Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 29.8.2003
Svátek má Evelína




  Výběr z vydání
 >ŠKOLY: Stávkujte za privatizaci a deregulaci, ne za vyšší platy
 >SVĚT: Jak Židé kradli v Egyptě hrnce a financovali Hitlera
 >SPOLEČNOST: Zájem a nezájem
 >LIDŠTINY: Dobytek.
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Umíme dělat silnice?
 >PSÍ PŘÍHODY: Pes pro Laru Croft
 >POLITIKA: Strana zelených shodila další zátěž, jiné ji táhnou ke dnu dál
 >NÁZOR: Stěžuje si Pehe sám na sebe?
 >NÁZOR: Svobodu pro odpůrce svobody
 >PENÍZE: Kolik stojí běžný účet
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >POSTŘEH: O mladé paní
 >ZAMYŠLENÍ: Ještě o nepěkném výročí
 >MÉDIA: Svobodo-slovní boj za ovládnutí médií.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Mejlem  
 
29.8. MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů

Učitelé se chtějí svou stávkou domoci zvýšení svých platů. Pokud vím, tak dosud jsou odměňováni podle počtu odpracovaných let zařazením do platových tříd a rozlišení mezi jednotlivými učiteli provádí ředitel školy subjektivně (asi podle toho, jak dostatečně je každý vůči němu podlízavý)formou osobního ohodnocení. Výuka ale je služba, kterou si daňoví poplatnici platí učitele za to, aby naučili jejich děti číst, psát, počítat atd. Příjemci této služby jsou tedy pouze a jedině žáci a potažmo jejich rodiče. A kdo jiný, než příjemci služeb by měli rozhodovat, zda jim ta služba či ten poskytoval služby (tedy především učitel) vyhovuje či nikoliv. Na platy učitelů dostává každá škola určitý balík peněz a bylo by zcela vhodné, aby dobří učitelé dostávali výrazně více, než učitelé špatní. Jak už jsem uvedl, toto hodnocení by měli provádět příjemci služeb - žáci a rodiče. Stačil by na to jeden formulář A4 s otázkami na osobnost každého učitele, jeho vstřícnost k (často pochopitelným) neznalostem, řvaní či neřvaní na žáky, vkusnost oblečení,vlídnost atd., který by žáci (případně částečně i rodiče) například jednou měsíčně anonymně vyplnili a odevzdali řediteli. Věřím, že na Ministerstvu školství by se mezi těmi stovkami úředníků našel alespoň jeden, který by byl schopen formulář zaměřený na jeho co nejvyšší vypovídací hodnotu sestavit. Po vyhodnocení už prvních tří měsíců by měl ředitel jasný přehled o tom, kdo poskytuje "zákazníkům" služby k jejich spokojenosti a kdo je na vyhození. Případné tvrzení, že děti na toto hodnocení nemají rozum je příliš prosté a zjednodušující - děti umějí nezatíženi životními zkušenostmi daleko lépe rozpoznat osobnost s přirozeným respektem a kvalitami. Pak by ovšem bylo zcela zjevné, kdo si zaslouží více peněz a kdo méně. Rizikem tohoto nápadu ovšem je, že by ředitel taky mohl přijít na to, že na vyhození jsou všichni jeho kantoři.

Vojtěch Olšanský irms@jes.cz


Další články tohoto autora:

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku