Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 7.4.2003
Svátek má Heřman, Hermína




  Výběr z vydání
 >VESMÍR: Překvapení černých děr
 >NÁZOR: Skončí někdy privatizace bez pravidel?
 >ARCHITEKTURA:Památkáři k případu kavárny ve Vodních kasárnách v Olomouci
 >FEJETON: Tunel s uměním
 >RODINA A PŘÁTELÉ: O půjčování knih
 >PSÍ PŘÍHODY: Bart kulhá už jen malinko
 >ZE ŽIVOTA: Skeptický klub Sisyfos dovalil balvany
 >PRAHA: Vzhůru na Everest ... pardon, na Petřín!
 >POLITIKA: Hlupák, nebo korupčník?
 >NÁZOR: Před úterním jednáním Sněmovny o dálnici D 47.
 >SPOLEČNOST: Příběhy české justice (6)
 >POVÍDKA: Čekání na spravedlnost
 >POSTŘEH: O toaletním papíru
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >ZAMYŠLENÍ: Jak být šťastný?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
7.4. NÁZOR: Před úterním jednáním Sněmovny o dálnici D 47.
Václav John

Lehce satirická úvaha o dalším možném vývoji výstavby této dálnice, pokud se použije schema nedávno panem ministrem dopravy vyzkoušené.

Bylo to u druhého velkého problému dopravy a to jsou České dráhy. V případě ČD i dálnice je celá řada shod a tak není vyloučené podobné řešení.

Pro začátek malé připomenutí vývoje za minulé volební období u obou případů. Smlouva na výstavbu dálnice, uzavřená na popud některých funkcionářů ČSSD, bez výběrového řízení a s podivnou firmou, byla zjevně a jasně špatná od začátku. Také vedení ČD, složené z členů a příznivců ČSSD, bylo zjevně a jasně špatné od začátku. V obou případech to ale nevzbudilo ve své době téměř žádné výraznější negativní reakce.

Dnes už je také úředně potvrzeno, že ČD za tu dobu přinesly státu ztrátu několika desítek miliard korun, zvyšování dotací pro ČD skutečnou ztrátu měnilo jen opticky. Dálnice zatím jen asi jednu miliardu, ale co není, může být.

Současná vláda začala na podnět ministra dopravy v obou případech konat, smlouvu zrušila a vedení ČD odvolala.U ČD ministerstvo začalo bez výběrového řízení obsazovat funkce stranickými kolegy pana ministra a dokonce jako první náměstek nastoupil člověk podnikající na železnici, aniž by vadil možný střet zájmů. Případné a obvyklé jako převedení firmy na rodinu, nebo známé samozřejmě nic neřeší. Pan ministr nedávno dokonce prohlásil, že je škoda, že generální ředitel nevzešel z výběrového řízení. Zde se pan ministr projevil jako skutečný humorista.

Na kauze dálnice, kromě vypovězení smlouvy, zatím nic není uděláno. Bude zajímavé, zda dojde, v duchu řešení případu ČD, také k zadání výstavby bez výběrového řízení kolegům ze strany a pak se nad tím vysloví politování. Dobré by také bylo přijmout na ministerstvo odborníka, co by bděl nad uzavíráním smluv, nad minimalizací ceny dálnice a samozřejmě by se pro to nejvíce hodil ředitel firmy tu dálnici stavějící. I v případě dálnice již také pan ministr projevil, že mu humor není cizí. Prohlásil, že pokud nebude dálnice postavena v jím uvedeném termínu (2008), odevzdá klíče od úřadu.

Jsem zvědav jakých překvapení se ještě v obou kauzách dočkáme. Bohužel, překvapivý asi nebude jen další narůstání ztrát.


Další články tohoto autora:
Václav John

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku