Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 1.4.2003
Svátek má Hugo




  Výběr z vydání
 >FILM: Pupendo
 >POLITIKA: Špidla nad propastí
 >POLITIKA: "Nerozuměl jsem. Nic jsem neříkal."
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Z hlediska ptactva
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Už jsi vzhůru?
 >PSÍ PŘÍHODY: Psí trumfování
 >POLITIKA: Vláda zrušila kontrakt na stavbu dálnice D47
 >NÁZOR: Strategická analýza irácké války v Ekonomu
 >NÁZOR: Máme opět nadstranického presidenta
 >UVAHA: Musí být ministr odborníkem v daném oboru ?
 >ARCHITEKTURA: Nenasytná krabice - nekonečné interiéry MVRDV
 >HUDBA A ZVUK: Skladatel a jeho řemeslo
 >POLITIKA: Přestaňme švejkovat!
 >EKONOMIKA: Trhy nevnímají ekonomické zprávy - pouze Irák
 >POSTŘEH: O frontě

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
1.4. POLITIKA: Vláda zrušila kontrakt na stavbu dálnice D47
Miroslav Beneš

Jak radostné sdělení, nebýt jednoho paradoxu. Vláda totiž vše postaví sama. Namísto toho, aby si vláda vzala ponaučení z chyb během uvažování o uskutečnění dálnice, dopouští se hned nové. Základní chybou totiž nebyla dálnice stavěná prostřednictvím soukromého investora, ale neschopnost připravit projekt tak, aby o jeho uskutečnění mohli soukromí investoři soutěžit a aby bylo měřitelné jejich snažení. Protože ale chybí projekty a takřka jediné, co bylo k dispozici, je vůle stavbu udělat, není možné posoudit, zda navržená cesta je výhodná. Navíc vzniká dojem, že stavba s pomocí soukromého investora je plýtváním peněz.
Tak tomu ale není, má-li soukromý investor tvrdě stanovené parametry projektu, tedy nejen záměr, ale poměrně kvalitně a přesně zpracovaný projekt včetně modelu budoucího provozování a údržby. Takovýto model ale znamená, že máme na dlouhou dobu jasno, že výběr provádíme pouze na úseky připravené a projednané a že opouštíme salámové realizace. Pokud bychom zvolili tento model, tak, navzdory nepřátelům dálnic, můžeme s pomocí soukromých investorů uskutečnit to, co je ve světě, který je nám dáván za příklad, normálně běžné, tedy dálniční síť obepínající celou naši zemi, nikoliv jeden nebo druhý region, který zrovna v přetahování o státní či fondové dotace uspěl.
Mám obavy, že přímé investování státem nás opět posune, vzhledem k chybějícím penězům ve veřejných rozpočtech, od naplnění základní funkce státu, kterou bezpochyby je pro danou dobu přijatelná síť komunikací. Stejně jako ve starém Římě i dnes se nároky mění a bez kvalitní základní dálniční sítě to prostě nejde.

Miroslav Beneš
poslanec a místopředseda Sdružení na podporu výstavby D3


Další články tohoto autora:
Miroslav Beneš

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku