Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 10.9.2003
Svátek má Irma




  Výběr z vydání
 >HISTORIE: Česká družina (1914-1916)
 >ČESKÉ AEROLINIE: Nemastná neslaná připomínka výročí
 >LIDŠTINY: Fotit je tak snadné, ale pozor na gorily! aneb Lidi, proč jste ovce?
 >MROŽOVINY: Zdraví za peníze koupíš
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jak jsem kupoval sušák na prádlo
 >PSÍ PŘÍHODY: Mezi Skyllou a Charybdou
 >POLEMIKA: Aston a Mrož aneb Přeshubné na budku
 >POLITIKA: Strana sebevrahů
 >ŽIVOT: Predestinace podplukovníka Mejčka
 >ZBRANĚ: Návrat starých časů aneb hrozí nám nové kolo jaderného zbrojení?
 >TIMOR: O genocidě se nemluví!
 >EKONOMIKA: Deflace vyvolá diskuzi o úrocích
 >Rude Guerilla – Děti města
 >PENÍZE: Fond pojištění vkladů čekají změny
 >INFO: Nušlova cena za rok 2003

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Historie  
 
10.9. ČESKÉ AEROLINIE: Nemastná neslaná připomínka výročí
Jiří Wagner

Aero A-14
Farman Goliath F-60

Minulý týden jsem zašel s kamarádkou do pražské úřadovny ČSA a zatímco byla přítelkyni vyřizována letenka (velice zdlouhavě, letěla až do Ostravy), zaujala mě na stolku ležící útlá papírová skládačka s velkými číslicemi 80 a menším podtitulem ČSA | 1923 | 2003. Po rozevření jsem zjistil, že se jedná o stručný přehled letadel, která za celou dobu ve službách ČSA létala (nikoliv všech, pochopitelně). I přes maximální stručnost popisků k jednotlivým obrázkům jsem se leccos dozvěděl, v otázce leteckého parku dokonce víc než z oficiálních stránek našeho největšího leteckého přepravce. Nicméně i na oněch stránkách jsem cosi našel a proto se nyní pokusím oba zdroje skloubit a vyzdvihnout podstatné.

České aerolinie nyní slaví 80 let od svého vzniku - jako Československé státní aerolinie byly založeny 6. října 1923. Naše největší aerolinky se však bohužel nemohou chlubit stejnou dobou svého trvání, neboť po nacistické okupaci Československa 15. března 1939 zanikly a činnost zahájily zase až 14. září 1945, tehdy jako jediný letecký dopravce Československa.

V důsledku historických změn (jemné označení státního převratu) se roku 1949 přeorientovaly na sovětskou letadlovou techniku a v letadlovém parku se objevily stroje Il-12 a Li- 2. Ironií ovšem je, že Lisunov Li-2 byl sovětskou kopií slavné americké Dakoty DC-3 - tento letoun (jen o dvanáct let mladší než ČSA!) ovšem v létech 1946 až 1960 u ČSA rovněž létal a v některých zemích létají jednotlivé exempláře dodnes. V roce 1957 bylo na naše linky uvedeno první proudové letadlo, Tupolevovo "tůčko" Tu-104, po němž následovaly další proudové letouny - Tu-134, Tu-154, Iljušin Il-62 a Jakovlev Jak-40. Zastarávající letový park začala po revoluci postupně nahrazovat letadla západní provenience - ATR-72, ATR-42 a Boeing 737, v současné době létají pasažéři i se stroji Airbus A310.

Tolik tedy poválečná historie ČSA v kostce. Vraťme se však na chvilku zpět do minulosti, kde letecká technika nebyla tolik unifikovaná a letadla byla nejrůznější, často velmi podivná.

Prvním pilotem nově založených aerolinek se stal Karel Brabenec, který uskutečnil první dopravní let 29. října 1923, a to z Prahy do Bratislavy. Při něm překonal vzdálenost 321 km letounem Aero A-14 (Brandenburg). ČSA používaly toto letadlo až do roku 1927, současně v jejich službách létal i Farman Goliath F-60 (1925-1930). Pouhý jeden rok (1930) používaly aerolinky poměrně známý Ford 5AT-C, až do války létal pro ČSA letoun Savoia Marchetti SM-73 a zároveň, jako nosný typ flotily, Fokker F-IX (všechna tři posledně jmenovaná letadla byla třímotorová).

Velkým překvapením pro mě ovšem bylo, že ČSA využívaly po celé tři roky (1935-1938) obojživelný letoun neboli létající člun! Byl jím dvoumotorák Saunders Roe A.19 Cloud, který přepravoval rychlostí 160km/h až 8 cestujících. Nikde jsem sice nenalezl zmínku, kde vlastně byla jeho obojživelnost využívána, ale dá se předpokládat, že na vodních plochách sousedících s velkými destinacemi.

Je jenom škoda, že svému významnému výročí nevěnovaly České aerolinie dostatečnou pozornost a omezily se na tenoučkou, jakkoli zajímavou brožurku a několik nevalně zpracovaných stránek, kde je jen historie společnosti, jejích linek a skromňoučká fotogalerie, kde navíc u obrázků scházejí popisky a letadla jsou tak identifikovatelná jen za pomoci zmíněné skládačky. Dostatečným důkazem nezájmu o reprezentaci vlastních úspěchů jsou i věty typu "byly dodány další tři letadla" nebo"do flotily přibyly letadla". To ovšem jistě napraví nový ředitel, který prý angličtinou příliš nevládne, ale snad se tedy podívá aspoň na českou verzi webu své společnosti. Ostatně jeho velký kamarád Standa z nejmenovaného ministerstva mu s odhalováním chyb (a hlavně viníků!) jistě velmi rád pomůže.

Saunders Roe A19 Cloud



Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku