Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 1.9.2003
Svátek má Linda




  Výběr z vydání
 >CITÁT: Labyrint světa a ráj srdce
 >ŠKOLY: zmatek nad zmatek - a nejen s platy
 >FEJETON: O biflování
 >AUSTRÁLIE: Služba občanům.
 >LOĎSTVO: Nebyl jenom Kursk (1)
 >PROBLÉM: Co s magnetofonovými páskami?
 >PENÍZE: Chci vlastní byt. Značka: levně
 >SPORT: Návrat koloběhu v Čechách
 >INFO: 7. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava 2003
 >OUTAGE: Ententyky, dva špalíky
 >VÍKENDOVINY: Na obzoru plachta bílá - jsou to uši krokodýla! 11.
 >DOPRAVA:České dráhy pokračují v tápání ode zdi ke zdi
 >MOBY DICK: Procesy směřující k zefektivnění Českých Textáren
 >PRÁVO:-): Zákon blbosti
 >ŠKOLY: Stávkujte za privatizaci a deregulaci, ne za vyšší platy

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Zábava  
 
1.9. FEJETON: O biflování
Petr Kersch

Máme nový školní rok. Samé novinky! V některých školách budou ponovu stávkovat za nové platy. Rozhodně se objeví ve třídě nějaký nový učitel a i ta naše milá třídní vypadá po prázdninách jaksi nově. Na žáky čeká staronové učivo: rodičům se zdá staré, protože povědomé; dětem samozřejmě připadá nové, protože tuto látku, prosím, jsme ještě neprobírali.
V televizi, rozhlase a nakonec i v tisku - papírovém i elektronickém - se objeví staronové úvahy a články. Některé budou skutečně novým pohledem na život ve školách a na vzdělání. Ty zbývající - ty známe. Oprášené každoroční fráze, narychlo sešitý "rozhovor" a rádobyvtipné klišé o učitelích, kteří nic neumějí a proto šli jen učit (kdo umí, umí... atd).
Velká móda v médiích všeho druhu je téma o informacích. Prý studenti a žáci v českých školách "neumějí vyhledávat informace", také prý "neumějí pracovat s textem", neumějí využívat získané znalosti prakticky, nýbrž hlavně biflují fakta a učitelstvo je do nesmyslného biflování nutí.
Zvláště učení zpaměti - tedy biflování - leží některým redaktorům, moderátorům a komentátorům v žaludku. Dovídáme se od nich, jak nechodili do školy rádi, pořád tam biflovali něco zbytečného, co potom ve svém životě nepotřebovali. Jenom těch letopočtů, nepravidelných sloves, názvů květin, chemických sloučenin ! Matematika? Ta jim prostě nešla. Řeknou vám to z obrazovky s nadřazeným úsměvem a tónem, se kterým normální člověk mluví o salmonelóze: lépe se žije bez ní.
Moc rád bych viděl tyto odpůrce "biflování", jak řídí své auto po silnici. U každé dopravní značky zastaví, vytáhnou příručku a vyhledají informaci. Aha - dej přednost v jízdě! A pokračují dál k nejbližšímu značení a znovu "vyhledávají". Hleďme - zase nějaké kolečko - slepá ulice! To tedy náš kritik českého školství nepřijede včas! Podobně u soudu: Advokát, který taky odmítal při studiu biflování, řekne: Počkejte, slavný soude, než si nalistuji v zákoníku, zda se k obhajobě mého mandanta nehodí některý z paragrafů. Zrovna tak chirurg, který má řešit neodkladně vážný úraz dítěte, by mohl rodičům oznámit - musíte počkat - jdu si do knihovny vyhledat informace - víte, já jsem byl na medicíně v prvním járu velký odpůrce biflování anatomie...
Mohli bychom takto pokračovat hodně dlouho. Od záchranáře, který nemůže svůj zásah rozmýšlet, nýbrž ho musí mít nacvičený zpaměti, ke statikovi, který musí rozhodnout na místě a bez příruček, zda se rodina může vrátit do poškozeného domu, a od statika až k pilotovi čtyřmotorového dopravního letadla, který za letu nemá čas na shánění informací, jak přistát, když jeden motor hoří. Bez učení nazpaměť, vážení, to v praktickém životě nejde, a proto přiznejte pedagogům právo, aby tu mladou a čerstvou paměť žáků a studentů posilovali, byť zdánlivě nepotřebnými nástroji jako jsou básně, vzorce, definice, věty, životopisy a podobná fakta.
Až uslyšíte ten posměšek hloupých : taky jsem se měl tohle učit, ale v životě jsem nic takového potom nepotřeboval... , zeptejte se, zda pravá příčina toho nepoužití školních vědomostí netkví spíše v nedostatečném způsobu života posměváčkova.




Další články tohoto autora:
Petr Kersch

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku