Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 6.2.2003
Svátek má Vanda




  Výběr z vydání
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Některé aspekty pilotovaných letů do vesmíru
 >KOSMONAUTIKA: Co s rizikovým a zbytečně pompézním raketoplánem? (1. díl)
 >VOLBA PREZIDENTA: Vládní koalice ignoruje veřejné mínění i přání vlastních voličů
 >POLITIKA: Prezidentská šaráda
 >POLITIKA: Reforma veřejných financí? Zapomeňte!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jak jsem bral benzín
 >PSÍ PŘÍHODY: Vždy ve střehu
 >ESEJ: Historie se opakuje?
 >MÉDIA: Literární tunel
 >SPOLEČNOST: Škromachova segregace
 >KOMENTÁŘ: Přímá volba
 >PODVOD: Trik s platební kartou
 >REAKCE: Mají tramvajáci proč stávkovat?
 >MAHÁBHÁRATA: Kterak princ spadl do bazénu
 >POSTŘEH: O plastech

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Pražský chodec  
 
6.2. REAKCE: Mají tramvajáci proč stávkovat?
Jaroslav Konáš

Tramvajáci jsou nespokojení. Jejich nespokojenost došla tak daleko, že na 3. únor vyhlásili stávku. Členové Federace řidičů tramvají, hlavní, a popravdě i jediní účastníci akce pár hodin před jejich vypuknutím byli plní optimismu a nadšení pro hájení svých zájmů. Samotná stávka však skončila fiaskem a rád bych věděl, co se stávkujícím řidičům honí hlavou teď, kdy mají spíš ostudu než pocit z dobře odvedené ‚práce'.
Proč ostudu? Den před stávkou hrozili, že jejich nevyjetí z vozoven způsobí v Praze dopravní kolaps. Až tak jsou důležití. Tak Dopravní podnik hl. m. Prahy mobilizoval síly, nasadil o 200 víc autobusů, posílena byla vlaková doprava po městě a okolí a zkrátily se intervaly metra. Dopraváci odvedli skvělou práci vzhledem k tomu, že stávka byla ohlášena jen den(!) před jejím konáním. A tramvajáci? V Praze je zaměstnáno 1100 řidičů tramvají, 400 jich je členem Federace řidičů tramvají, dalších zhruba 400 jsou v odborech. 300 jich zbývá. Vzhledem k tomu, že stávkovali pouze členové Federace - kolegové z odborů se nepřidali - máme 700 tramvajáků, tedy něco málo pod dvě třetiny, kteří stávku bojkotovali (neplést se stávkokazičstvím!) a prostě jako další den v práci vyjeli do ulic.
Ostuda číslo jedna - ŠPATNÁ organizace akce.
Dalším faktem, za který by se měli tramvajáci stydět, bylo jejich nevhodné a neslušné chování. To, že se někteří (většina) kolegové nepřidali, je pochopitelné. Ne však pro stávkující řidiče. Ty kolegy, kteří hodlali s vozem vyjet z vozovny, považovali za stávkokazy a uráželi je, ba dokonce na ně plivali. Pak si lehli na koleje a bránili tramvajím ve výjezdu. Když přijela policie, aby záležitost s blokádou kolejí vyřešila, došlo i k úderům pěstí, neřku-li rvačce. Kdyby stávka znamenala to, že její účastníci budou nezaujaté a k práci odhodlané kolegy urážet a bránit jim v práci, pak je chování stávkujících tramvajáků pochopitelné. Jenže tak to není. Ať si stávkují, nemusí z vozoven vyjíždět, ale nesmí se chovat neslušně a bezohledně. To je neomluvitelné.
Ostuda číslo dvě - NEVHODNÉ chování stávkujících.
A do třetice to nejdůležitější. Proč stávkovali? Tramvajáci chtěli (stále chtějí) zvýšit plat na úroveň autobusáků. Vzhledem k tomu, že tento argument jim nemohl stačit, chytali se, podobně jako tonoucí stébla, takových důvodů jako nebezpečí vykolejení vozu. Jestliže šli s těmito argumenty do stávky, asi si nebyli vědomi toho, jak náročnou práci mají autobusáci. Tramvaj jede v kolejích a jestliže jí předem danou cestu nezkříží automobil nebo nevšímavý chodec, nemusí se její řidič ničeho bát. Autobus je na tom poněkud hůř. Pohybuje se po asfaltových silnicích, kde je riziko nehody veliké. V zimě se autobusáci obávají každého dne, který doprovází námraza. Gumové pneumatiky na namrzlé asfaltové silnici jsou o poznání nebezpečnější než kovová kola zasazená do kolejí. Takovýchto důvodů bychom našli více, nehledě na to, že autobusáci mají daleko těžší podmínky pro přijetí do zaměstnání než tramvajáci. A abychom nebyli stále u autobusáků - v Brně má tramvaják plat kolem šestnácti tisíc. To je o tři tisíce (!) méně než plat kolegy z Prahy. A stávkují kluci v Brně? Ne! Na moravské platové podmínky mají nadprůměrný plat. Kolegové z Prahy také, ale nějak si toho nejsou vědomi…
Ostuda číslo tři - NEOPRÁVNĚNÉ důvody pro stávku.

Kolaps nenastal, lidé se s mírnými obtížemi dostali do práce, novináři mají o čem psát, tramvajáci si zastávkovali a Honza s Pepou zase klidně řídí svoje vozy. Honza se v duchu (možná trochu škodolibě) směje Pepovi. A Pepa přemýšlí, jak se Honzovi omluví za to, že na něj v pondělí ráno s Radkem a Ivošem plivnul. Vlastně se nic tak velkého nestalo


Další články tohoto autora:
Jaroslav Konáš

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: