Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 18.4.2003
Svátek má Valérie




  Výběr z vydání
 >BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA (16)
 >DIGITÁLNÍ MÉDIA: Jak dál v roce 2003? (IV.)
 >FRANCOUZSKÉ POHLEDY: Na Montmartre - itinerář
 >PSÍ PŘÍHODY: Všechno nejlepší, Ireno!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Atrakce na Interkameře
 >MOBY DICK: Týden v Českých Textárnách
 >TÉMA: Ministr dopravy Šimonovský "kápl božskou"
 >NÁZOR: Peníze nejsou až na prvním místě
 >ZAMYŠLENÍ: Konečně!!!
 >ŽIVOT: Psové a jiné animálie
 >NÁZOR: Krize soudnictví se neustále prohlubuje.
 >HUDBA A ZVUK: Partitura a jak se dostává na světlo boží
 >PRÁVO: Soudní podivíni
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Život je komunikace
 >INTERNET: Konečně za paušál - a bez drátů!

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
18.4. TÉMA: Ministr dopravy Šimonovský "kápl božskou"
Rudolf Mládek

Reakce na podepsané úvěrování výstavby nového terminálu Sever 2 letiště Praha - Ruzyň se nakonec dostavila. Nepochybně k velké úlevě manažerů České správy letišť (ČSL), neboť sám ministr dopravy Milan Šimonovský potvrdil, že: " Teď jsme se soustředili na terminál, ale určitě počítáme i se stavbou přistávací dráhy, protože je pro letiště nezbytná," řekl v pondělí Právu Šimonovský. Na dotaz, ( Práva- pozn. autora) zda vládě návrh na financování výstavby dráhy předloží již letos, ministr odpověděl: "Budeme o tom debatovat. Obecně je ale stavba druhé ruzyňské přistávací dráhy součástí už dříve schválené dopravní politiky našeho státu."
Obavy expertů tak byly rozptýleny a dosavadní mlžení nad celkovými náklady výstavby letiště Praha -Ruzyň profoukl vítr přiznání. A má cenu plus pět až sedm miliard navíc.
Připomeňme si, že již v roce 1996 se zahájila skutečně vážná diskuse o výstavbě další části pražského letiště a výstavba nových přistávacích drah se jevila jako samozřejmá. Česká republiky měla dokonce i ambicióznější plány. Uvažovala o přihlášce na získání druhého Centra řízení vysokých letových drah a tato komerční činnost by byla nepochybně lukrativní. Od záměrů v letech 1996 však uplynulo hodně vody. Je tedy dobrou zprávou, že se ledy pohnuly a ČSL zahájilo přípravu jednotlivých kroků. Nutnost postupně řešit výstavbu další části letiště jistě nikdo nezpochybňuje, ale má-li vláda rozhodnout skutečně správně, je nutné projednat celou stavbu jako komplex a tedy i se všemi souvisejícími náklady. Je nepochybně dobrým příslibem, že snad ministr Šimonovský takto zpracovaný projekt vládě předloží. Měl by to být standardní postup ministerstva dopravy. Jinak by se manažeři z ČSL dostali do stejné situace jako kdysi manažeři z Českých drah. Skutečnost, že v roce 1995 schválila vláda výstavbu železničních koridorů v cenách roku a bez uvažované inflace vedla např.u prvního koridoru k zákonitému nárůstu ceny po dobu výstavby až na 38 miliard korun z původně plánovaných 24 miliard. A bylo marné vysvětlování několika manažerských generací Českých drah, proč takový rozdíl vznikl a články na údajné tunelování za stamiliony korun plnily stránky i kdysi renomovaných týdeníků bez jediného předloženého důkazu. Takový osud by asi čekal i manažery v ČSL a zvýšené náklady by byly uváděny jako jejich profesionální selhání a mohly by být záminkou k personálním změnám. Proto, aby se nemohl opakovat "oblíbený" rozpočtový trik, je nutné spočítat pečlivě každou obdobnou výstavbu již v projektové přípravě a v celém jejím technologicky nezbytném souhrnu.
Je nepochybně úspěchem, že s Evropskou investiční bankou (EIB) byl podepsán úvěr na terminál Sever 2. Je otázkou, čí je to úspěch a kdo se za něj zasloužil. Další otázkou je zároveň rozhodnutí o výstavbě a financování přistávacích drah. K tomuto faktu ve svých článcích mj. PRÁVO uvádí: "K účelnému využití plánovaného terminálu bude tedy nezbytně nutné postavit další přistávací dráhu, což by si na investicích vyžádalo zmíněných pět až sedm miliard korun." a dodává: "bez další investice ve zmíněné výši pět až sedm miliard korun nemá výstavba terminálu Sever 2 velký smysl."
Občané a zahraniční turisté jistě přivítají nové, moderní a dobře fungující letiště. Ostatně vstup České republiky do Evropské unie bude také hrát svou roli a očekávaný vývoj ve zvýšeném počtu zákazníků je tak reálným předpokladem. Postavme tedy další část letiště Praha - Ruzyň s transparentním rozpočtem a nikoliv s obavou expertů či novinářů o konečný výsledek. Pan ministr dopravy nám snad příště včas sdělí, jaké kroky hodlá učinit, nikoliv až potom, co se v mediích začnou objevovat pohybnosti a nikoliv nemalé.

S použitím zdrojů PRÁVA ze dne 11.4. a 15.4.2003


Další články tohoto autora:
Rudolf Mládek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku