Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 5.5.2003
Svátek má Klaudie




  Výběr z vydání
 >ZAMYŠLENÍ Z FLORIDY: Sluneční stát bez sluněční energie
 >POLITIKA: Zápotockého "amňa" měla zpoždění
 >VĚDOHLED: Stěhovaví ptáci si každým přeletem z místa na místo zdokonalují mozek
 >MÉDIA: Katovna kontra Síto čili zákruty televizní kritiky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Přesnost předpovědi počasí
 >PSÍ PŘÍHODY: Barte, raduj se, budou míčky!
 >POLITIKA: Americké základny v Čechách
 >ŽIVOT: Moje první ( = poslední? ) tiskovka
 >PRÁVO: Soudní podivíni II.
 >ZAMYŠLENÍ: Plaťte s chutí !
 >LITERATURA: Předjaří, žhavé léto - pak podzimní plískanice a nakonec zimní zásvit…
 >NÁZOR: Spolek vzájemné podpory
 >NÁZOR: Prezidentská prostořekost může zmařit pracovní příležitosti
 >ZAMYŠLENÍ: Sen šíleného cukráře
 >REAKCE: Petr Štěpánek neví, co píše

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
5.5. ZAMYŠLENÍ: Plaťte s chutí !
Rudolf Mládek

Tak asi by měl znít příkaz Ministerstva dopravy a spojů ( MDS) k akciové společnosti České dráhy. Aby taky ne. Vyměřené nájemné za užívání sídla v budově na Nábř.Ludvíka Svobody prý do výše 48 miliónů korun ročně rozhodně není žádné malé. Tisková mluvčí MDS Ludmila Roubcová sdělila novinářům, že ministerstvo postupuje správně, neboť zákon o hospodaření se státním majetkem má pevná pravidla a výměr vůči Českým drahám je s ním v souladu. S dodržováním zákona lze rozhodně souhlasit. Navíc, jak připomínají kritici Českých drah, úředníků je v budově na nábřeží příliš a jejich redukce je více než žádoucí. O obměně mnohých ani nemluvě. Ostatně nový generální ředitel, Petr Kousal, při svém nástupu právě redukci administrativního ( a dost nákladného) aparátu slíbil. Vyměřené tučné nájemné Kousalovo rozhodnutí tak jen urychlí.
Co asi správný manažer přezkoumá je skutečnost, že České dráhy vlastní tolik majetku, že i případné přestěhování do jiné budovy by mohlo být efektivnější, než platit MDS skoro 50 miliónů ročně. I nějaká ta investice na úpravy by se asi za pár let vyplatila. Známá budova Hlavního nádraží v Praze tzv. Fantova patří mezi architektonické skvosty a její oživení by asi nebylo špatným rozhodnutím. Při plánovaném zakrytí kolejiště s možností další výstavby by se celý areál zhodnotil natolik, že by vynaložené náklady Českých drah mohly mít velmi efektivní návratnost. A budova, která tak pomalu skomírá by se mohla stát z jednou půvabných dominant v architektonickém celku, kde se prosadí již výstavba nového tisíciletí. Komu pronajme MDS uvolněné prostoty není důležité. Jistě se tam nějaký ten asijský butik prosadí a při trvale vzrůstajícím aparátu ministerstev jako celku je možné, že Špidlova vláda zahájí v této budově výstavbu ještě dalších pater, aby se davy zbytečných úředníků (ale voličů ČSSD či jejích koaličních partnerů) měly kam posadit a vznikl tak důvod, proč jim vyplácet mzdu.
Co na věci zaráží není výše nájemného, které MDS vyměřilo Českým drahám, ale politické pokrytectví tohoto rozhodnutí. Na jedné straně se MDS striktně dovolává zákona o stanovení výměru a ukládá Českým drahám platit, na druhé straně však samo ministerstvo nedodržuje zákon č.77/2002 Sb. a prokazatelnou ztrátu z osobní dopravy Českým drahám neuhradí. O přiměřeném zisku už vůbec nemluvě. A to vše s odůvodněním, že stát nemá peníze. Jistě by se dalo polemizovat, zda prokazatelná ztráta Českých drah je adekvátní, zda není nafouknutá a vzhledem k poskytovaným službám dokonce nehorázná. Ale chyba ve výši pěti miliard zde asi opravdu není. Připusťme, že stát nějakou tu oprávněnou miliardu Českým drahám dluží , ale sám svoje závazky vyrovnávat nehodlá. Zákon pro MDS prostě neplatí.
Ve slavném filmu Noc na Karlštejně Vlastimil Brodský představující císaře Karla IV. říká: "Největší úctu k zákonům musí mít zákonodárce sám". Jde samozřejmě o scénář a je otázkou zda skutečný Otec vlasti Karel IV. takovou větu pronesl. Ale je to věta pravdivá. A platí. I úřad ministerstva musíme počítat do souboru těch, kteří jsou výkonnou mocí zákonodárců. Pokud však úctu k zákonům hodlají ministerstva projevovat jen jednosměrně, potom se vrátily "zlaté časy" bolševismu, kdy potentáti režimu vyžadovali dodržování zákonů jen od těch druhých. A taková situace na MDS vznikla. Tisková mluvčí Roubcová by nám měla vysvětlit, proč od Českých drah se dodržování zákona vyžaduje a proč MDS zpětně zákon nedodrží. Lze však mít oprávněnou pochybnost, že by takové vysvětlení kdokoliv poskytl. Je totiž otázkou, zda na řešení mají zájem samotné České dráhy. Současný stav umožňuje tisícům úředníků neplnit prakticky nic, na vše se vymluvit pro nedostatek peněz a obchod s přednostním uspokojením pohledávek, který údajně začal vzkvétat za pana Zeleného, vzkvétá dál a bude mít stále vzrůstající tendenci. Uplatňovaná penále se sice trochu zmenší, ale České dráhy nakonec zaplatí vždy přes 100% původní ceny. A snadno prokáží, že to byla prokazatelná ztráta. Prokazatelný zisk z těchto pohledávkových obchodů si pak mezi sebe rozdělí speciálně vytvořené účelové firmy a jejich pomahači v Českých drahách. Pokud si ale úředníci MDS myslí, že tento pohledávkový špinavý byznys zlikvidují omezenou dotací pro osobní dopravu Českých drah, potom opravdu už ničenu nerozumí. A Roubcová jejich neodbornost a nedodržování zákona bude těžko dál zakrývat.


Další články tohoto autora:
Rudolf Mládek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku