Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 6.10.2003
Svátek má Hanuš




  Výběr z vydání
 >FEJETON: Milionářka
 >KOMENTÁŘ: Svět pohádek a skutečností Václava Žáka
 >O MOZKU: Geny a drogy zdarma
 >SPOLEČNOST: Koho likviduje Špidla?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jedna ruka netleská
 >PSÍ PŘÍHODY: Kouzlo tenisákových polí
 >DOPRAVA: Tak nevím
 >DOPRAVA: Holanďané vynalezli koloTM
 >DOPRAVA: Anarchie na silnici s policejním dohledem
 >NÁZOR: Stav iráckého politického počasí
 >PENÍZE: Kooperativa a Česká spořitelna - pohádka, nebo omyl?
 >CITÁT: Z dávné "učebnice"
 >SVĚT: Jaderná hrozba KLDR
 >TÉMA: Jsou větrné elektrárny dílem zelených ekoteroristů a nátlaku EU?
 >MOBY DICK: České Textárny protestují proti monopolnímu kalendáři

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
6.10. DOPRAVA: Holanďané vynalezli koloTM
Vojtěch Kment

Svět je bláznivé místo v němž se občas vyskytne invence typu Rubikova kostka, nebo právě nyní kolo TheWheelTM http://www.e-traction.com/products.htm (stránky si asi silnoproudaři dělali také sami), které obrací staré dobré zavedené principy elektromotoru naruby. Zatímco u normálního elektromotoru vnějšek tvoří stator motoru a vnitřek točící se rotor, u kolaTM je to přesně naopak - rotor stroje je pevně uchycen zatímco vnější prstenec obíhá kolem a má přímo na sobě nasazenu pneumatiku.

Hlavní výhodou zjevně je, že odpadají veškeré převody mezi motorem a ... kolem BEZ TM. Kolo má být schopné celkové účinnosti okolo 90%-95%, což je pro všechny aplikace s elektrickým pohonem mantra - úspory na akumulátorech, lepší dojezdnost... Kolo tak má mít až 2x lepší efektivitu než při běžném použití elektromotoru, přičemž hlavní zdroj úspor leží v eliminaci převodovky, jejíž ztráty jsou u elektromotorů vozidel zvlášť nepříznivé.

Provedení tohoto kola se vyznačuje dalšími dílčími pozoruhodnostmi, jako je přímo v kolu integrovaný elektronicky řízený měnič, umožňující napájení pouze dvěma stejnosměrnými přívody +/- (a nějaké nezmíněné řídící kablíčky). Kolo dále umí brzdit rekuperací a např. při jízdě z kopce tak zpětně nabíjet aku svého vozidla (v případě velké nouze lze užít i běžné brzdy), obsahuje protiskluzové řízení trakce, ABS, ochranu před zpětným prokluzem aj. vychytávky. Jsou-li kola v páru na obou stranách, jejich elektronické řízení vám uspoří i diferenciál. Něco z toho by sice šlo zvládnout i klasickými elektromotory, ale opět s horší celkovou účinností. Krom místa za aku se pak ušetří i další prostor za rozvody, převody aj. jinak nutné mechanické části.

Naopak škarohlídi namítnou, že poslední hodinka kola nastane, až vjede do výmolu a jeho magnety i elektronika chytí náraz natvrdo bez odpružení a tlumičů. Uvidí se - vývojáři inzerují, že se pokusí kola namontovat do terénního džípu od Mercedesu a do Land Roveru, v obou případech s náhonem všech 4 kol. Zapomněl jsem dodat, že kolo se volitelně umí natáčet v rozmezí 180 stupňů a lze je tedy použít i vpředu.

Nyní se kola mají použít u autobusu v holandském Apeldoornu, přičemž hlavní napájení je zajišťováno generátorem poháněným malým spalovacím motorem. V Apeldoornu jsem svého času byl, je jako většina Nizozemí placatý, příliš rekuperace si zde kolo neužije. Silnice však bez nástrah a nepříliš hustý provoz.

Princip kolomotoru navrhl již Ferdinand Porsche, realizace však musela počkat až do dnešních dnů. Některé maličkosti jako zajištění plynulého řízení otáček ve velkém rozsahu při dostatečném výkonu (až 120kW na kolo), s dobrou momentovou charakteristikou (zejména velký moment při malých otáčkách), v malém a robustním provedení zkrátka potřebovaly uzrát. Zda je kolo-motor již dospělý, vydrží pasti cest, bude mít přijatelný moment setrvačnosti (výrobce neudává), se však teprve uvidí.

Vojtěch Kment

Autor je, mj., dávný absolvent SPŠE - zaměření elektrické stroje

www.vkc.cz




Další články tohoto autora:
Vojtěch Kment

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku