Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 15.5.2003
Svátek má Žofie




  Výběr z vydání
 >LOUČENÍ: Jaké to je, letět Concordem?
 >TÉMA: Ovládnutí ženy
 >ŽIVOT: Povídka o zkorumpovaném učiteli
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Padlí bojovníci
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Aféra s elektřinou
 >PSÍ PŘÍHODY: Případ zmizelého klacku
 >GLOSA: Medvědí služba obyčejným lidem
 >SVĚT: Východní Timor oslavuje.
 >POSTŘEH: O reklamních dárečcích
 >PENIZE: Zákon o společenství vlastníků bytů hrozí
 >GLOSA: Inzeráty
 >UNIE: Lidé, nevěřte eurobubákům!
 >INFO: Za lepší svět - Výstava plakátů OSN
 >REAKCE: Prezidentský podpis a ústava
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
15.5. LOUČENÍ: Jaké to je, letět Concordem?
Jiří Wagner

Concorde - letadlo, které létá dvakrát rychleji než zvuk, letadlo, o kterém jsme slýchali jen občas, letadlo, které svou havárií vzbudilo senzaci. Téměř tři desetiletí komerčního provozu se o tomto stroji příliš nemluvilo - nebylo proč. Žádná závažná porucha jej nepostihla, létal přesně a vozil spolehlivě bohaté lidi přes oceán. Není cílem tohoto článku zatěžovat čtenáře suchopárným výčtem údajů o nejrychlejším dopravním letadle světa. Jeho historii i parametry mohou najít v každé encyklopedii nebo na Neoficiálních stránkách Concordu, další detaily pak třeba na PR stránkách British Airways, kde jsou zodpovězeny i často kladené otázky proč Concorde nemůže létat dále, koncem provozu Concordů se zabývá i nedávný článek Petra Janíka. Málokterý autor nám však přiblížil, jaký je to vlastně pocit, letět Concordem - asi proto, že v životě tímto supersonikem necestoval.

Daleko zajímavější jsou tudíž některé postřehy z letu samotného, jak je vylíčil Bruce Graham, který Concordem letěl v listopadu 1989 z Londýna přes Washington do Miami a začíná své líčení jediným slovem: WOW! Pár detailů zde nyní vyjímáme:

- Okamžik proražení zvukové bariéry není v kabině žádnou neobvyklou senzací. Zjistíte jen, že se poněkud zvýšil tah motorů.

- V této chvíli není slyšet ani žádný "sonický třesk". Jediný zvuk, který zaslechnete, je zvláštní "syčení" proráženého vzduchu ve vyšší tónině než při letu podzvukovou rychlostí.

- Jestliže vaše letadlo startuje po západu Slunce, můžete východ Slunce vidět na západě. Slunce se objeví a pohybuje po obloze zpět - tak, jak je váš let předstihuje.

- Ve dvaceti kilometrech si můžete dopřát pohled na zakřivení zeměkoule.

- Concorde je tak vysoko nad mraky, že všechna oblaka vypadají, jako by seděla na oceánu - blíží se to pohledu z vesmíru.

- Veškeré rozmary počasí a turbulence jakéhokoliv druhu jsou hluboko pod vámi.

- Malé tečky hluboko dole vypadají jako přilepené na mracích. Jsou to Boeingy 747 a jiná dopravní letadla, která se lopotí přes Atlantik. Pod vámi jsou zhruba osm kilometrů.

- Necháte je rychle za sebou, protože se pohybujete rychleji, než se ony pohybují vůči povrchu.

- Zaznamenáte jemné, příjemně teplé sálání z vašeho okénka. Jak je to možné? Vnější teplota ve dvaceti kilometrech je -60° C. Tření vzduchu při vysoké rychlosti Concordu produkuje tolik tepla, že teplota stoupne na špici letounu na 200° C (kdyby Concorde neměl tak přísně aerodynamické tvary, toto tření by se zvětšilo a způsobilo i roztavení kovu). Když vzduch prochází okolo vašeho okna, je stále ještě tak žhavý, že by v něm začala vřít voda - odtud tedy ono lehce zahřáté okénko.

- Letíte-li na západ, přistanete několik hodin před tím, než jste vzlétli.(Pozn.: jde samozřejmě o místní čas)

Bruce Graham (jeho fotky z paluby letadla jsou k dispozici rovněž) na dalších stránkách popisuje opulentní krmi, která je servírována cestujícím nad Atlantickým oceánem, delikatesy při "skoku" do Miami a další zajímavé detaily, kupříkladu displeje oznamující cestujícím výšku a rychlost letu, překonanou vzdálenost a vnější teplotu. Na stránkách si čtenář může dokonce prohlédnout, jak vypadá taková obyčejná letenka do neobyčejného letadla, a k vidění je i certifikát, který Bruce Graham dostal jako každý pasažér za absolvování letu Concordem.

Nyní se tedy Concordem přes oceán nikdo nedostane a žádná bohatá žena si už ráno nebude moci "odskočit" z New Yorku do Paříže pro nové šaty, aby se s nimi mohla pochlubit zpátky doma týž den večer na párty. Kdo bude chtít letět přes Velkou louži, bude se holt muset "kodrcat" Jumbem, jiným jeho příbuzným z rodiny Boeingů nebo některým Airbusem. Na druhou stranu zase ušetří - u Concordu totiž vyšla zpáteční letenka přes Atlantik až na 13 tisíc dolarů.




Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku