Telecom ohlásil svojí novou strategii – konečně bude
naslouchat svým zákazníkům
Na posledním jednání Internetového Fóra Na
začátek jednání přišel i současný generální ředitel Českého Telecomu Ondřej
Felix, po celou dobu jednání byl přítomný i výkonný viceprezident pro oblast
velkoprodeje Pavel Jiroušek (dřívějších jednání se neúčastnil), který
v podstatě vedl jednací tým ČTc. Generální ředitel ve svém úvodním projevu
ohlásil změnu strategie Českého Telecomu. V projevu Ondřeje Felixe se
objevilo několik zcela nových stanovisek, které by do dnešního dne ze strany
Českého Telecomu asi těžko někdo očekával. Padla zde také věta, která by se
v nejbližší době mohla stát novým reklamním sloganem Českého Telecomu -
pan Ondřej Felix doslova řekl „Hloupý dodavatel, který není schopen
naslouchat svým zákazníkům“. Nahradila by tak starý slogan „Víc než
slova“, který se vzhledem k chování ČTc ke svým zákazníkům stal terčem
mnoha vtipů.
Úvodní proslov generálního ředitele však byl v ostrém
rozporu s chováním jeho podřízených v průběhu jednání. Po odchodu
generálního ředitele z jednání se zástupci ČTc
opravdu snažili přesvědčit všechny zúčastněné o své vstřícnosti a ochotě
vyjednávat, ale při řešení jednotlivých sporů se vraceli ke svým dřívějším
postojům a způsobu myšlení. Příkladem může být postoj k otázce paušálu -
zatímco na minulém jednání delegace ČTc vyjádřila ochotu jednat o všech námi
navrhovaných modelech paušálního
připojení, teď už zástupci ČTc tak vstřícní nebyli a snažili se přesunout
debatu na téma paušálu u technologie ADSL. Paušál u technologie ADSL je však ve
světě samozřejmý, časový limit se téměř nikde nevyskytuje. Zde je třeba
zdůraznit, že rozdíl mezi městem a venkovem se s příchodem ADSL
technologie na náš trh ještě výrazněji prohloubí. ADSL totiž v prvních
fázích zavádění na venkov zřejmě nedorazí, (překvapením by bylo,kdyby ČTc při
zavádění této technologie reagoval na aktuální lokální poptávku a nedržel se
přesně svého „zaváděcího“ plánu) a právě proto by zákazníci mimo vetší města
odkázaní na minutově tarifikovaný dial-up byli ve výrazné nevýhodě.
Ze strany nejvyšších
představitelů ČTc zaznělo, že chtějí hledat společnou komunikaci se všemi
stranami a jako nový prvek vítají možnost naslouchat zástupcům uživatelů
Internetu (ZUI), neboť je to potřebné pro další rozhodování.
V obecné rovině zazněla z úst nejvyšších
představitelů ČTc dvě klíčová prohlášení, která sice potvrzují deklarovanou
změnu postoje, ovšem až v nejbližších dnech se právě na jednáních o modelech paušálního Internetu a
vyjednáváních o velkoobchodní nabídce pro službu ADSL ukáže, jestli šlo ze
strany Českého Telecomu pouze o taktický manévr, nebo jestli došlo skutečně ke
změně ve strategii firmy.
Za nejdůležitější považujeme tvrzení ČTc, že je třeba
diskutovat o chování a potřebách zákazníků a od toho odvíjet modely, nikoliv
začínat technologiemi a propojením.
Jako zastaralý a v dnešní době neudržitelný označil ČTc model
Internetu, který zákazníka nutí „Večer zalézt do sklepa ke svému
počítači, do rána surfovat po Internetu a ráno odcházet do práce nevyspalý“.
(citace výroků je doslovná,naše delegace seděla na jednání v pravém slova
smyslu obklopená představiteli ČTc)
Další důležitá skutečnost je přehodnocení postoje ohledně
vlivu technologie ADSL na Dial-up. Podle ČTc je potřeba nerozlišovat
technologie, ale služby. Otázka ADSL se musí řešit společně s dial-upem,
pokud se tyto otázky vyřeší zvlášť, nebudou se tyto technologie podporovat a
doplňovat. Na tomto místě je potřebné podotknout,že ještě před několika týdny
zástupci Telecomu písemně uvedli, že ADSL v krátkodobém a střednědobém
výhledu nijak neovlivní trh s dial-upem.
Abychom přinesli i několik zásadních informací z tohoto
jednání, je třeba uvést, že ČTc ústy svého generálního ředitele Ondřeje Felixe
potvrdil skutečnost, že na Internetu zveřejněná velkoobchodní nabídka se
v žádném případě nenachází ve své konečné podobě a je ve všech bodech
otevřená k dalšímu jednání. Diskuse nad nabídkou by měla proběhnout do
konce tohoto měsíce, přičemž otevřená zůstává jak cena tak i rychlost této
služby. Zástupci uživatelů apelovali na všechny zúčastněné strany aby
přehodnotili hlavně cenu základní varianty ADSL kde i nadále požadujeme cenu do
1300 Kč. Rovněž požadavek na možnost změny rychlosti ze strany alternativního
operátora uznal ČTc jako oprávněný.
V následné diskuzi na téma velkoobchodní nabídky
položil Pavel Jiroušek otázku, kolik podle nás může stát ADSL pro koncového
zákazníka při současné velkoobchodní nabídce. Náš odhad (platforma ZUI) se
pohyboval mezi 1500-1700 Kč. Podle P.
Jirouška vychází koncová cena při jeho znalostech nákladů a marže na 1450 pro
koncového zákazníka (bez DPH). Zástupci alternativních operátorů se přikláněli
k námi prezentovanému odhadu. Jaké jsou rychlosti a ceny základních variant ADSL ve
světě můžete posoudit sami.
Rovněž náš argument o nedostatku informací o síti ČTc,
počtech a chování uživatelů uznali představitelé Českého Telecomu jako
oprávněný a vyjádřili ochotu poskytnout velkou část údajů právě o chování a
počtech uživatelů. Jako vstřícné gesto padnul údaj o téměř půl milionu
domácností připojujících se k Internetu prostřednictvím standardního
vytáčeného připojení.
Myslí to Český Telecom se
změnou své strategie vážně nebo jde pouze o taktický manévr? Už brzy se dozvíme
jak dopadla jednání o konečné verzi velkoobchodní nabídky a právě konečná
podoba této nabídky ukáže, jak ve skutečnosti dokáže ČTc naslouchat svým
zákazníkům. Domnívat se, že by Telecom ve své náhlé vstřícnosti zašel
ještě dál a stáhnul žalobu podanou u
soudu v prosinci roku 2002, ve které napadnul rozhodnutí ČTU ohledně
služby ADSL, by bylo asi naivní. Zástupci platformy ZUI však Český Telecom k tomuto kroku přímo
vyzvali, nechme se tedy překvapit jaká bude reakce ČTc.
Autor Miloslav Sova je iniciátorem Výzvy k rozšíření Internetu
v ČR a zakladatelem občanského sdružení Internet pro všechny.