Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 2.4.2003
Svátek má Erika




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Druhý poločas Vladimíra Špidly
 >MOBY DICK: Únor 2003 v Českých Textárnách
 >TÉMA: Referendum o vstupu ČR do EU.
 >MROŽOVINY: Ani Vietnam, ani Stalingrad, ale spíše mír pro Palestinu
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jak jsem dělal Chytrolína v Pakulu
 >PSÍ PŘÍHODY: Náhlé zmizení a náhlé objevení
 >PRÁVO: Vstup cizinců
 >EKONOMIKA: ČNB úrokové sazby pravděpodobně nesníží
 >FEJETON: Mňam mňam,mňáááááám!
 >IMAX: Tyranosaurus na mě vycenil zuby!
 >KOMENTÁŘ: Studený čumák (2)
 >FILM: Sex, smrt a primář Sova
 >ZE ŽIVOTA: Konečně sami
 >POVÍDKA: O chrabrém zvěrobijci
 >CHTIP: Dvě přání

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Film  
 
2.4. IMAX: Tyranosaurus na mě vycenil zuby!
Jiří Wagner

Tyranosaurus viděný bez polarizačních brýlí

Když jsem vloni v létě navštívil dvě filmová představení IMAX v kanadském Edmonton Space and Science Centre zvaném Odyssium, byl jsem produkcí nadšen. Tehdy jsem měl možnost shlédnout populárně-vědecký film The Human Body a přírodovědný film Bears o severoamerických medvědech. Přestože oba tituly byly "pouze" dvojdimenzionální, filmy i obří plátno ve mně zanechaly hluboký dojem.
Nyní jsem se svou dcerou navštívil nově postavený Palác Flora na pražském Žižkově, kde jsme okamžitě (po zakoupení vstupenek á 155,- Kč) zamířili do sálu IMAX ve zdejším multikině. Přestože jsem měl s obrovským plátnem IMAXu (20x25 m) zkušenost už z Edmontonu, byl jsem jeho rozměry znovu ohromen (a to už vůbec nemluvím o dojmu, který plátno udělalo na dceru).
Pro svou první (a zaručeně ne poslední) návštěvu IMAXu jsme si vybrali projekci asi nejpřitažlivějšího titulu - třídimenzionální film Tyranosaurus Rex, u něhož je v podstatě nicneříkající podtitul návrat do období křídy. Pro nás bylo důležité nejen téma (i když taková témata jsou zejména pro mě přitažlivá už od dětských let, kdy jsem poprvé spatřil Zemanovu Cestu do pravěku), ale i to, že za názvem stojí ono významné 3D.
U vchodu do sálu jsme stejně jako všichni návštěvníci vyfasovali tzv. polarizační brýle (vypadají jako obyčejné sluneční) a už jsme nedočkavě seděli na svých sedadlech. K obecenstvu o IMAXu krátce promluvila jedna z uvaděček, následoval kratičký reklamní šot a již jsme byli vtaženi do děje filmu samotného.
Ten je zpočátku zasazen mezi paleontology pátrající po zkamenělinách a vyprávěn hrdinkou, šestnáctiletou Ally Haydenovou, aby se posléze ukázalo, že jde o výklad k filmu ukazovaném na monitoru skupině školáků v Muzeu dějin přírody. Pro Ally, dceru jednoho z paleontologů, poté začíná její vlastní příběh, když v setmělém sále archeologického muzea nedopatřením shodí na zem zkamenělé dinosauří vejce, z něhož se začne linout podivný kouř. Díky tomu se Ally ocitá střídavě v pravěku, střídavě v ne příliš vzdálené minulosti, kde se setkává se dvěma významnými archeology, aby se mezitím vždy na chvilku vrátila zpět do muzea. V závěru čeká na diváky i vysvětlení záhady vyhynutí dinosaurů a navíc jedno překvapení, jakkoli jeho efekt tvůrci podle mého názoru dostatečně nevyužili.
Upřímně řečeno, rozdíl oproti dříve zhlédnutým 2D filmům a mým novým zážitkem z promítnutého 3D je nesmírný. Když v úvodu padaly ze skály kameny na vzhůru namířenou kameru, mimoděk jsem se přikrčil. Při dalších záběrech nebyla moje reakce už tak impulzivní, ale do klidu jsem měl místy přece jen poněkud daleko. Plasticita celého filmu je doslova fantastická a člověk má chvílemi pocit, jakoby se procházel přímo v pravěké přírodě. Setkání se "živými" dravci jsou natolik působivá, že se až tají dech - ostatně když pterodaktylus mává křídly člověku těsně nad hlavou a doslova pár centimetrů před obličejem mu se skřeky otevírá svou špičatou zubatou tlamu, není se co divit. Vyvrcholením všeho je samozřejmě setkání hrdinky (ale i diváka!) s tyranosaurem. Když na mě tato pravěká obluda vycenila zblízka své zuby, chyběl mi k pocitu opravdového střetu už jen smrdutý dech z její huby. Dojem byl tak silný, až si myslím, že moje dcera se klepe ještě teď:-)
Ano, jsem IMAXem nadšen a neváhám to přiznat. Dospěl jsem po zhlédnutí prvního třídimenzionálního filmu dokonce k přesvědčení, že je to od počátku kinematografie první skutečný převrat ve filmové produkci. Když vlak bratří Lumierů vjížděl do stanice, lidé strachy padali ze židlí a prchali ze sálu. Teprve IMAX po více než sto letech docílil znovu téhož a všechna zlepšení kinematografie mezitím byla jen kosmetickými úpravami. Navíc si myslím, že filmům jako Tyranosaurus Rex by se poprávu mělo dostat označení 4D, neboť divák se spolu s nimi pohybuje nejen ve třech rozměrech prostorových, ale i v dimenzi čtvrté, časové.
Protože technika chvilku nepostojí, doufám, že za nějaký čas ucítím z tlamy dalšího dinosaura i ten "smrdutý dech" a budu se modlit, aby mi netvor neukousl rovnou celou hlavu:-) Technika IMAX a její potomci nabízejí možnosti dnes věru ještě netušené.

Ally viděná bez polarizačních brýlí



Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku