Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 29.5.2003
Svátek má Maxmilián




  Výběr z vydání
 >KOSMONAUTIKA: Proč byl Sojuz mimo?
 >MOTOCYKLY: Veteráni na Můstku aneb Čechie - Böhmerland
 >TECHNOMÓDA: Elektrické blondýnky i svalovci
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Vyhoštěný host Ransdorf
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Můj život s rýmou
 >PSÍ PŘÍHODY: Spiritistický stolek
 >ZAJÍMAVOST: O majonéze a tatarské omáčce
 >FEJETON: Hranice porozumění
 >NÁZOR: Spravedlnost je základem státu
 >PENÍZE: Mávnete rukou nad 10 000 korunami?
 >POSTŘEH: O klíčích
 >NÁZOR: Hlas z Úřadu vlády
 >Chtějí vůbec uživatelé v ČR levnější Internet?
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >CHTIP: Vážená pojišťovno

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Historie  
 
29.5. MOTOCYKLY: Veteráni na Můstku aneb Čechie - Böhmerland
Jiří Wagner

Už od dětství vím, že se u nás vyráběl motocykl jménem Čechie - Böhmerland, neboť jeden exemplář, který na mě odjakživa působil velice impozantně svou délkou, je vystaven v Národním technickém muzeu v Praze (na chudičkých stránkách NTM jej ovšem nenaleznete). Považoval jsem jej za ojedinělý a nesmírně vzácný exemplář a vůbec jsem netušil, že jen u nás se jich dochovalo kolem padesáti.

Nějak se to sešlo a minulý týden jsem věnoval veteránům. Nejdřív jsem se ve středu vypravil na staré ruzyňské letiště, abych se pokochal pohledem na stařičkou Tante Ju, neboli Junkers Ju-52/3m, a v sobotu mě bylo možno spatřit, jak pilně fotím sbírku shora uvedených motocyklů. Konal se totiž jejich sjezd a kromě předváděčky v Horních Počernicích byly odpoledne vystaveny i na Můstku na Václavském náměstí. Ze zmíněné padesátky se jich sem sjelo cirka patnáct - kromě jednoho na vlečňáčku se sem všechny ostatní - včetně jedné se sajdkárou - dopravily po vlastní ose a věru bylo na co pohledět.

Při focení jsem také zaslechl několik zajímavých informací, kupříkladu to, že tyto jednoválcové čtyřtakty o objemu 600 kubíků vskutku jezdily na ledacos - kromě benzínu i na petrolej a dokonce i na naftu, která se ovšem musela před startem trochu zahřát. Zejména po válce, kdy byl nedostatek jakýchkoli pohonných hmot, chodili majitelé Čechií po garážích a sháněli plechovky se vším, co smrdělo - kapka se vždycky vylila na podlahu, škrtlo se sirkou a když loužička hořela, obsah plechovky se mohl bez problémů nalít do nádrže.

Padl dotaz i na to, proč mají některé motocykly jen dvě nádržky vedle sedadla a jiné jsou vybaveny i nádrží nad motorem, jak jsme zvyklí u současných motorek. Odpověď byla prostá, původ třetí nádrže pocházel z jakéhosi ministerského výnosu z roku 1932, kdy vyšlo nařízení, že každé motorové vozidlo musí mít takovou zásobu paliva, aby bez jeho doplňování ujelo 400 kilometrů. Na Můstku jsme tedy mohli jednoduše rozlišit, která motorka byla vyrobena před tímto datem a která po něm. Mezitím jsme byli upozorněni i na konstrukční detaily - svařovaný (dvojitý trubkový příhradový) rám, kyvná vidlice, která přední kolo k vozovce důmyslně přitlačuje (přesněji: tlačená kývačka s natahovacím perem), velký zdvih válců, velice nízká spotřeba (údajně 3 - 3,5 litru) a podobně.

Jedna otázka směřovala i ke svíčce, jež je umístěna na klikové skříni a není spojena žádným kabelem s ničím. Další prostá odpověď: při poruše svíčky ve válci je její výměna za "zdravou" jednoduchá: stačí se shýbnout a obě svíčky prohodit, navíc je náhradní svíčka vždy zahřátá na provozní teplotu.

Asi po hodině byly stroje našlápnuty a za libozvučného burácení odjel celý průvod Jindřišskou ulicí pryč, zřejmě směrem na Krásnou Lípu u Rumburka, kde je jejich konstruktér Albin Hugo Liebisch v letech 1925 až 1931 vyráběl (v pozdějších létech byla poptávka tak velká, že v roce 1931 musel zakoupit ještě bývalou továrnu na zemědělské stroje v Kunraticích u Šluknova, kde začal motocykly montovat sériově). O jeho úspěchu svědčí i fakt, že z továrny vyjelo kolem 3000 kusů různých typů tohoto kuriózního dopravního prostředku.

Popravdě řečeno, kolona vyjíždějící z Můstku mě přímo fascinovala a přestože jsem velký obdivovatel motocyklů Harley-Davidson, dvěma strojům této značky, které jely jako předvoj, jsem ve středu příliš pozornosti nevěnoval. Pevně doufám, že se s motocykly Čechie - Böhmerland v Praze znovu setkáme. Třebaže byl Liebisch německé národnosti, je to jedna z hezkých připomínek naší minulosti.

(O Liebischovi a jeho motocyklu více informací zde, základní technické údaje zde)




Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku