14.2. ŠKOLSTVÍ: Jak jsou na tom školy skutečně?
Antonín HrbekNa stránkách NP čítáváme často, že školy jsou na tom
podstatně hůře než kdykoliv předtím, že přístup k nejvyššímu vzdělání
je silně omezen a že se nedostává finančních prostředků. Podívejme se proto
na několik základních skutečností.
Školy jsou obslužným místem, které má zajistit kvalitní
vzdělání obyvatel ČR a to na základní, střední a vysoké úrovni. Při
stanovení poptávky po vzdělání je nutno vycházet především z tzv. demografické
křivky, která udává, kolik lidí je v určité věkové skupině. Podle
posledních údajů platí pro rok 2001 tyto údaje:
Věk (let) 0 5
10 15 20
25
Počet (tis.) 89 96 130 134 152
189
Přitom věk 10 let je možno zhruba pokládat za věk representanta
základní školy, věk 15 let za věk representanta střední školy, věk 20 let za věk
representanta vysoké školy a věk 25 let za věk absolventa vysoké školy. Jak patrno,
je v současné době počet narozených zhruba poloviční než počet obyvatel ve
věku 25 let.
S rostoucím letopočtem se tyto hodnoty posouvají směrem
doprava, takže pro rok 2006 budou (při předpokladu nulové úmrtnosti) platit tyto
údaje:
Věk (let)
5
10 15
20 25
Počet (tis.) 89
96 130 134
152
což znamená, že během pěti let bude namísto cca 130 tis.
žáků v jednom ročníku všech základních škol pouze 96 tis. žáků, tj. cca o
26% méně! To ale i znamená, že během pěti let bude zapotřebí zhruba o 20%
méně učitelů základních škol, což znamená o cca 13,5 tis. učitelů všech
základních škol. I když bude i do roku 2011 nadále klesat počet žáků
v jednom ročníku, tak již ne tak výrazně.
Když jsme již u základních škol, podívejme se, kolik žáků
připadalo v jednotlivých letech na jednoho učitele:
Rok
1980
1990 2000
Žáků na učitele 21,6
18,9
15,5
Počet žáků na jednoho učitele klesl za dvacet let o cca 28 %.
Zlepšila se o tolik výuka?
Gymnázia, která jsou považována za přípravu na vysokou školu
absolvuje v současné době cca 22,9 tis. žáků ročně. Na vyšších odborných
školách cca 7,5 tis. žáků. Kvalitní přípravou na vysokou školu tak prošlo cca
30,4 tis. žáků, což je cca 20% z populačního ročníku. Středními odbornými
školami pak prošlo cca 49,1 tis. žáků, což je cca 32% z populačního
ročníku. Maximálně bylo tedy možno předpokládat zájem o vysokou školu u cca 80
tis. posluchačů ročně, což je zhruba polovina populace. Zapamatujme si tato čísla!
Na střední školy dolehne populační krize až okolo roku 2011, a to
v přibližně stejném rozsahu jako u středních škol okolo roku 2006. Bude se týkat
cca 34 tis. učitelů, jejichž stav bude pak nutno o několik tisíc snížit, i když ne
tak drasticky jako u základních škol.
Snižující se počet žáků na učitele lze pozorovat i u
středních škol
Rok
1980
1990 2000
Žáků na učitele v gymnáziích
17,1 14,4
11,7
Žáků na učitele v odborných školách 19,6
14,7 10,9
A jak je to s vysokými školami?
Na vysoké školy dolehne problém slabších populačních ročníků
již v příštích pěti letech protože dojde k poklesu o cca 12%. Ten
však lze do jisté míry kompensovat přijetím vyššího podílu populace. Další a to
výrazný pokles lze pak očekávat až po patnácti letech.
Současná kapacita vysokých škol je asi 42 tis. posluchačů
v prvním ročníku, přičemž od roku 1998 je pokles posluchačů českého
státního občanství nahrazováni cizími studenty. V roce 1998 bylo přijato 41,2
tis. českých státních občanů a přes 300 cizinců avšak v roce 2001 jen 32,9
tis. českých státních občanů ale zato přes 3000 cizinců. Na vysokoškolské
studium tak v posledních čtyřech letech vstupovalo cca 22% z české
populace. Z nich však končilo pouze cca 15% populace, takže cca 30% přijatých
studentů svá studia nedokončilo!
Počty vysokoškolských studentů se od roku 1989 do roku 2000
značně zvýšily. V roce 2001 došlo k určitému poklesu. Současně se
zvyšoval i počet profesorů a docentů, co však prakticky stagnovalo, je počet
ostatních pedagogických pracovníků, tedy především asistentů a odborných
asistentů.
Rok
1980
1990 2001
Počet posluchačů (tis.)
120
118
200
Posluchačů na profesora
41,8
29,4
44,2
Posluchačů na asistenta
14,8 15,7
22,8
Asistentů na profesora
2,8
1,9
1,9
Po enormním nárůstu počtu profesorů a docentů počátkem
devadesátých let se počátkem nového století jejich stav opět ustálil na rozumné
míře. Rozhodně však nejsou příliš přetíženější než byli jejich předchůdci.
Na vysokých školách je však tragický nedostatek asistentů a odborných
asistentů, kteří jsou v bezprostředním styku se studenty. Tím musí nutně
trpět úroveň cvičení a praktik.
I když bude snaha, aby se podíl obyvatelstva s úplným
vysokoškolským vzděláním v populaci zvyšoval, nepřesáhne zatím patrně 20%,
čemuž odpovídá pro rok 2006 počet přijatých českých studentů cca 39 tis. (což
je přibližně stejný počet jako v roce 1999. Lze tedy pokládat současnou
kapacitu vysokých škol pro úplné vysokoškolské vzdělání občanů české
republiky za dostatečnou.
Jinou otázkou je bakalářské studium, které je vlastně jen
jakousi vyšší specializační nástavbou na střední školu, ke kterému se současné
vysoké školy hromadně uchylují jako ke své spáse, které však nelze pokládat za
žádoucí úplné vysokoškolské vzdělání. Četné inzeráty svědčí o tom, že
v bakalářském studiu vidí některé vysoké školy příležitost jak vyzískat
od státu další prostředky pro svou existenci. Jaká je však skutečná potřeba
“bakalářů” v národním hospodářství a na jaká místa mohou být
bakaláři přijímáni? Bude jejich “vysokoškolské” vzdělání uznáno
v cizině? A nakonec je základním úkolem vysokých škol vychovávat “promované
doktory a inženýry” nebo “bakaláře”?
Seznam specializovaných “bakalářských” programů se rozrostl
nad všechny meze i když dnes již každý ví, že z celoživotního hlediska je
úzká specializace spíše na škodu než k užitku. Plně chápu snahu aby např.
některé “ošetřovatelky” nebo “sestry” měly vyšší kvalifikaci, i když
nevím, zda bych měl sálovou sestru oslovovat “paní bakalářko”. Ale např. o tom
že bychom nutně potřebovali “bakaláře na aplikovanou matematiku pro řešení
krizových situací” mám vážné pochyby. Nevím také jak může někdo nabízet
bakalářské studium pro učitelství na středních školách, když je pro učitelství
na těchto školách předepsáno úplné vzdělání vysokoškolské. Atd. V každém
případě však jde o vyšší nástavbu na úplné středoškolské studium a ne o
ucelené vysokoškolské vzdělání, jak se někteří snaží namluvit.
Pokračování - viz malá ukázka dole naleznete ve vědecké sekci NP Universum
celý článek zde
Nakonec se podívejme na stále citlivý problém – přijímání
studentů na vysoké školy.
Jak již bylo uvedeno, je v současné době potenciální
množství uchazečů z jednoho populačního ročníku cca 80 tis., z toho
více či méně na studium připravených cca 30 tis. V roce 2001 bylo na vysoké
školy přijato cca 33 tis. posluchačů českého státního občanství, tedy o 10%
více než je všech absolventů gymnázií a vyšších odborných škol! A jak tomu bylo
v roce 2002?
|