Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 14.11.2002
Svátek má Sáva




  Výběr z vydání
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Prvenství našich prezidentů
 >LIDŠTINY: Mýtus o hodných čečenských zabijácích a zlých Rusech
 >POOHLÉDNUTÍ: Problematický půvab amerického právního systému (dokončení)
 >ZAMYŠLENÍ: Mám v hlavě šlus, pane doktore!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: To mohlo dopadnout sakra blbě
 >PSÍ PŘÍHODY: Rupne? Nerupne?
 >NÁZOR: Tak už je to zase tady.
 >ZBRANĚ: Mám ho umlátit kabelkou?
 >NÁZOR: Malá obhajoba Rádia vnitra
 >DOPRAVA: I kdyby to mělo...
 >LITERATURA: Konspirační čítanka
 >ŽERT: Intronizace náčelníka hasičského záchranného sboru
 >V Bagdádu o Saddámovi nikdo nemluví
 >ZDRAVÍ: Nenávidíte svou práci?
 >POOHLÉDNUTÍ: Problematický půvab amerického právního systému

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
14.11. DOPRAVA: I kdyby to mělo...
Prostě Gentleman

Po dvou letech se ukazuje, že přednost chodců na přechodech, zavedená od roku 2001, přináší katastrofální výsledky. Počet nehod je skoro dvojnásobný, počet mrtvých dokonce více než čtyřnásobný (18 proti 4)! Jde o nehody zaviněné řidiči, ale to na věci nic nemění.

Když se zákon zaváděl, jeden z argumentů proti zbytečnosti zákona, neboť už dosavadní úprava přikazovala řidiči, že nemá chodce omezit, byl, že i kdyby to mělo zachránit jeden lidský život, stojí zákon za přijetí. Hlasy proti, vycházející z mentality části chodců vrhajících se už tehdy bezohledně na přechod, či poukazující na zvýšení krizových situací v křižovatkách, kdy například při odbočování vlevo (tedy akci samo sobě kritické, musí řidič kromě aut sledovat ještě chodce a při přednosti se stane, že zůstane v křižovatce stát), či poukazující na riziko u špatně označených přechodů (za snížené viditelnosti a mokra nejsou pruhy vidět a chybí-li značka...) byly odmítány s tím, že vyspělá Evropa takto funguje.

K tomu je třeba přičíst odpovědnost médií blábolících neustále cosi o "absolutní přednosti", ačkoli nic takového v zákoně není - k ní se dnes samozřejmě nikdo z těch, kdo mátli veřejnost, dnes nehlásí. I dnes se však najdou lidé, kteří kritizují upozornění dopravní policie, že také chodci musí dbát na bezpečnost provozu a rozvažovat, co udělají, že musí brát v úvahu provoz (sociolog I. Možný, MFD 12. 11. 2002). Odmítání tolerance jedněch vůči druhým, to je pravá příčina zvýšeného počtu úmrtí.

Pseudohumanisté teď tedy mají, co chtěli: evropský zákon v kombinaci s nepřipravenými lidmi a nedostatečně zřetelně vyznačenými přechody se stal pro některé chodce smrtícím. Tím nijak nesnímám vinu z řidičů, často jezdí jako dobytek, zejména na víceproudých silnicích nesmyslně předjíždějí auta dávající přednost; minulý týden jsem na Florenci viděl, jak bezohledný autobusák málem sejmul chodce. Nicméně trvám na tom, že nikdo odpovědný se nepostaral o dostatečnou osvětu včetně vysvětlení fyzikálních zákonů zabraňujících v některých situacích i odpovědnému řidiči včas zastavit a upozornění na nutnost vzájemné tolerance.

Po dvou letech tedy zákon prokázal ve stávajícím aplikování svou nefunkčnost. Říkat i nadále, že se mu musíme přizpůsobit a za cenu dalších obětí nechat zákon v platnosti je v příkrém rozporu se skutečností, že jeho zrušení (či důkladné vysvětlení situace) by zachránilo nejeden lidský život. A tak se ptám: kde jsou ti, kdo tehdy hlásali, že cokoli zachránivší byť jeden život, stojí za to...

Gentleman


Gentlemanův deníček




Další články tohoto autora:
Prostě Gentleman

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: