28.4. O CHYTRÝCH LIDECH: Protiklady potomka antiky (3)
JITA Splítková
Na závěr povídání o geniálním Michelangelovi si dovolím maličké zamyšlení nad jeho konkrétními díly:
Není žádným tajemstvím, že Michelangelo
zrovna jako Leonardo da Vinci, Nietzsche... byl homosexuál a ke tvorbě krásných
mužských těl ho poháněla láska k mužům a ke kráse mužského těla. Sixtinskou
kapli zaplnil mužskými až otevřeně erotickými, dokonalými těly. Rovněž
spodobněné ženy přiblížil ideálu své krásy - jsou hranaté bez náboje ženské
jemné erotiky. Ovšem i ony jsou řemeslně dokonale zobrazené, jenže často vypadají jako by umělec na šablonu
mužského těla přimaloval ženský oděv a náznak rysů, bez vnitřního náboje.
Chybí zde to, čeho se plnou měrou dostává figuře mladíka - vášeň ze stany
tvůrce.
Obě dvě ukázky jsou detaily výzdoby Sixtínské kaple - odpočívající mladík a
Sibyla.
Nesmíme být k Michelangelovi nespravedliví, opravdové ženství v mezní formě bolestného mateřského citu dokázal vyjádřit ve svých
sochách - pietách. Tvář madony oplakávající syna, ať už jen naznačená nebo
dokonale něžná, vytesaná do posledního detailu, je vždy pravdivá
a nenalézáme zde žádný maskulinní náznak.
Proč tomu tak je, můžeme spekulovat: Socha znamenala pro Michelangela víc než
malba, byla pro něj vrcholem tvorby, dokonalost sama, nemohl by takovou bytost, jakou je
matka znesvětit svými erotickými tužbami a hříšnými láskami. Matka pro něj byla
skutečné a nedotknutelné ženství.
Až přehnaná něžnost a ženskost mramorové tváře p.Marie vynikne i v
kontrastu s kresbou Kleopatry a Ledy.

Ukázka z e-časopisu IQhádanky
Nový e-mailový časopis: IQ hádanky
ukázkové březnové číslo zdarma eIQ ke stažení zde ukázkové dubnové číslo zdarma ke stažení zde
|