Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 14.7.2003
Svátek má Karolína




  Výběr z vydání
 >TÉMA: Státní energetická koncepce a její kritici
 >TÉMA: Sudetská otázka
 >POLITIKA: Prohry a výhry války v Iráku
 >VOJENSTVÍ: Vojenské základny 21 století
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Mobil v hajzlu
 >PSÍ PŘÍHODY: Tváří v tvář je to jiné
 >IZRAEL:Pohádky tisíc a jednoho dne
 >FEJETON: Vzruchová trasa - náš příspěvek do evropského domu
 >POLITIKA: opomíjené možnosti orientace
 >SVĚT: Města duchů
 >NÁZOR: Blbá nálada snadno a rychle
 >LITERATURA: Průvodce sexem jako španělskou vesnicí aneb Po stopách svůdníkových
 >FEJETON: Vogue
 >PENÍZE: Studie PwC: Okrádání firem roste
 >ŽIVOT: Jak pustit státní pokladně žilou...

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
14.7. FEJETON: Vzruchová trasa - náš příspěvek do evropského domu
Marek Toman

Hovoří se o tom, co budeme znamenat pro sjednocující se Evropu - my, noví příchozí. Co přineseme, co postavíme na stůl. (Becherovku, slivovici, zubrovku, třešňovou pálenku…? Bude to stačit?) Domnívám se, že s jedním potenciálním přínosem se může seznámit každý, kdo má to štěstí brázdit autem silnici mezi Varšavou a Białystokem.
Tato silnice je dvouproudá, ale díky všeobecné shodě řidičů se využívá jako čtyřproudá. Je to tak jednoduché. Kamiony a autobusy se obětavě namáčknou ke straně, aniž by si dělaly starosti s krajnicí. A uprostřed vznikne prostor pro rychlejší vozy.
Namítnete možná, že se tam nemohou vejít auta předjíždějící v protisměru. A to je právě ta záhada. To je právě to originální. Je totiž třeba vytušit, který směr zrovna předjíždí. Chvíli váš, chvíli ten druhý. Jestli se potkají auta předjíždějící v obou směrech, však ono se to nějak vyřeší. Řidiči se tak stávají součástí dynamicky pulsujícího organismu, na hony vzdáleného sterilní odcizenosti západoevropských silnic.
Přínos nových příchozích do sjednocené Evropy by mohl spočívat právě v takovýchto "vychytávkách". Proč vlastně stavět dálnice, když stačí okresky? Není třeba plýtvat asfaltem, stačí změnit uvažování řidičů! Jen být trochu invenční!
Výhody jsou nasnadě. Popsaný styl jízdy neukolébá řidiče do mikrospánku - je v setrvalém napětí, jestli zrovna předjíždí ten jeho směr. Silnice není citlivá na údržbu - drncání po asfaltových záplatách dodává jízdě oceánský půvab. Svou šanci dostanou drobní regionální pěstitelé a sběrači, kteří mohou v pangejtu nabízet lesní plody. A i sebeunavenější šofér procitne, když se na něj na odbočce usměje profesionální krasavice v minisukni… Tato silnice zkrátka krajinu neporcuje, ale sešívá!
Hlavní je ovšem ideové poslání, které taková silnice přináší: Ať frčíš v prťavém fiátku, nebo si to kalíš v mercedesu, ať vezeš vak dolarů nebo jablka druhé kategorie, patříš k nám a my patříme k tobě! Dokážeme se v pravou chvíli dohodnout, přece…
Nakonec bychom mohli vyžadovat od sjednocené Evropy prostředky na přeměnu našich dálnic na tyto - mohlo by se jim říkat "vzruchové trasy".
Jen se bojím, aby na stejnou myšlenku nepřišli západoevropští kolegové. Mají svých odlidštěných dálnic přece jen daleko víc - a hlavně by takový projekt možná dokázali před příslušnou komisí přesvědčivěji obhájit…




Další články tohoto autora:
Marek Toman

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku