Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 26.2.2003
Svátek má Dorota




  Výběr z vydání
 >ZAMYŠLENÍ: Gen?
 >POLITIKA: Prezident Klaus
 >GLOSA: Stabilita a státotvornost při volbě prezidenta budou oceněny.
 >MROŽOVINY: Spáry amerického orla IV
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Dobrý den, pane slečno!
 >PSÍ PŘÍHODY: Trestuhodná, ba skandální zmlsanost
 >ŽERTY S MÝTY: O bájných robotech (1).
 >ÚVAHA: Jó, za komunistů bylo líp
 >REAKCE: Dopis pro Posselta
 >EKONOMIKA: České podniky se s posílením koruny vypořádaly
 >NÁZOR: Není pancíř jako Pancíř
 >EVROPSKÁ UNIE: Poznámka ze staré Evropy
 >REALITA: Údajná oběť šikany poškodila celé město
 >MEJLEM: Velké listopadové spiknutí a pan Hofhanzl
 >POSTŘEH: O fénu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
26.2. REALITA: Údajná oběť šikany poškodila celé město
Michal Kolář

Po ukončení prvního stupně musel malý Tomáš přejít do velké školy, kde početně doplnil již zaběhnutou třídu. Od počátku nepadl spolužákům do oka. Při tzv. testování strachu se obnažila jeho zvýšená zranitelnost a mezi "vyvolené" neprošel. Nejdříve ho třídní učitelka brala o přestávkách do kabinetu. Postupně to vzdala. Narůstající násilí spolužáků vůči Tomášovi mělo za následek opakované vážné zranění, třikrát byl hospitalizován v nemocnici. Úrazy nebyly školou evidovány.
Tomášovi rodiče opakovaně žádali ředitele o pomoc. V rámci svých možností se pokoušel vyhovět a něco udělat. Jeho neodborné zásahy však nepomohly a často situaci ještě zhoršily. Bezmocnost jej vedla k nespokojenosti s problémovým žákem a jeho rodiči. Dospěl k názoru, že chyba je na straně oběti. Při jedné návštěvě otce ve škole udělal výjimku, vyhověl požadavku otce a pozval údajného agresora do ředitelny. Nechal je o samotě, sám šel pro dalšího obviněného žáka. Tato hrubá chyba ve strategii a taktice vyšetřování se vymstila. Nejen, že se nic nezjistilo, ale rozlícený otec údajně inzultoval podezřelého žáka. Ředitel podal na útočníka trestní oznámení na policii. Do této chvíle to byla "obyčejná" šikana, kterých je na školách bezpočet, nicméně se nikdo zvenčí o nich nedozví. Situace se změnila, když otec podal rovněž trestní oznámení kvůli šikanování a stížnost na ředitele na KÚ a obrátil se o pomoc na MŠMT. Tehdy se šikana dostala do světel místních politických reflektorů.
Ředitel se opřel o místní klíčové osobnosti, všichni ho znali jako moudrého, laskavého a poctivého muže. Všichni svědčili v jeho prospěch, včetně policie. Krajský úřad to nakonec uzavřel verdiktem: jde o tvrzení proti tvrzení a žádné z nich nelze věrohodně dosvědčit. Nabízenou pomoc odborníka ředitel odmítl, neboť, jak sám řekl, by tím přiznal šikanu. Kromě toho prohlásil, že šikanu řešit umí. Navíc šikana u nich není a nebyla.
Někdy v této době se rodiče oběti obrátili o pomoc na psychologa v pedagogicko-psychologické poradně a na Občanské judo na TV Nova. Psychologické vyšetření a reportáž podpořily stanovisko rodičů.
K ofenzívě proti předpojatému pořadu si pozval ředitel místní kabelovou televizi. Redaktor tohoto media tento hon na obětního beránka vyhrotil na hranici lynčování. Tvrdil, že údajná oběť nepoškodila jenom jednu školu, ale všechny školy, nejenom všechny školy, ale celé město. Začaly se psát petice, kde děti, učitelé, rodiče a občané města prohlašovali, že Tomáš lže. Součásti všech těchto traktátů bylo zdůraznění vysokých osobnostních kvalit a zásluh ředitele. Třídní učitelka nutila chlapce, aby před třídou odvolal, co řekl v televizi a všem se omluvil. V takto vyhrocené persekuční atmosféře hrozilo, že chlapec strašný tlak neunese a spáchá sebevraždu.
Myslíte, že příběh Tomáše je fikcí? Působí poněkud neskutečně. Rozhodnutí je na Vás. Ať je to jakkoliv, příběh ilustruje, jak některé školy reagují na žádost rodičů o pomoc, když je dítě šikanováno a když si rodiče stěžují a použijí nějakou formu mediální obrany.

Zdroj: Psychologie dnes č. 2/2003.


Odborný a velice fundovany článek M. Koláře o šikaně naleznete ve vědecké sekci NP.

http://sweb.cz/sikana.os.


Další články tohoto autora:
Michal Kolář

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku