Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 23.6.2003
Svátek má Zdeňka




  Výběr z vydání
 >SPORT: Dublin: Světová speciální olympiáda byla zahájena
 >MÉDIA: Nehorázný Klinkhammer
 >POLITIKA: Vládnou nám lidé, které jsme si nezvolili
 >ZAMYŠLENÍ: České dráhy v rodině dospělých
 >LITERATURA: Hanebnost
 >HUDBA: Rozhovor s Jiřím Macháčkem
 >NÁZOR: Sváček nenavlékl fráček
 >SVĚT: Singapurské řešení
 >NÁZOR: Co Vy na to, pane Štěchu ?
 >GLOSA: Pomocná škola
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >CHTIP: Zákazníci
 >TÉMA: Hippokrates na věčné časy a nikdy jinak
 >GLOSA:Omluva: za co vlastně?
 >SPORT: Dublin - Dnes začíná Světová speciální olympiáda

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
23.6. ZAMYŠLENÍ: České dráhy v rodině dospělých
Rudolf Mládek

24.6.2003 bude snad už konečně představen první rychlovlak Českých drah. Snad - doufejme, že se nevyskytnou nějaké technické potíže - a konečně , protože smlouva podepsaná v roce 1995 má první realizační výsledek až za 8 let. A to je hodně dlouhá doba. Vedle objektivních faktorů, jako byl pád ČKD, kdysi nezpochybňovaného vítěze veřejné soutěže na dodávky těchto vlaků, se objevilo podivné zdržení v letech 1998 - 2002 doprovázené ještě podivnějším nákupem náhradních dílů na vlaky, které ještě vůbec nestály na kolejích. Toto období je již překonáno a nové vedení Českých drah tak po svých prvních 100 dnech má možnost představit vlak, který by se měl stát dobrou vizitkou práce českých železničářů a měl by být přínosem pro cestující svou rychlostí a pohodlím. Jen některé země provozují takové vlaky. Namátkou Francie, SRN, Finsko, Itálie, Japonsko a tak se České dráhy a Česká republika provozováním tohoto typu vlaku zařadily do rodiny železničářsky vyspělých zemí. A to je moment k radosti pro každého železničáře, ale také pro každého, kdo hledá rychlou, bezpečnou a pohodlnou veřejnou dopravu. Úsilí, které se k tomuto dni muselo vynaložit nebylo malé.
Škarohlídské hlasy o malosti země a zbytečnosti takových projektů nejsou moc na místě. Je jen otázkou času, kdy se takové vlaky stanou evropskou normou a na kratších tratích budou směle konkurovat letecké dopravě. Názor náměstka ministra dopravy Kocourka uveřejněný v médiích, že má v podstatě jiný názor na provozování rychlovlaků typu Pendolino, je nutné odmítnout. Jistě si umíme každý představit mnoho dalších projektů, za které by bylo možné postavit či realizovat něco jiného. Jistě bychom mohli uvažovat o všech společenských souvislostech, které by bylo možné zohlednit. Nakonec bychom skončili u absurdní debaty, že není potřeba vlastně nic, neboť v mnoha zemích chudého a často válčícího světa lidé také nemají nic a přece žijí.
Červen 2003 se bude v Českých drahách oslavovat. Snad aspoň jednou. Mnoho let trvající negativní reklama médií ze všech stran ( podle známé statistiky bylo za jeden rok vydáno 405 negativních článků o ČD) zákazníky Českým drahám jen ubírala. Je pravdou, že arogance doplněná honosnými nemovitostmi a jinými vystoupeními ještě nedávného šéfa drah na důvěře zákazníků nepřidala, ale snad je tato nejsmutnější kapitola Českých drah ukončena.
Start nové etapy sice přichází do reformy veřejných financí, do doby nedořešených starých dluhů, do doby nestability vlády, kdy názorové rozdíly jsou veřejně prezentované, ale špatný začátek mívá dobrý konec. A dobrý konec potřebujeme všichni. Železničáři i cestující.




Další články tohoto autora:
Rudolf Mládek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku