Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 2.7.2003
Svátek má Patricie




  Výběr z vydání
 >KULTURA: Být porotcem v Trenčanských teplicích
 >Z CEST: Normandie
 >LIDŠTINY: Do kuchyně a do postele! Pak do porodnice! A co potrat?
 >MROŽOVINY: Šedesát let operace "Citadela"
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Muzeum automobilů v Mulhouse
 >PSÍ PŘÍHODY: Krátké popovídání s ptákem
 >MÉDIA: Prozatímní generální ředitel České televize aneb Velký Petr a malý petr .
 >ZAMYŠLENÍ: Stěhování národů po třech letech.
 >EKONOMIKA: Inflace Česku nehrozí
 >SPOLEČNOST: Pacienti konečně na trůn
 >KNIHA: Dialog vědy s uměním
 >TÉMA: Bude nějaká reforma?
 >TÉMA: Zaveďme paušální minimální trest, aneb omyly špidlovy vlády
 >PENÍZE: (Ne)bezpečné platby na internetu
 >POSTŘEH: O hodinkách

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Rodina a přátelé  
 
2.7. RODINA A PŘÁTELÉ: Muzeum automobilů v Mulhouse
Ondřej Neff

Pokud nejste fandové automobilisté a navíc pokud nepatříte do segmentu obdivovatelů díla francouzského konstruktéra a producenta Ettore Bugattiho, nemá cenu, abyste tenhle článek četli. Cesta do Mulhouse byl prvotní cíl motocyklové výpravy, kterou jsem podnikl se synem Davidem, já na Sůze, on na Blejdu.
Smekněte, prosím... Toto je Bugatti Royale
Muzeum v Mulhouse je spojeno se jmény Hanse a Fritze Schlumpfy. Byli to průmyslníci, vlastnili textilní továrnu. Fritz Schlumpf všechny peníze investoval do budování sbírky automobilů s preferencí ušlechtilých strojů Bugatti. Potajmu shromáždil na 4700 vozů! V roce 1976 došlo v textilním průmyslu ke krizi, Schlumpfové dokonce museli utéct do Švýcarska a o rok později rozzuření odboráři našli jejich sbírku a v prvním záchvatu hněvu začali vzácné vozy zapalovat! Jenže do věci se vmísil "francouzský socialismus". Stát vyhlásil sbírku za národní památku a výsledek: sbírka zůstala ucelená a je svěřena L'Association du Musée National de l'Automobile de Mulhouse.

Výsledek - po poslední úpravě z roku 2000, je ohromující.
Do Mulhouse jsme přijeli večer, ani ne hodinu před zavřením. Zašli jsme do kavárny: obrovská místnost s jednou stěnou z tmavě hnědého kouřového skla. Stěnou vidíte - jakoby v rembrandtovském polosvitu - nejkrásnější auta, jaká byla kdy stvořena: Bugatti, Mercedes, Rollce Royce, Hispano Suiza, Horch, Maybach. Máte pocit, že se vám něco zdá. Ta zjevení jsou nedaleko vás, ale nedosažitelná. Nedá se mluvit nahlas. Rád bych zkameněl u té stěny a navždy hleděl do tváře snu.

Nazítří jsme strávili půl dne prohlídkou tří sekcí muzea. To co je vidět z kafetérie jsou "Les Chefs-d'Ouvre de l'Automobile ", největší část zabírá historie automobilu a třetí sekce je věnována závodním vozům. Podívejte se aspoň na web. A hádanka pro důvtipné: je v muzeu aspoň jedno auto vyrobené v někdejším "táboře míru"? Ne, není to žádná tatrovka,jak by se někdo mohl domnívat. Je to trabant, který je tu spolu s bugatkami vystaven!


Další články tohoto autora:
Ondřej Neff

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku