Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 8.8.2003
Svátek má Soběslav




  Výběr z vydání
 >ROZHOVOR: O manželství gayů a lesbiček
 >POLITIKA: Kolik zdravých stran má naše Česko ?
 >NÁZOR: Stávka učitelů neřeší v postatě nic
 >STORY: Smutný osud dítěte vyhozeného do odpadků dojal mnohé
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Případ zapomenuté přilby
 >PSÍ PŘÍHODY: Jak jsem chtěl uspíšit běh událostí
 >Z CEST: Kultura u níž chybí její ministerstvo
 >GLOSA: Česká nezávislost
 >POLITIKA: Obětí propagandy jsou občané!
 >MÉDIA: Miloš Zeman potřetí usvědčen ze lži
 >VÍKENDOVINY: Na obzoru plachta bílá - jsou to uši krokodýla! 9.
 >LITERATURA: Čile obchodovaný šmejd
 >PENÍZE: Ruleta měnového rizika
 >CHTIP: Překlad inzerátů na byty a nemovitosti
 >TÉMA: Konec povinné školní docházky?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
8.8. NÁZOR: Stávka učitelů neřeší v postatě nic
Karel Novak

Je nesporné, že učitelé jsou rozzuření. Jiné vysvětlení není. Stávka totiž v září prý bude i přesto, že dostanou přidáno tisíce korun a že 13 a 14 plat v roce s dvanácti měsíci a dvěma měsíci prázdnin zůstane zachován. Jenom snad hladovění ubohých učitelů se dá přijmout jako vysvětlení. V době, kdy stát pod názvem "reforma" připravuje zdražení všeho, co se jen dá, jsou to učitelé, kteří z připravovaného výnosu hodlají ukousnout nějakých těch 5 až 10 miliard předem. Není divu. Jejich společenská prestiž je srovnatelná jen s politiky (ale ti mají finančně vystaráno) a výsledky řady škol jsou zcela tristní. Vedle skutečných pedagogů na školách působí lidé morálně slabí, v některých případech nezodpovědní a najdeme zde takové, kterým bychom děti svěřit neměli vůbec. Přesto se zvýšení platů bere v paušální rovině a nikdo nám nepředkládá variantu, ve které ti nejlepší budou mít nejvíce a ti nejhorší dokonce půjdou z kola ven. Dobrý nebo špatný - je to lhostejné. Všem stejně. Oblíbení nebo nenávidění - zase lhostejné. Zase stejně. Kreativní a zapálení nebo líní a povrchní - opět mají stejně. Kvalitativní selekci, která by znamenala přínos pro naše děti nevidíme a výjimky jen potvrzují pravidlo.
V našem školství se často snoubí rakouskouherská debilita s komunistickou rovností. Jako kdyby Jan Amos Komenský snad ani neexistoval. Snad nejhorší situace je na středních školách. Výsledky narkomanie a alkoholismu mladých studentů (stále ještě dětí) už cosi napovídají. Počet dětí z těchto škol, které musejí vyhledat specializovaného lékaře na léčení duševních poruch neustále stoupá. Rodiče z obav o budoucí maturitu mlčí a školní inspekce jsou slepé a hluché. Špinavé kšefty s povinnými tělovýchovnými akcemi jen stoupají a běda těm, kteří se ozvou. "Vaše dítě bude vyzkoušeno tak, aby vždy dostalo pětku!" vyhrožovala jedna z učitelek postižená oprávněnou kritikou rodičů. "Nemáme dostatek pracovníků" brání špatné učitele řada ředitelů a tak chrání své kolegy, ač míra jejich zvůle dosáhne stupně, který vede i k ohrožení dětí. Jako jeden z nejhorších může sloužit příklad, kdy ješitný uražený tělocvikář ze střední školy na lyžařském výcviku opustil žačku, která neovládala lyžování a ponechal ji v horách zcela bez pomoci. Kdyby se o ni nepostarali pracovníci z horské chaty, kam se doplazila, bylo by o tuto žákyni na světě méně. Stížnost řediteli školy od rodičů žákyně nepomohla a tento hrůzný člověk dokonce stále učí. To je jen důkazem, že na našich školách jsou stále ti, kteří by měli jít z kola ven.
Na všechny tyto činy se však dívají také ti dobří a kvalitní učitelé. Obvykle jsou to oni, kteří se nejméně ozývají kvůli mzdám, nejméně reptají a svou práci dělají s láskou k dětem. Ale právě takoví si nejvíce zaslouží. Uznání, peněz i vděku nás rodičů. A jsou zcela jednoznačně rozeznatelní. My rodiče víme u každé školy přesně kdo je kdo a jaký kantor tam patří a jaký ne. Pokud by školy prováděly anonymní ankety, ukázala by se výrazná shoda. Oblíbený učitel u rodičů není ten, který zadarmo rozdává jedničky. Je to ten, který dítě dobře připraví, naučí a v jeho přísnosti, ale i laskavosti se formuje budoucí občan. Takový učitel či učitelka je dar pro školu, dítě i rodiče. A takoví jsou. Jen je nevidíme ani na televizních obrazovkách ani v médiích. Tato mlčenlivá skupina se ztrácí v uřvanosti politických frází a v nesmyslném rovnostářství, které má málo co do činění s dobrou budoucností školství. Přidat peníze asi ano, ale přidat bez rozmyslu nemá význam. Zítra bude ruka zase jen natažená, ale ve vlastním školství se k lepšímu nezmění vůbec nic. Pokud nedokážeme žádným systémem oddělit dobré a potřebné od parazitních a zbytečných, je veškeré přidávání jen vyhazováním peněz.
Komunistický režim neměl zájem o chytré a kreativní učitele. Žádal poslušnost, tupost a chamtivost. Tu poslední vlastnost totiž bral jako výbornou slabinu pro další upevnění své moci. Pohled na naše školství ukazuje, že návody minulého režimu se stále používají. A nejen ve školství.



Další články tohoto autora:
Karel Novak

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku