Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Sobota 2.8.2003
Svátek má Gustav




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Chybí účinný zákon o střetu zájmů
 >DOPRAVA: Hloupost, závist nebo ...?
 >MÉDIA: Rozpaky nad rozhodnutím RRTV
 >MOBY DICK: Týden č. 31 v Českých Textárnách
 >AUTA: Pohled z okna aneb Přilepte si náklad!
 >TÉMA: Nakupujme české výrobky.
 >PENÍZE: Banky ve víru změn
 >VÍKENDOVINY: Na obzoru plachta bílá - jsou to uši krokodýla! 8.
 >MÉDIA: Země oplývající televizními experty
 >HUDBA: Beatles zmodrali
 >ŽIVOT: Co se jeden naučí za 37 let.
 >PENÍZE: Proč nechci byt na hypotéku
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Lahůdka pro milovníky silných zážitků
 >PSÍ PŘÍHODY: Záhada ztracené rukavice
 >MÉDIA: A v kantýně jsme ještě nebyli, generále…

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
2.8. DOPRAVA: Hloupost, závist nebo ...?
Martin Valenta

Včerejší zážitek mě vedl k zamyšlení, jak nebezpečná stvoření u nás mohou mít řidičský průkaz.
Čtvrtek 31. července, tři čtvtě na sedm večer, jedeme na koncert do Poděbrad. Máme dostatečný předstih, nikam nespěcháme a většinu cesty po Praze jsme nejpomalejší, protože dodržujeme povolenou rychlost.

Pohoda končí na Chlumecké ulici, kam najíždíme z Poděbradské, tedy v levém pruhu. Ten je zcela volný, zatímco pravý stojí. Po asi 1,5 km je silnice zúžená. Dopravní značky o tom informují až těsně před zúžením, i naše předpisy konečně předpokládají, že metoda "zipu" je v případě zúžení nejefektivnější způsob zařazování aut. Jedeme tedy dál v levém pruhu. Najednou před námi nečekaně vybočí z pravého pruhu tatra s jeřábem firm. Dost zprudka brzdíme, čekáme, až překážku objede. První dojem, že se nečemu vyhýbá, byl ale rychle pryč. Jakmile jsme jej znovu dojeli na úroveň přívěsu, vybočil znovu a od havárie nás dělily jen centimetry. Další dva pokusy o projetí ve vlastním pruhu dopadly stejně. Potom již jeřáb jel až k místu zúžení uprostřed, bílou čárou mezi koly, abychom nemohli projet. Zdůrazňuji, že se nejednalo o předjíždění a že do místa zúžení stále ještě zbýval asi kilometr. Nejméně dvě desítky aut, které jeřáb mezitím podjely odstavným pruhem, nechávaly jeho řidiče v klidu.

Předpokládám, že do místa zúžení vjížděl s dobrým pocitem, jak nám to "natřel". Chtěli jsme dojet a ne zablokovat výjezd z Prahy a tak jsem potlačil pokušení, že sice odřu auto, ale on bude těžko vysvětlovat svůj způsob jízdy při vyšetřování dopravní nehody. Pochybuji, že mu došlo, že právě kvůli němu a podobným se kolona táhne nejen po Chlumecké, ale Kolbenovou až do Kbelské a že tato kolona mohla být o 1,5 km kratší. A při důsledně střídavém najíždění do místa zúžení z obou pruhů mohla kolona jet sice pomalu, ale plynule. Kdo jezdí občas po Německu, jistě ví, že to skutečně funguje.

A ještě poznámku k dopravní policii, která na příjezdové silnici k nákupnímu centru kontrolovala řidiče. Před několika lety jsem v NP (slovy ředitele pražské dopravní policie) vyjádřil "širokospektrální nespokojenost" s prací dopravní policie. Bohužel jsem na svém názoru dodnes neměl mnoho důvodů cokoliv měnit. Pokud vůbec dopravní polici člověk na silnicích vidí, tak při měření rychlosti a při řízení křižovatek. Ale auta s radarem často stojí na chodníkách a v místech, kde by běžný řidič dostal pokutu za parkování proti předpisům (Podolí, před plaveckým stadionem) a ručně řízenou křižovatku poznáte snadno podle toho, že průjezd přes ni nebo jen příjezd k ní trvá dvojnásob dlouho než při řízení automatickém (Palackého náměstí). Ale rozhodně policistu neuvidíte v místech, kde se kolona sune krokem a řada řidičů ji předjíždí po kolejích, z odbočovacího pruhu doleva zahýbají doprava (Dvořákovo nábř., Na Rejdišti a 17. listopadu) a stejně tak policejní vůz neuvidíte jet po dálnici, kde by "jen" kontroloval dodržování i jiných předpisů, než rychlosti, např. ježdění vpravo (D1 od Prahy ke sjezdu Mirošovice). Zato policejních vozidel a sanitek, které jezdí po kolejích, na červenou, předjíždějí kolony za blahosklonného přihlížení jejich kolegů, uvidíte dost.

Věřím, že policistů není dost. Že nemají dost benzínu. Všechno to může být pravda. Ale dokud sami policisté nebudou příkladem a nebudou důsledně vyžadovat dodržování předpisů, bude jejich nářek o malých pravomocích k ničemu. Dokud nebude každému jasné, že téměř každý přestupek bude potrestán, byť třeba "jen" půlhodinovou přednáškou o nutnosti dodržovat předpisy, nikdo mě nepřesvědčí, že policie využívá pravomoci, které má k dispozici již teď.




Další články tohoto autora:
Martin Valenta

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku