Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 16.5.2003
Svátek má Přemysl




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Vláda přežije, bude-li vládnout
 >NÁZOR: Reforma ČSSD
 >POSTŘEH: O botách
 >PRO POBAVENÍ: Ilegální školní pomůcky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Patálie se zapomenutým svetrem
 >PSÍ PŘÍHODY: Jak to bylo letos s čolky
 >INFO: Futurologický kongres na Parconu
 >ŽIVOT: Lolitky trápí pány od věků.
 >POLITIKA: Robejškova trefa do diplomacie
 >FRANCOUZSKÉ POHLEDY: Alsasko-Lotrinsko s trochou šampaňského - itinerář č. 1 - druhá část
 >GLOSA: Dáme věci do pořádku, začali jsme s TV…
 >NÁZOR: EU a předreferendové tanečky.
 >MATURITA: O Zkoušce zralosti ve Študácích a kantorech
 >REAKCE: Prezidentský podpis
 >SPOLEČNOST: Problém interupcí

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Náš rybník  
 
16.5. PRO POBAVENÍ: Ilegální školní pomůcky
JITA Splítková

Pomalinku přichází čas maturit a zkoušek, pojďme si tedy aktuálně probrat taháky a roztřídit si je podle druhů.
Z úst několika učitelek jsem slyšela tak velké lamento a odsudek na nebohé žáčky a studenty píšící si taháky, že se jich úvodem hodlám zastat:

Sumerský žáček měl hliněnou tabulku a dřevěné rydlo, jestlipak vynalezl způsob, jak si napsat taháky? Nemaje papíru, propisky, školní lavice, penálu… jak a kam si mohl něco napsat, aby to přísný učitel neviděl? Byl to už tenkrát člověk a člověk je velice vynalézavý, obzvláště v takových, dle někoho zavrženíhodných věcech, jako je napsat si tahák na zkoušku. Myslím si, že už sumerští učitelé se potkali s problémem, jak nachytat studenta při opisování od souseda a z taháčků.

Možná by se měli současní zkoušející zamyslet, proč si zkoušení vytváří záchranné pomůcky. Jednoduché je odsoudit, prstíkem hrozit, ale zamyslet se, " proč, " to už se nikomu nechce? Je to v samotném špatném systému výuky a zkoušení? Moudré hlavy se hádají, jak a co učit a zkoušet, jaká alternativní výuka by byla nejlepší, ale zapomněly, že se má ve škole mladý člověk naučit hlavně normálně, kriticky, tvořivě a samostatně myslet. Takovou školu jsem zatím v našem malém českém rybníčku neobjevila a jinde to prý rovněž není žádná sláva, ba ještě i horší (jedná se o základní a středoškolskou výuku). K tomuto myšlení se rozhodně nedojde memorováním naučené látky a škrábáním dat na papír.
Proto by zkoušení, na jakékoliv škole, měli mít možnost, přinést si na zkoušku nebo písemku studijní materiál, učebnici, výpisky, notebook s připojením na Net... a zadané úlohy by měly být na takové úrovni, aby student musel použít k jejich vyřešení jen mozek a až potom by mu posloužily donesené legální taháky - a ještě by při takovémto způsobu zkoušení předvedl svoji samostatnost, tvůrčí myšlení a dovednost vyhledat si informace.
Kdo by po přečtení úlohy vůbec nevěděl, která bije - tak takovému žáku či studentu je třeba deset kilo taháků i s internetem na nic.
Vychovávat drmolící roboty, kteří konzumují předvařené informace dodané na tácu přímo pod nos a beroucí vše dodané automaticky za pravdu, kteří vlastně samy nemyslí … toť ideál každé vlády :-) Proto ať žijí taháky - pište je a myslete sami!

Několik postřehů a rad, kterak zhotovovat ilegální školní pomůcky

Taháky lze rozdělit podle materiálu, který posloužil jejich zhotovení na:

1. Papírové
To je klasika. Propiskou nebo tužkou vypsané pasáže z učebnic, či jen vzorečky. Píše se malé papírky malilinkatým písmem nebo na formáty velikosti A4 normálním písmem. Na větší formáty píší nezávislé experimentátorské povahy v rámci myšlení - nejlépe ukrytý tahák je ten na očích učitele.

2. Látkové
Záchranný tahák s několika daty, či vzorci lze psát na manžety košile, na kravatu. Tento druh taháků využívají hlavně studenti. Studentky mohou zase papírové taháky umě zasunout do punčocháčů (napsaným nahoru) a to od paty až po stehna, pak stačí dát jako by nohu přes nohu a mohou v klidu číst. V tomto případě se jedná o druh - kombinované taháky. Jen malé upozornění černé písmo není viditelné pod černými punčocháči a bílé na černém papíře rovněž není ideální.

3. Dřevěné, umakartové, či umělohmotné
Přesný druh taháku zde závisí na materiálu, ze kterého jsou vyrobeny školní lavice nebo stolky neb i na ně je možno psát. Po upotřebení odstranit! Jinak budete odhaleni.

4. Omítkové
Pokud žák nebo student sedí přímo u zdi, může si pár záchranných informací napsat na ni. Pokud má žák dobrý výhled z okna, je možné si tahák napsat na protější dům, či zeď. Velikost písma nechť píšící volí podle kvality svého zraku. Použití dalekohledu, by neušlo pozornosti vyučujícího.

5. Tělové
Tahák se píše do dlaně ruky, na předloktí. Studenti s kraťasy a studentky v sukních mohou využít i plochu stehen. Nejlépe drží na kůži fixa. A opět upozornění pro studentky - černá fixa není viditelná pod černými punčocháči. Všeobecné upozornění - s napsanými taháky budete chodit do té doby, než se smyjí. Doporučuji syntetické ředidlo 006.

6. Virtuální
To znamená přítel na mobilu nebo s vysílačkou. Tento druh taháků je velice obtížně proveditelný, ale také znám několik jedinců, kteří jej využívali.

Výhledy taháků do budoucnosti:
Brýle snímač - mikrofon - přijímač.
Využití nanotechnologií a neuročipů - malý počítač s modemem permanentě napojený na internet a všemožné databáze zabudovaný přímo v mozku a napojený na jeho neuro sítě... :-)


Další články tohoto autora:
JITA Splítková

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku