 >OHLAS:Muž s velkou hlavou - Ludvík Souček
 >POLITIKA: Proč nechce vedení ODS vnitrodemokracii ve straně ?
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >KULTURA: Náš vypreparovaný intelektualismus v kostce
 >POVÍDKA: Ples Popelek
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Obchodní svět Asie a Afriky (mapa)
 >„Nejsou chudí a bohatí. Jsou jen ochuzení a obohacení“, říká Ricardo Navarro
 >MOUDROST: Manažerské lekce od mistra Ezopa

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
11.11. UNIE: Začíná jít do tuhého.
Václav Vlk

Jak se přibližuje okamžik, kdy bychom, zdá se už reálně, měli vstoupit do Evropské unie, začíná přituhovat. Ukazuje se, že bychom mohli být po opadnutí celních a dalších bariér až příliš nepříjemným konkurentem mnoha zpohodlnělých a na všelijakou ochranářskou politiku EU zvyklých západních firem. A jejich zaměstnanců.
Jak klepnout přes prsty nepříjemnou konkurenci, v tom jsou západní eurosocialismem chránění výrobci mistři. Však se to také učili desítky let. A formy, jak to udělat jsou skutečně různé.
Tu se objeví v televizních zprávách redaktoři, na tváři výraz, jako by právě přistáli Marťani a začnou vykřikovat, jak jsou naši pracující v západních obchodních řetězcích nelidsky vykořisťováni. A jak se s tím musí něco udělat. A že ihned učiní obchodní inspekce a další podobné kontrolní orgány potřebná opatření. Ne, že by se chovaly obchodní řetězce ke svým zaměstnancům jako lidumilové, ale nějakým nedopatřením nakonec reportáže vyhrkne hysterický redaktor tu rozhodující větu. "Vše by se zlepšilo, kdyby se změnila otevírací doba super a hypermarketů." A je to na světě. Oni totiž Němci a Rakušané velice rádi jezdí nakupovat večer, v sobotu a nebo v neděli, prostě kdy je napadne, do českých velkoprodejen. Což se jim velice líbí. Jako zákazníkům. A kdo zná Německo a Rakousko, ví, že po 17. a nebo 18. hodině si může koupit pendrek a ne rohlík, protože je všude zavřeno. Místnímu personálu, silně odborově organizovanému, se totiž večer a o svátcích nechce pracovat. Jediné místo, kde si lze večer anebo ve svátek v těchto státech něco koupit k jídlu, jsou turecké, řecké, čínské a podobné obchody a bistra. Takže se naše prodejny zahraničním zákazníkům velice líbí, nejen cenami. Což je konkurence a tak ji prostě pomocí demagogických hesel a "kontrolních" úřadů zlikvidujme. Co na tom, že státní kasa prodělá miliardy na daních, jen když bude "objednatel řešení problému " spokojen.
Dodnes obyvatelé ČR nevěřícně kroutí hlavou nad vyhláškou, která nutí prodejce prodávat koblihy balené. Tvrzení, že je jejich prodávání nebalené nebezpečné, nedokázal nikdo doposud podložit jediným důkazem. Ovšem o důkazy nejde . Jde o to, že u nás se prodávají pekařské výrobky asi za 25% ceny obvyklé v okolních státech. Což znemožňuje zahraničním pekařským gigafirmám větší přístup na náš trh. Odpověď je jasná. Ceny se musí zvýšit a je nutno zajistit cestu na náš trh. Jak řekl pro Profit generální sekretář Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Stanislav Musil k uvedené vyhlášce o balení pekařských výrobků: "Pokud si i díky této vyhlášce spotřebitelé zvyknou na balené výrobky, není žádný problém je dovézt ze zahraniční." Už víte, proč máme mít balené koblihy?
Koncern Volkswagen, snad díky duchu, v kterém vznikl, věc řeší rázně a vojácky. Španělé budou vyrábět "sportovní auta", pravili před cca dvěmi lety. No a oblíbené vozidlo Toledo, velký a pohodlný vůz za rozumné peníze se změnil na plechovku, tak pro čtyři subtilní Španěly. Toledo, jako vůz pro taxikáře, referentský vůz a u nás rodinný vůz zmizelo z trhu. Jak je však vidět například ve Španělsku, i když konstrukce Octavie má nesmyslně a nepochopitelně malý prostor na nohy před zadními sedadly, nestačilo to. Ve Španělsku je to oblíbený vůz pro taxikáře i firmy. A nikoli třeba drahý Pasát.
Když se prodávají i vozidla Superb s neuvěřitelným jménem a přesto, že zvenku zřejmě záměrně vypadá jako obyčejná Octavie, rozhodlo vedení Volkswagenu rázně. Češi jsou moc velká konkurence a budou dělat mizerné plechovky. A bude po konkurenci! Jsem jenom zvědav, jak se bude zaměstnancům v Mladé Boleslavi chtít vyrábět laciné a nekvalitní plechovky místo pořádných aut. Počkáme, uvidíme. Ono totiž chtít, místo cizí konkurence, likvidovat podniky, které sám vlastním, aby si "centrála" pomohla, je i z ryze obchodního hlediska mimořádně hloupé rozhodnutí.
A mezitím můžeme sledovat, jak ČNB likviduje silnou korunu a čekat, zda budeme smět patřit mezi bohaté a úspěšné anebo jen mezi ty, o kterých Werich zpíval: "Kdo v hadrech čeká na štěstí, ten se načeká."
Nevstupujeme do žádného dobročinného spolku. Ale do, svým způsobem elitního, klubu. Ovšem chování, které můžeme čekat, nikterak "elitní" nemusí být. Ale nestěžujme si a nenadávejme, že za to můžou jen Němci a Rakušané. Naše konflikty s nimi jsou jen výsledkem toho, že máme společnou hranici a historii. Ostatně, jen se zeptejte Španělů, a nebo si přečtěte ve starých novinách, co všechno se dělo mezi Francouzi a Španěly v době, kdy Španělsko vstupovalo se EU. Na zapálené kamiony, zbité řidiče, bojkoty a stávky. To, co se děje u nás, je z tohoto hlediska selanka. Z ekonomického je to ovšem tvrdý a nekompromisní boj.
Teprve teď se uvidí, jaká je a co zmůže socialistická vláda. A co si necháme líbit. Začalo jít do tuhého.


Další články tohoto autora:
Václav Vlk

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: