Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 4.9.2003
Svátek má Jindřiška




  Výběr z vydání
 >ZAMYŠLENÍ Z FLORIDY: Uniforma dělá chlapa
 >TÉMA: Odborářská antireforma ovlivňuje i zpátečnické poslance ČSSD.
 >PIVO A PRIVATIZACE: Zlodějna za bílého dne
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Právo vítězí!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Umění reklamovati
 >PSÍ PŘÍHODY: Pes v garáži
 >AFÉRA: O co jde kolem půd na Praze 1 - díl druhý
 >DOPRAVA: Není tomu tak
 >VESMÍR: Jak je to s tím asteroidem QQ47?
 >POSTŘEH: O marmeládě a EU
 >MÉDIA: Stará rada, nová rada,dobrá rada, špatná rada….
 >ZE ŽIVOTA : Kdo z koho ?!
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >PENÍZE: Chceš změnit banku? Tak zaplať!
 >CHTIP: Vojenský zběh

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
4.9. DOPRAVA: Není tomu tak
Robert Šimek

Prosím, omluvte trochu pseudoarchaický styl následujících řádek.

Jsou okamžiky, kdy se mi vnucuje pocit, že žiji v době, kdy silnicemi od vsi ke vsi jezdí žebřiňáky, od města k městu několik desítek automobilů; kdo chce cestovat, jde pěšky, osedlá koně, případně jede drahou (to pokud potřebuje býti v cíli včas) - též autobusů je zajisté možno použíti. V městech nehustou dopravu na křižovatkách řídí strážník, zejména dbající, aby se chodci automobilů nelekali a koně se neplašili.

Není tomu tak.

Doprava, zvláště ve městech, je hustá, mezi městy poněkud příliš rychlá, všude však poměrně dosti nebezpečná. Koně se neplaší, neboť dílem si zvykli, dílem prostě vymizeli. A tak mají "strážníci", tedy zejména policisté, jiné starosti, jinou práci a hlavně jinou autoritu.

Té autority je věru poskrovnu. Automobilisté jezdí nejen v rozporu s předpisy, leč též značně nebezpečně a velmi bezohledně. Pokuty ve výši několika stokorun pranic nedbají a odebrání řidičského průkazu strachovat se nemusejí. Především pro zvýšení své autority - čehož logickým důsledkem je očekáváno zlepšené chování účastníků silničního provozu - žádají policisté podstatné navýšení pokut a možnost provinilci na místě odebrat řidičský průkaz.

Leč obávám se, že to jest řešení jednoduché, avšak nepříliš účinné a tedy liché.

Zvýšené pokuty se sice stanou strašákem, ovšem spíše těm chudším řidičům. Piráti silnic v miliónových kočárech se stádem koní pod kapotou prostě těch pár tisícovek zaplatí a zmizí v prachu. Úplná spodina pak ze svých sociálních dávek těžko zaplatí více než benzín. Pravda, mohl by jim být odebrán průkaz, ale jak praví stará automobilistická moudrost: "Na papíry to nejezdí." Přistižený neoprávněný řidič absolvuje přestupkové řízení, zaplatí pokutu a zkroušeně odkráčí do své garáže, odkud vyrazí na další cesty ozbrojen pancéřovaným pětilitrem.

Ano, právě takové návrhy ve mně rozeznívají onu nostalgickou strunu... Jako by pocházely z dob dávno minulých. Možná před sto lety, možná před padesáti lety - tenkrát to mohlo fungovat. Lidé měli před razítky úctu a policie se báli. Ne tak dnes.

Však abych jen planě nemudroval, dovolím si přispět malým, možná jen částečným návrhem.

Připouštím zvýšení pokut. Ovšem nikoliv "řádové", dokonce ani "mnohanásobné" - spíše valorizaci. Mělo by však být zabezpečeno jejich řádné vymáhání i od cizinců. Je skutečně nepříliš spravedlivé, když tuzemec musí pokutu zaplatit, zatímco cizinec prostě odjede domů - a nikdo po něm dluh nevymáhá ani když se do Česka vrací.

Naopak odebírání řidičského průkazu je v dnešní - moderní - době pustým anachronismem bez podstatného efektu. Průkaz, ta malá kartička s fotografií a spoustou údajů, nechť klidně zůstane v držení "pachatele přestupku". Vždyť hlídky jsou vybaveny vysílačkami a není nejmenší problém zeptat se nějakého "centrálního registru", zda náhodou nemá řidič platnost průkazu přerušenou!

A to je právě trest, který "by mohl fungovat" - za některé přestupky (jízda pod vlivem alkoholu) by policisté na místě udělili trest zákazu řízení motorového vozidla na nějakou dobu (48 hodin by na vystřízlivění docela mohlo stačit) a blokovou pokutu navrch. Po nahlášení do "centrálního registru" se mohou s klidným svědomím věnovat dalším řidičům. Přestupce zákona sice má průkaz, ale příští kontrola snadno dotazem "na centrále" zjistí, že prostě řídit nesmí.

(Čistě technicky nemusí "centrála" být oddělením telefonistů, ale počítač s příslušným rozhraním - dnešní vysílačky mívají sadu tlačítek s číslicemi, takže stačí vyťukat číslo průkazu a umělý hlas po chvíli odpoví. Několik málo operátorů pro celou republiku na ostatní případy docela určitě stačí.)

Škála trestů za přestupky by se tedy rozrostla o zákaz řízení na určitou dobu, případně na "neurčitou" dobu, tedy do přešetření či zaplacení pokuty. (Řidič by sám zajisté usiloval o brzké vyřízení.)

Pokud máte pocit, že když auto nejezdí "na papíry", proč by mělo nejezdit "na čestné slovo" (navíc od někoho, kdo právě porušil zákon), pak vězte, že úplná beztrestnost není mým cílem. Naopak! Porušení zákazu řízení, tedy řízení bez platného oprávnění, by bylo (a je!) přestupkem (možná i trestným činem) - a policista je povinen zabránit jeho spáchání. Pokud by tedy například opilý řidič opět usedal za volant, že dojede, policista mu nasadí pouta nebo docela prostě sebere klíčky od zapalování (k vyzvednutí na příslušné policejní stanici). Věřím, že takováto komplikace by byla dostatečně odstrašující i pro velmi dobře zaopatřené občany, jakož i pro cizince.

Děkuji, že jste dočetli až sem. Ale nyní mne omluvte: musím popojet a sedlání koně chvíli trvá.

Robert R. Šimek




Další články tohoto autora:
Robert Šimek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku