Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 4.2.2003
Svátek má Jarmila




  Výběr z vydání
 >ZE ZAHRANIČNÍHO TISKU: Příklad pro nás? (3)
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Poprvé...
 >POOHLÉDNUTÍ: Amerika víc než černobílá
 >HUDBA A ZVUK: Muzikologie poněkud netradičně
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Strýc Podger na cestách 2
 >PSÍ PŘÍHODY: Ohromná výhoda hotového oběda
 >PRAŽSKÝ CHODEC: Žebrák a klasik - pražské figurky ještě žijí!
 >ARCHITEKTURA: Pozvánka na výstavu Brněnští stavitelé 30. let
 >POLITIKA: Prezidentské pravomoci v rukou ČSSD
 >POLITIKA: Vládní koalice chce loutkového prezidenta
 >NÁZOR:Jsem proti přímé volbě prezidenta!
 >EKONOMIKA: Trhy jsou nervózní
 >OHLAS: Proti USA!
 >STÁVKA: Pyrrhové u Chlumce
 >NÁZOR:Havlova krajina po bitvě

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Architektura  
 
4.2. ARCHITEKTURA: Pozvánka na výstavu Brněnští stavitelé 30. let
Zdeněk Lukeš

Dnes bych chtěl upozornit na knihu a stejnojmennou výstavu, která probíhá v současné době v Galerii architektury v Brně. Představuje práci tří neprávem opomíjených brněnských prvorepublikových architektů a stavitelů Václava Dvořáka (1900-1984), a bratrů Viléma (1901-1979) a Aloise Kuby (1905-1961).

Pozornost věnovali dříve kunsthistorici spíše vyhlášeným brněnským veličinám, jako byli Kroha, Fuchs, Wiesner, Víšek, Eisler, Polášek nebo Kumpošt a tahle trojice stála stále poněkud stranou a mnohými považována spíš za rutinní stavitele. Jejich produkce skutečně vyráží dech - zejména v letech 1933-39 postavili podle svých návrhů několik desítek především činžovních domů, ale také vil, továren a obchodních staveb.

Po absolutoriu brněnské průmyslovky (Vilém Kuba pak ještě pokračoval u prof. Gočára na pražské AVU) začali stavbou malých řadových domků, ovlivněni byli zjevně tehdejší holandskou architekturou a také Bauhausem. Pak následovaly větší stavby - především bloky činžovních a družstevních domů se všemi znaky takových funkcionalistických staveb té doby - patřila k nim skeletová železobetonová konstrukce, pásová okna, rizality nebo arkýře, ploché střechy, keramický obklad pláště (nebo alespoň soklů a šambrán), luxusně řešené vstupy. Trojice neváhala použít i některé další prvky - výrazné korunní římsy nebo dynamicky tvarované balkóny.

Z rodinných domů vyniká vila Aloise Kuby v Gromešově ulici. Připočtěme i fakt, že Václav Dvořák byl také známým sběratelem umění české avantgardy. Po druhé světové válce měli všichni tři architekti problémy, byli persekvováni a nedostali už příležitost k další tvorbě.

Vzorně připravený katalog trojice A. a V. Kubové a V. Dvořák připravil spolek Obecní dům Brno. Obsahuje prakticky kompletní dokumentaci staveb, jejich soupis, dobové fotografie ateliéru Sandalo, dobové texty i současné studie (Petr Pelčák, Rostislav Koryčánek, Lubomír Slavíček, Jindřich Chatrný, který je také autorem výstavy, připravené ve spolupráci s Muzeem města Brna).

Obrázky představují bloky domů v Dřevařské, Hvězdárenské a Kotlářské ulici. Výstava v GA na Starobrněnské 16/18 potrvá do 9. února.

Zdeněk Lukeš
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998


Další články tohoto autora:
Zdeněk Lukeš

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: