Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 5.8.2003
Svátek má Kristián




  Výběr z vydání
 >TÉMA: "Manželství" gayů a lesbiček
 >HISTORIE: Totální válka aneb dějiny per partes
 >POLITIKA: Extremismus Josefa Zieleniece
 >POLITIKA: Je Klaus obětí propagandy?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Vilínovo vzkříšení
 >PSÍ PŘÍHODY: Rychložrout obecný
 >TÉMA: Podpořit homosexuální manželství?
 >NÁZOR: Vodáci, znásilnění... atd. (díl.3)
 >HUDBA A ZVUK: Jak vlastně tu hudbu posloucháme
 >ŠKOLSTVÍ: Ach ty naše školy
 >EKONOMIKA: V ekonomice USA začíná růst
 >LITERATURA: Postkomunistická brutalita a starokomunistický řehot ze záhrobí
 >GLOSA: Nová kapitola tragédie českého soudnictví.
 >FILM: Líbejte se, s kým je libo
 >PENÍZE: Sliby chyby českých bank

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
5.8. ŠKOLSTVÍ: Ach ty naše školy
Michal Simkanič

Každý podnikatel potvrdí, že snad ze všeho nejvýnosnější investicí je investice do vzdělání. Bez výjimky platí, že míra vzdělanosti národa a jeho hospodářská prosperita jsou v podmínkách svobodného světa v přímé úměře. I vzdělání je však zboží a je možno na něj vztáhnout stejné principy. Stát má pouze čtyři základní atributy, které vynucují jeho existenci. Jsou to vnitřní a vnější bezpečnost občanů a ochrana jejich majetku, potřeba dosahovat a vykonávat spravedlnost a nutnost sjednoceně stanovit a unifikovat jednotky počínaje měnou a konče - třeba i v rámci spolupráce mezinárodní - definicí ampéru či stupně Celsia. Když už nám však za ty roky existence stát nabubřel do současných rozměrů a nikdo rozumný nemůže očekávat, že se jeho redukce na únosnou mez provede ze dne na den, je jasné, že některé role, které stát převzal budou účinné ještě poměrně dlouhou dobu. Panuje-li dnes jistota v tom, že každý náš občan bez výjimky je schopen dosáhnout základního vzdělání, může státu po velmi dlouhou dobu zůstat funkce garanta za tuto úroveň vzdělání a na soukromé bázi mohou být pouze určitá vylepšení. Pro vyšší stupně vzdělání existují ve světě snadno a bez složitého vymýšlení převzatelné modely, které otevírají školy všem zájemcům aniž by to stát stálo cokoli navíc proti současnému stavu. Může totiž nést pouze náklady spojené se státním prospěchovým stipendiem pro mimořádně nadané děti ze sociálně slabších rodin. Samozřejmě kromě toho může být a měl by být garantem nejrůznějších úvěrů, sloužících k rozšiřování vyšší než základní školské soustavy - to vše ale na čistě komerční bázi s plnou vratností dočasně vázaných prostředků. O to větší důraz pak ale musí být vynaložen na pokud možno skutečně špičkovou úroveň základního školství. To ovšem předpokládá, že na ministerstvo školství nebudou delegováni politici za zásluhy nebo ti kteří se nikam nehodí. Dnešní praxe je taková, že je to bohužel kombinace obojího. Je trapné, když se učitelé musí domáhat řádného a důstojného ohodnocení své práce stávkou. V jejich podání to není zrovna účinný prostředek a vůbec nepochybuji o tom, že naše děti se na případnou stávku učitelů dokonce velice těší. Pokud si chceme dokázat, že máme více rozumu než ony, máme ideální příležitost. Jak vzdělané budeme mít děti, tak se nám v budoucnosti bude či nebude dařit.

www.ceskapravice.cz Ing. Michal Simkanič




Další články tohoto autora:
Michal Simkanič

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku