Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 12.5.2003
Svátek má Pankrác




  Výběr z vydání
 >TEMELÍN: Výsměch operátorů???
 >FRANCOUZSKÉ POHLEDY: Alsasko-Lotrinsko s trochou šampaňského
 >ŽIVOT: Proč nemám ráda Květinový den
 >FEJETON: Zrušte počasí!!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Chvála bohu, šetrné střelivo
 >PSÍ PŘÍHODY: Nácvik neviditelného psa
 >ARMÁDA: Budou naši piloti létat na Tornádech ?
 >ŽIVOT: Psové a jiné animálie (12)
 >KOMENTÁŘ: Studený čumák (7)
 >OCHOTNICKÉ DIVADLO: Snadné je žít.
 >Evropan ve výslužbě podle Beveridge
 >GLOSA:Pověry o železnici, zvláště pak české.
 >ZDRAVÍ: Co je to SARS a co s ním
 >JURISDIKCE: Kdo má mít na starost účtování
 >GLOSA: Podařený kousek presidenta republiky.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
12.5. GLOSA:Pověry o železnici, zvláště pak české.
Václav John

V poslední době se zase poměrně často hovoří o české železnici a možnostech její změny. Při tom se však stále opakuje několik tradičních dohadů, nebo spíše omylů.

Velmi častým tématem je počet cestujících, zda je jich dost, není jich dost, kam mizí a tak podobně. Po minulém režimu jsme zdědili nerozvinutý individuální motorismus, a ten i když už opravdu hodně poskočil, stále nedosáhl svého vrcholu. Zpětný a velmi mírný přechod na hromadnou dopravu, který se projevuje v některých zemích vyspělého světa, je u nás zatím v nedohlednu. Často používaný argument odchodu cestujících ze železnice na autobusy, je úsměvný. Na jaké autobusy, vždyť mimo dobu svozu a rozvozu do a ze zaměstnání téměř žádné nejezdí, a to už vůbec nemluvím o dnech volna. Takže mluvit o nárůstu počtu cestujících v hromadné osobní dopravě u nás nemá smysl, může se pouze hovořit o zastavení nebo zpomalení poklesu.

V celé vyspělé Evropě je železniční jízdné vyšší než autobusové, a to z objektivních důvodů. Nevím proč se u nás traduje, že železniční jízdenka musí být levnější než autobusová, co je tady tak jiného než v ostatní západní Evropě. Pokud někdo bude hovořit o kvalitě, tak je to jednak finančně irelevantní a navíc jsou u nás oba druhy dopravy stejně kvalitní, nebo stejně nekvalitní.

Hromadná osobní doprava je také v celé Evropě ztrátová, i když podle kvality hospodaření v různé výši. A tady je ten zásadní problém, který musí řešit vláda. Rozhodnout, jakou železniční osobní dopravu si přejeme, ale hlavně jakou si můžeme dovolit, přesněji řečeno kolik peněz na ní můžeme dát. Může to být třeba příkladná osobní doprava švýcarská, ale ta je velmi drahá, i soukromé společnosti jsou tam státem přímo, případně zprostředkovaně, dotované. Takže když nic jiného, je nutné změnit bývalý i současný stav, že každý rok se podle síly křiku železnice a možností státního rozpočtu přihodí ničím nepodložená dotace a její použití se fakticky nekontroluje. Je třeba dát dlouhodobá zadání podložená částkami, a z toho vyjde velikost a rozsah železnice. Samozřejmou podmínkou je kvalitní vedení ČD. To by bylo to správné "politické zadání". Zatím se k tomu neodhodlala žádná vláda, pravá ani levá.

Velmi špatné je jako minule populisticky stanovit kolik vlaků se má přidat, nebo teď zase stejně populisticky provést chaotické, ekonomicky nepodložené, a tím téměř jistě nesmyslné snížení cen jízdného. Mimochodem, dovedete si představit podnik, kterému stát dotuje velmi velkou většinu nákladů, on prodává svůj výrobek za cenu odpovídající velmi malé menšině nákladů, a pak ještě z této ceny uděluje velkou řadu slev bez ohledu na nárůst ztrát ?

A teď jediná skutečná a podstatná zvláštnost české železnice. Uvádím ji sice naposled, ale je nejdůležitější. Rozhodující a hlavní slovo mají na ČD odboráři. Podle jejich přání přicházejí a odcházejí jednotlivá vedení ČD. Pokud teď i v budoucnu nebude ČD opravdu šéfovat vedení v zájmu podniku, ale stále jen odboráři v zájmu svého členstva, tak všechna, a to jakákoliv opatření, jsou a budou jen jako, tedy zbytečná, a nic se nezmění.

Hádejte kdo veřejně oznámil sdělovacím prostředkům změnu systému slev? Hádáte správně, byl to odborář.




Další články tohoto autora:
Václav John

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku