Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 19.8.2003
Svátek má Ludvík




  Výběr z vydání
 >STORY : Vesničané donutili otce a bratra k popravě muže podezřelého z donášení Američanům
 >VESMÍR: Smrtonoš aneb Mars je za humny
 >DOPRAVA: Proč stavět dálnice?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak si nechat ukrást auto
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zenová metoda jak najít brýle
 >PSÍ PŘÍHODY: Mezi ohněm a hlubokou vodou
 >KULTURA: Sexy opera a ne-sexy novinář
 >NA TÉMA: Blackout
 >NÁZOR: Soumrak politických mesiášů
 >EKONOMIKA: Trhy budou v nejbližších dnech hledat směr
 >NÁZOR: Malá úvaha nad doslovy
 >PRAHA: Zakázat vjezd a dál nehnout prstem!
 >PENÍZE: Když se chce, tak to jde
 >CHTIP: Jak učinit ženu šťastnou
 >TÉMA: Zažili jsme blackout.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
19.8. DOPRAVA: Proč stavět dálnice?
Michal Šváb

Nějaký čas jsem strávil ve Nizozemí a ve Švýcarsku, a protože výstavba dálnic mě vždy zajímala, ptal jsem se v "cizích krajích", jak to u nich probíhalo při výstavbě tak husté sítě, jaká v Beneluxu rozhodně je.

Odpověď mě víc než překvapila. Místní zastupitelé jednotlivých dotčených obcí a zástupci regionů se DOMÁHALI!!! , aby se dálnice vedla poblíž jejich obce, neb dálnice je v první řadě BEZPEČNÁ a EKOLOGICKÁ. Bezpečná z toho důvodu, že velký objem aut projíždějící skrze obce je podstatně méně nebezpečný na dálničním tělese, kde se z cyklistou či chodcem nepotká. Mimochodem prý v každém regionu, kde byla postavena dálnice klesla nehodovost o mnoho procent a počet usmrcených dokonce o desítky procent.
Ekologický přínos se přímo projevil tím, že dominantní objem dopravy se odsunul na silnice pro motorová vozidla mimo vlastní sídla, nepřímo se to projevilo ve snížení emisí, dle známé pravdy, že plynule jedoucí auto spotřebuje méně paliva, než neustále řazení a postávání na semaforu nejlépe uprostřed obce.

A já připojuji ještě jeden důvod, který jsem od žádného představitele státu ještě neslyšel. Poté co byl dostavěn a otevřen úsek dálnice D8 (Doksany - Nová Ves) poklesl počet dopravních nehod na srovnatelném úseku o více než 90%! A zejména pak drasticky poklesl počet zraněných a zabitých osob při autonehodách. Tedy dálnice jsou i společenským přínosem, neboť jsou podstatně bezpečnější, a ve svém důsledku i levnější pro celou společnost (léčení zraněných, hmotné škody na majetku atd.), nemluvě o lidských tragédiích při zmařených životech.

Budiž toto zamyšlení, pro všechny kdo bojují proti dálnicím kdykoliv, kdekoliv a jakýmkoliv způsobem. A samozřejmě nejen pro ně.




Další články tohoto autora:
Michal Šváb

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku