Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 7.2.2003
Svátek má Veronika




  Výběr z vydání
 >BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA (6)
 >KOSMONAUTIKA: Co s rizikovým a zbytečně pompézním raketoplánem? (dokončení)
 >POLITIKA: Přímá volba prezidenta v tomto čase je nesmysl.
 >POLITIKA: Fauly Uhla a Bělohradského
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Společenské zmatení
 >PSÍ PŘÍHODY: Šikovné to psisko, ví si rady
 >POLITIKA: Se Špidlou a Škromachem vpřed argentinskou cestou!
 >GLOSA: Hádanka
 >REAKCE: Amnestie v bytové politice ?
 >FILMOVÁ RECENZE: Film Nebe - Tykwerova nespravedlivá spravedlnost
 >SPOLEČNOST: Naletěl jsem
 >SVĚT: Pumpa na vodě
 >GLOSA: Volba prezidenta - poučení z krizového vývoje
 >Etiopie balancuje nad propastí
 >CHTIP - ŽIVOT: Trampoty opravářovy

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Film  
 
7.2. FILMOVÁ RECENZE: Film Nebe - Tykwerova nespravedlivá spravedlnost
Petr Holeček

Film scénáristy Kieslowskiho a režiséra Tykwera - Nebe - slavnostně zahajoval letošní ročník Febiofestu. Německý režisér Tom Tykwer, který se v minulosti představil hyperdynamickou "Lolou, co běží o život" byl u promítání pražské kopie filmu přítomen osobně. Balancoval mezi milostným dramatem a thrillerem. Sám i za kamerou.

Scénář k filmu vznikl na základě textu předčasně zesnulého polského klasika Krzysztofa Kieslowského a Tom Tykwer obsadil do jedné z dvou hlavních rolí Cate Blanchett, takže vizuální úspěch svého snímku předčasně zaručil. Cate Blanchett střídá herečku Franku Potente z jeho prvního snímku Lola běží o život a před dvěma lety uvedeného snímku Princezna a bojovník. Kameraman Frank Griebe zůstal na svém místě nevyměněn a to se podle výsledného optického dojmu vyplatilo více, než kdovíjaký experiment. Opět se ukázalo, že (jeho) práce s kamerou, která není ohraná a nenudí, je pro Tykwerovy - potažmo emocionálně a náladově laděné filmy, důležitá. Ať už myslím na detailní záběry zajímavých obličejů obou hlavních postav - Blanchettové a Giovanni Ribisi - nebo letecké záběry Turína, kde můžeme vidět všechny dvorky, střechy a ulice jako geometrické obrazce, vždycky byl záběr z filmu Nebe něco víc než jen obraz doplňující děj, dialogy nebo jen obtahující linii příběhu.

Příběh není politováníhodný, ani naprosto dramatický nebo úplně milostný. Trvá poměrně dlouho, než s oběma postavami začnete soucítit. Nebe nabízí zajímavý náboj "zamilovaných" v situaci, pro kterou se vůbec nehodí. Právě proto je ale jiný a poutavý. Phillipa je Angličanka, která ve škole v italském Turíně učí svůj rodný jazyk. Je také čerstvá vdova. Jejího manžela pomalu zabíjel heroin od navenek seriózního obchodníka, který je zároveň i ozubeným kolečkem ve stroji drogové mašinérie, která ústí ve škole u dětí, které sama učí. Marně se snaží spojit s policejními orgány, upozorňovat na tuto činnost, marně posílá na turínské komisařství karabiniérů dopisy. Jak později vyjde najevo, i zde vládne korupce a spojitosti s podsvětím. Klasický začátek akčních filmů, kdy Phillipa vezme pomstu do vlastních rukou a podomácky vyrobenou bombou se pokusí zneškodnit podnikatele sama, je zde zpočátku vykreslen tajemně - divák ve skvěle sestříhaném začátku nepochopí nic. Špatný záměr nějaké teroristky, která do odpadkového koše kanceláře výškové budovy umístí trhavinu, se v očích diváka změní až tehdy, kdy zavolá sekretářce podnikatele, aby si šla vypnout alarm u jejího auta. Odláká jí tak z kanceláře. Neprůhledná naplánovaná smrt čeká na svůj vrchol.

Se zatajeným dechem sledujeme, jak se dosud vycházející plán mění v tragickou frašku. Phillipa nejdříve volá na policejní stanici a oznamuje svůj čin se svým pravým jménem. Je ochotna za smrt dealera pykat. Mezitím však nic netušící uklízečka vysypává koš s bombou do svého vozíku a odjíždí k výtahu s cizím mužem a jeho dvěma dětmi… Svůj původní záměr není později Phillipa schopna na policejní stanici vysvětlit. Karabiniéři jí obviňují z teroristického činu a kopie dopisů upozorňující na dealera - podnikatele v jejím bytě "nenaleznou". Slovům zdrcené Phillipy překvapivě uvěří policejní zapisovatel Filippo. Zamiluje se a vymyslí důmyslný plán útěku. Děj filmu se z thrilleru mění na road movie. Dvojice utíká rozpáleným Toskánskem na venkov, kde chce nalézt bezpečné útočiště. Láska v bezvýchodné situaci a kruté shody okolností však v druhé polovině filmu vyzní trochu naprázdno. Moralizování, vina, nespravedlivá spravedlnost a zmíněná láska je v podání obou hlavních postav příliš mělká. Těžko při sledování filmu říci, zda je Filippo opravdu zamilovaný až po uši nebo je mu jen Phillipy líto. Phillipa naopak nedává své city najevo a když už, tak příliš skrytě a bezobsažně. Pokud Krzysztof Kieslowski kladl na lásku, otázku viny a osudové bezvýchodnosti velký výraz, tak ho tu Tom Tykwer potlačil. Přesto však v Nebi vystupují na povrch skvělé herecké výkony, kamera, hudba, zápletka a příjemné reálie. Z filmu můžete mít právě díky těmto atributům skvělý pocit, pokud se však budete "patlat" v otázce smyslu toho všeho, nebudete mít jasno. Kdo ví, právě tak to možná Tom Tykwer chtěl.

NEBE - USA, Itálie, Velká Británie, Francie - 2002
Režie: Tom Tykwer
Scénář: Krzysztof Kieslowski
Kamera: Frank Griebe
Hrají: Cate Blanchett, Giovanni Ribisi, Remo Girone a další



Další články tohoto autora:
Petr Holeček

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: