Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 3.7.2003
Svátek má Radomír




  Výběr z vydání
 >INFO: Češi o ručníky nestojí
 >POLITIKA: Až za Špidly je všechno špatně?
 >POLITIKA: A okurková sezóna nebude?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Posvátnost vlastnictví
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jak jsem si ve Francii kupoval boty
 >PSÍ PŘÍHODY: Čokl jeden zatracená
 >ŽIVOT: Psa máme půl roku a jsme s ním rádi.
 >SPOLEČNOST: Člověk a příroda
 >GLOSA: Problémem školství nejsou jen mzdy učitelů.
 >MÉDIA: Pozitivní provokace aneb Česká televize jinak
 >O FILMU: Rohlíky v tunelu
 >TEMA: Největší krize českého národa od obrození
 >POSTŘEH: O souvislostech
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >CHTIP: Poznámky rozhodčího na ochutnávce CHILLI

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
3.7. GLOSA: Problémem školství nejsou jen mzdy učitelů.
Václav John

Jedná se o případ zveřejněný 30.6. na ČT l v pořadu Fakta, který popisoval šikanu učňů vůči mistrovi odborného výcviku.

Učni terorizují mistra a natáčejí si to na video. Že je něco takového možné u nás, asi nikdo netušil. Jedním slovem je to hrůza. Vzpomínám si na řadu západních filmů, které toto popisovaly. Pokud si dobře vzpomínám, jedním z nejznámějších byl v šedesátých letech britský "Panu učiteli s láskou".

Ovšem ještě horší jsou reakce části, nebo dokonce většiny, zúčastněných. Nejnormálněji reagovali učňové. Jsou to zatím malí grázlové, a protože jim to téměř bez problému prošlo, jen z nich vyrostou velcí grázlové. Nakonec mají v našem světě kolem sebe celou řadu inspirativních příkladů.

Mnohem nebezpečnější bylo vystupování vedení školy. Oba členové vedení vystupovali bohorovně, vina je přece na zcela, a jistě skutečně, neschopném mistrovi. On opravdu působil divně, ale proč si toho nikdo nevšiml, proč nezakročil ? Navíc ty zvěsti o něm museli kolovat již delší dobu po škole, šikaně dokonce přihlížel další mistr. I v tomto, mimořádně křiklavém, případě se potvrdil obecný trend zavírat před šikanou oči. Mimochodem, není fyzický kontakt a strkání inzultací? Prostě se reaguje jen na to, co praskne. Ze všeho, co bylo uvedeno v reportáži, vyplývá selhání vedení školy, ale také části dalšího dospělého osazenstva. Myslím, že by bylo vhodné demonstrovat snahu bojovat se šikanou. Tedy tuto školu jednoznačně provětrat, až zrušit. A je jedno kdo je zřizovatelem dané školy.

Samostatnou kapitolou bylo vystupování ministerského úředníka. I když jsem si vědom, že také záleží na sestřihání výstupů účastníků reportáže, přesto předvedl typické chování klasického úředníka ministerstva čehokoliv. Kromě vyjádření pochopení pro malé lumpy, to bylo jen alibistické "já nic, já muzikant". Hned druhý den v Událostech předvedl stejný přístup úředník ministerstva zemědělství v kauze převozu živých zvířat, navíc v přímém přenosu.
Když nic jiného, oba dokonale dokumentovali, že je možné bezbolestně snižovat stavy ministerských úředníků.

Ono přece jen asi není hlavní náplní ministerstva školství jednání o mzdách. Mělo by se také věnovat systémové práci. Jen velmi potřebný nárůst mezd učitelů by uvedený problém stejně nevyřešil.

Že o různých problémech na školách ministerstvo ví, nebo je alespoň tuší, potvrdila i paní ministryně, dala pro jistotu své dítě do elitní soukromé školy.




Další články tohoto autora:
Václav John

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku