Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 3.2.2003
Svátek má Blažej




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Přímá volba je nejlepším řešením
 >KOSMONAUTIKA: Co mohlo způsobit sobotní zkázu raketoplánu Columbia?
 >TÉMA: Kdo si více zaslouží? Řidič tramvaje nebo autobusu?
 >COLUMBIA: Další tragédie raketoplánu
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Strýc Podger na cestách
 >PSÍ PŘÍHODY: Stýskání po Bartovi a 50 psů
 >POLITIKA: A potom jsme uslyšeli hřmění.
 >ZE ŽIVOTA: Manažeři bez manéže: Odborné znalosti.
 >FEJETON: Hřbitovní kvítí
 >NÁZOR: Přestávka pro ČSSD
 >FEJETON: Vysvědčení
 >TÉMA: Zneužívání SMS brány
 >VOLBA: Kdo má nahradit presidenta?
 >FILM: Božská Ema mezi panely
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Pražský chodec  
 
3.2. TÉMA: Kdo si více zaslouží? Řidič tramvaje nebo autobusu?
Rudolf Mládek

A máme tu zpět problém největšího městského dopravního podniku v republice. Problém, který je nastolen, se táhne již od komunistických let. Pokusy o jeho odstranění byly již v minulosti, ale k vyřešení chyběla politická vůle. A tak se problém zákonitě vrátil.
Nevím, kdo z vedení dopravního podniku hledal berličku pro řešení poměru mezd mezi řidiči tramvají a autobusů v tzv.odborných studiích, ale ať už to byl kdokoliv, byl to dětina. Jediné, co dokázal, že rozpoutal zcela zbytečnou polemiku a s ní stávkové vášně. Všichni už léta víme, že odborníci mají své pohledy. Jeden potvrdí, že práce autobusových řidičů je náročnější, druhý potvrdí opak. A oba budou mít pravdu, protože problém zkoumají ze svého pohledu a svými metodami. Na prestižní Olomoucké fakultě psychologie se veřejně přednáší důvody, proč je práce tramvajáka psychicky obtížnější, než řidiče autobusů. Pokud jsem označil autora myšlenky berličkového alibi za dětinu nebo lépe amatéra, tak si za tím stojím. To podstatné, co pro manažera Dopravního podniku musí být rozhodující,je uspokojení poptávky cestujících. A cestující (upřímně a právem) moc nezajímá, co kdo má snad za složitější.Neúprosně a možná pro někoho i nespravedlivě, tak vstupuje na kolbiště problému občan a jeho poptávka. Tak trochu vstupuje i trh, ale jen trochu a opatrně, protože jízdné je regulované a cena jízdenky není vystavena skutečným tržním tlakům.
Proto je přání občana rozhodující.
Pokud budou stávkovat tramvajáci, snadno jejich výkony nahradí jiné najaté autobusy a občan se ke svému cíli nakonec dopraví. Ale za cenu zhoršení životního prostředí a za cenu ucpaných silnic. Protože žádný stávkokaz jen tak s tou 32 až 34 tun těžkou tramvajovou soupravou (navíc v hodnotě desítek milionů korun) neodjede. I na tu musí být řidičák. Pokud však budou stávkovat řidiči autobusů, potom i jejich výkony stejně snadno nahradí soukromí dopravci, ale životní prostředí ani dopravní přetíženost Prahy se nezhorší. Logicky vzato, je práce tramvajáků na vyšším stupni tržní poptávky. A to u každého, kdo nepozbyl zdravý rozum.
Snad by slušela oběma odborovým svazům v DP Praha větší míra tolerance k vzájemnému výdělku. Ostatně ani v jedné skupině není tak malý. Musíme jim připomenout, že ať už jsou pravdy o složitosti práce obou jejich skupin řidičů jakékoliv, jejich práce je určena občanům, kteří ji platí a svými zvolenými zastupiteli o ní rozhodují.
Jistě nejsou vyčerpány všechny možnosti, které by vedly alespoň k přiblížení stanovisek obou skupin. Nemůžeme na druhou stranu očekávat od řidičů autobusů, že budou souhlasit s návrhem vedení DP, že se tedy tramvajákům přidá z jejich mezd, které se tímto zkrátí. Takový návrh je evidentně neprůchozí a je stejně málo spravedlivý a morální, jako ten mnou kritizovaný první se srovnávající studií.
Je ale také zřejmé, že stávka je kýmsi popichována a uměle vyvolávána. Výborně totiž odvrací pozornost od jiných, možná více závažnějších problémů v DP Praha. Problémů s podivným finacováním akcí vybraných stavebních firem, získáním různých zvýhodněných bytečků či pozoruhodnými smlouvami, které sice firmy neplní, ale peníze dostávají.
Rada zastupitelstva by měla asi za měsíc zvolit nové představenstvo a možná i nové vedení Dopravního podniku. Každý profesionální poradce potvrdí, že umělé vyvolání problému a jeho úspěšné vyřešení, ohroženému manažeru "židličku" upevní. Protože staré hříchy se v záplavě stávky snadno ztratí. Ale na takové triky naletí jen hloupí a nezkušení.
Bylo by tedy lepší, místo popichování tramvajáků do stávky, aby mnou nazvaní berličkoví manažeři upustili od své průhledné hry. Současní zastupitelé Hlavního města Prahy těžko takovou manažerskou hru pozitivně ocení. O občanech ani nemluvě.

Ing. Rudolf Mládek


Další články tohoto autora:
Rudolf Mládek

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: