Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 11.2.2003
Svátek má Božena




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Co je evropský reflex
 >POLITIKA: Proč bych volil Václava Klause prezidentem
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Haléřová záležitost
 >MROŽOVINY: Sonda do myšlení funkcionáře EU
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Sebevražda v přímém přenosu
 >PSÍ PŘÍHODY: Forenzní očuchávání
 >ANKETA: Mimozemšťan roku 2002 :-)
 >SPORT: Ostuda s hokejovou arénou
 >ŠACHY: Kasparov - DJunior rovno 3:3
 >HUDBA A ZVUK: Background music = pomoc při učení ?
 >ARCHITEKTURA: Nová dominanta olomouckého náměstí: sedmá kašna Ivana Theimera
 >EKONOMIKA: Irák, Irák a zase Irák
 >FOTOGRAFIE: Bejvávalo aneb Než se zvedla opona
 >POSTŘEH: O roztržitosti
 >ZDRAVÍ: Co je to deprese?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
11.2. ARCHITEKTURA: Nová dominanta olomouckého náměstí: sedmá kašna Ivana Theimera
Zdeněk Lukeš

Horní a Dolní olomoucké náměstí je jedním z nejúchvatnějších městských prostorů u nás. Vedle radnice a zajímavých domů z různých epoch tu stojí dnes už světově ceněný soubor barokních kašen a sloupů (loni zařazený do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO). Nejvýraznější dominantou je z této kolekce jistě sloup Nejsvětější trojice barokních umělců Václava Rendera a Ondřeje Zahnera (1716-1754), jehož slavnostního odhalení se zúčastnila císařovna Marie Terezie.

Ale je tu také soubor šesti barokních kašen, které uzavírají všechny důležité průhledy z ulic na náměstí. Motivy kašen pocházejí z antiky a měly tak tvořit jedinečnou uměleckou kolekci. Tak je tu kašna Neptunova, Herkulova, Tritonů, Merkurova, Caesarova a Jupiterova. Proponovaná sedmá kašna s motivem Arióna - hudebníka, který byl svržen do moře, ale na hřbetě ho zachránil delfín, však už vybudována nebyla.

V souvislosti s nedávnými rozsáhlými úpravami náměstí, o kterých jsem psal např. zde (na základě výsledků soutěže projektovali arch. Šépka-Hájek-Hradečný) a restaurováním obou barokních sloupů a šesti výše zmíněných kašen však padl návrh, aby bylo náměstí u radnice doplněno i o Ariónovu kašnu. Tak to ostatně soutěžícím architektům doporučil už kunsthistorik Pavel Zatloukal, který má na rehabilitaci náměstí lví podíl (připomínám, že příznačně byly nové úpravy mnohými tvrdě kritizovány - často přímo hystericky - aby za ně nakonec Olomoučtí sbírali jedno mezinárodní ocenění za druhým).

Návrh kašny a její výzdoby byl svěřen jednomu z nejvýznamnějších evropských výtvarníků současnosti Ivanu Theimerovi (*1944), olomouckému rodáku, který nyní pracuje střídavě v Itálii a Francii. Theimer je mj. autorem památníku J. Á. Komenského v Uherském Brodě a mnozí si možná vzpomenou na jeho pražskou výstavu v Belvedéru (1996), kde jeho plastiky kongeniálně doplnily kolekci expozic, věnovaných Josipu Plečnikovi (viz foto z vernisáže). Z desítek jeho realizací mimo naše území jmenuji alespoň Monument lidských práv na Martových polích nedaleko Eiffelky v Paříži. Architektonické řešení kašny je dílem italské architektky Angely Chiantelliové.

Theimer použil řadu svých oblíbených symbolických motivů, včetně typických želv. A ovšem tu stojí Arión, objímající delfína. Olomouc tak získala unikátní výtvarné dílo, děti se mohou v horkých dnech cáchat v další fontáně a (především!) barokní kompozice sedmi kašen tak byla po staletích důstojně dokončena.

Na toto téma nyní vydalo město Olomouc publikaci, z níž jsem převzal obrázky.

Zdeněk Lukeš
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998


Další články tohoto autora:
Zdeněk Lukeš

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: