Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 21.5.2003
Svátek má Monika




  Výběr z vydání
 >EKONOMIKA: Koruna v měsíčním horizontu pravděpodobně oslabí
 >REAKCE: Rodit doma?
 >FRANCOUZSKÉ POHLEDY: Lotrinské a šampaňské marmelády.
 >MROŽOVINY: Absolutně geniální posedlost
 >PSÍ PŘÍHODY: Obratný jako Houdini
 >TÉMA: Kdo chce být mučedníkem?
 >TÉMA: Sebevražedný terorismus
 >PRAHA: Vůz č. 2077 - tramvaj, barikáda a kavárna
 >FEJETON: Jen aby tu madurýdu udělal, aneb :Jak se máš Maruško?
 >UNIE Kolaps Evropské unie za dveřmi - a jak z toho ven
 >MÉDIA: Jenom jedny zprávy …
 >PENÍZE: Šance penzijního připojištění
 >NÁZOR: Volební právo dětí a mezigenerační konflikt
 >CHTIP: Zeměpis ženy a zeměpis muže
 >HUDBA A ZVUK: Hudební vývoj v nejranějším věku

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Historie  
 
21.5. PRAHA: Vůz č. 2077 - tramvaj, barikáda a kavárna
Jiří Wagner

Před dvěma roky upoutala na Václaváku mou pozornost stařičká tramvaj s vlečňákem. Oba vozy stály - s několika metry kolejí pod sebou a bez trolejí nad sebou - uprostřed náměstí, tedy v místech, kde kdysi koleje vedly. Motorový vůz a vlečňák byly ale od sebe odděleny a soudě podle řemeslníků okolo pobíhajících se tu něco chystalo. O pár dní později jsem se dozvěděl příčinu - z obou vozů tady vznikla kavárna pod širým nebem.

Nemám nic proti takovému oživení jinak víceméně pustého místa - na bývalém tramvajovém pásu sice rostou květiny a lidé si tu mohou odpočinout na několika lavičkách, ale v podstatě je celý prostor nevyužitý a malé zpestření je tedy vítáno. Kavárna je určena spíše turistům, neboť letmým pohledem do jídelního lístku jsem zjistil, že na nějaké dlouhé posezení by se moje peněženka asi příliš vlídně netvářila (dvě deci vína za šedesát, půllitr plzně za osmdesát, o jiných nápojích či pochutinách ani nemluvě). Nicméně kromě cen byla v lístku i krátká historie obou vozů, takže mohu ocitovat:

Kavárna na kolejích
Od začátku 20. století do roku 1974 jezdila na Václavském náměstí tramvaj číslo 11. Motorový vůz číslo 2077 byl vyroben v roce 1927 v Ringhofferových závodech, a.s., Praha. Vůz nejdříve jezdil v Praze, později byl předán Dopravnímu podniku Plzeň. Z Plzně byl v roce 2000 převezen zpět do Prahy a citlivě zrenovován. Vlečný vůz číslo 1429 byl vyroben v roce 1937. Dnes jsou oba vozy umístěny na kolejích v místech, kde kdysi jezdily, uzpůsobeny jako kavárna (s letní předzahrádkou) CAFE TRAMVAJ 11 a připomínají tramvajovou dopravu na Václavském náměstí.

V jídelním lístku tuto krátkou rekapitulaci doplňují ještě fotografie tramvají na Václaváku včetně obrázků několika dopravních nehod mezi elektrickými vozy a automobily. Popis se už ale nezmiňuje o jiné zajímavosti - ta se teprve nedávno objevila v Radničních novinách, listu Městské části Praha 3, v článku Žižkovská tramvaj z barikád na Václaváku. Motorový vůz číslo 2077 linky č. 9 byl objeven na snímku z Pražského povstání, kde je spolu s vlečňákem a nákladním automobilem součástí barikády, která byla v těch dnech postavena mezi Ohradou a Biskupským náměstím právě na Žižkově! Nyní tedy tvoří i s vlečňákem "krasin" č. 1429 připomínku doby tramvajové dopravy přes Václavské náměstí v podobě - jak napsaly Radniční noviny - občerstvovacího zařízení. Kromě toho z obou citací také vyplývá, že dotyčná tramvaj musela být do Plzně převezena až po válce, těžko by se jinak mohla stát roku 1945 překážkou německým tankům v Praze 3 (pokud tudy nějaké vůbec jely).

Jak vidno, staré fotografie mohou přinést rozličná překvapení, což se samozřejmě netýká jen stařičkých tramvají...

(Pozn.: Číslo 2077 je zřetelné pouze na snímku v novinách, bohužel už ne na obrázku staženém z vydání RN ve formátu PDF na internetu, proto jsem vůz označil šipkou)



Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku