18.8. RODINA A PŘÁTELÉ: Reklama na Tmu byla perfektní
Ondřej Neff
V ten den, co jsem tu oznamoval vznik beta-verze mého románu Tma 2.0, vznikla elektrická
kalamita na východním pobřeží severní Ameriky. Může být lepší reklama?
Ještě v noci mi posílal Robert Rameš esemesku. Ptal se, kolik jsem Usámovi bin Ládinovi
za tu reklamu zaplatil! Ráno mi volali z Lidovek, abych napsal na téma Tma sloupek na první
stranu a ještě navíc úvodní poznámku na názorovou stránku listu. A celý den se mě někdo na
Tmu ptal.
Mezi tím beta-testeři pokusné výtisky čtou. První přečetl novou verzi Martin Zhouf.
Navštívil jsem ho v Černošicích. Měl svoje připomínky. Pilně jsem si je zapisoval na papír
- a dokonce se mi podařilo papír neztratit, jak se ukázalo!
"Nemáš na mě vztek?" ptal se mě Martin, když skočil.
"Kdybych čekal, že mě budou všichni chválit, nemusel jsem beta-verzi dělat!" já na to.
Skutečně, s výtvarníky coby posuzovateli mám nejlepší zkušenosti. Konkrétně se dvěma,
se Zhoufem a Teodorem Rotreklem. Ten mi před lety rozcupoval druhý díl marťanské trilogie
Pán modrého meče na kusy. Jel jsem tenkrát z Bezděkova, kde Rotrekl bydlí, domů, rukopis
jsem fakticky zahodil a napsal celou knihu znovu. To je co říct, bylo to před érou
počítačů, psal jsem na stroji!
Tak takhle strašně mě Zhoufík knihu nesepsul. Ale tejden práce na ní ještě bude.
Co se týče té reklamy: je hezký, že zhasla Amerika. Moc hezký. Ale kolikrát já tomu
Usámovi opakoval: Sfoukni to až vyjde ostrá verze, ne abys to udělal při beta
verzi!
Kdepak, dneska není na nikoho spolehnutí. Ani na Usámu bin Ládina.
|