Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 7.10.2003
Svátek má Justýna




  Výběr z vydání
 >FEJETON: Můj boj o důchod
 >GLOSA: Tři mrtví na "otočku"
 >POLITIKA: EU a strach z Německa
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Ještě k poměrům na silnici
 >PSÍ PŘÍHODY: Zkorumpovaný život na šňůře
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Izrael patří taky do Evropy
 >DOPRAVA: Od holandských daní k českým poslancům.
 >ARCHITEKTURA: Úspěch našich tvůrců
 >KOMUNIKACE: GTS Linka na internet, neboli GTSL
 >EKONOMIKA: Investoři očekávají oživení
 >PENÍZE: Máte už svého makléře?
 >Vision Days
 >PŘÍBĚH: Bachařka
 >NÁZOR: V Čechách vládne věk páry
 >FEJETON: Milionářka

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Svět  >>  Holandsko  
 
7.10. DOPRAVA: Od holandských daní k českým poslancům.
Jaroslav Teplý

Jako všude na světě použivají někteří zaměstnanci služebních či podnikových aut (v Holandsku na leasing) nebo jezdí v zájmu zaměstnavatele svým vlastním autem.

Daňový úřad si zavčas všiml, že by tito zaměstnanci mohli dostávat od zaměstnavatele skrytý přídavek k platu, a proto uplatnil i v tomto případě svůj důvtip. Zavedl daňovou přirážku, podle které si zaměstnanec musí připočítávat ročně ke svému příjmu 25% katalogové ceny vozidla. Doprava z domova do práce a zpět se považuje resp. dosud považovala za privátní věc, pokud jde o vzdálenost méně než 10 a více než 30 km. Tato přirážka může být snížena až na 10% v závislosti na počtu soukromě ujetých kilometrů.

Podle nového systému klesá přirážka na 20% z katalogové ceny auta a doprava do práce a zpět se považuje za "služební". Tím odpadne ohromné papírování s evidencí. Pracovníci se mohou dokonce vyhnou i té přirážce 20%, pokud ujedou soukromě méně než 500 km za rok. Pak ale musí vést detailní evidenci všech služebních cest s kilometráží.

Smozřejmě jak je zvykem, o co budou tito pracovníci platit méně, o to budou musit jiní platit více.Každé takové opatření musí být totiž fiskálně neutrální, t. j. příjem daňového úřadu nesmí klesnout, což je jakási daňová varianta zákona o zachování hmoty. Podle zasvěcenců to budou z větší části pracovníci, kteří jezdí vlastním vozidlem pro zaměstnavatele. Daně prostá kompensace 28 centů za "služební" kilometr má být snížena, možná dokonce na polovinu.

Ale pozor, teď přijde to hlavní: podle čtenáře F. Smita (de Telegraaf, 30.srpna 2003) "rozhodl soudce (již dříve - J.T.), že tomuto nařízení podléhají i poslanci. a přirážka byla s rychlostí pro Holandsko nebývalou zavedena.do odměňování poslanců. Nyní se tam promítnou i zaváděné změny v přirážkách. (Poslanci) dali najevo, že si neudělují žádná privilegia, která normální občan nemá." (zkráceno).

A tím jsme konečně u českých poslanců, kterým bohužel tohle ještě nedošlo a kteří stále někdy dost ostentativně dávají najevo, že jsou něco víc než občani a že na ně nikdo nemůže .Myslím, že ta soudní cesta otevírá u nás určitou perspektivu, aby se dosáhlo normalisace. Český parlament se totiž uvelebil ve státním systému, jako instituce, která není nikomu odpovědná za svou činnost v občanské sféře, tedy mimo oblast své tzv. absolutní imunity v politické činnosti. Mluví se o tom už dlouho, ale dosud to nikam nevedlo. Je na čase se podívat případně soudní cestou , zda např. stavba bytů postavených v parlamentní režii a jejich pronájem poslancům za "parlamentní" ceny není náhodou formou tunelování "za bílého dne". Návratnost vynaložených prostředků je podle dvou rozborů 122 resp.97 let (MF 29.11. 2001) Efektivní daňový úřad by se jistě neopomněl podívat na pozoruhodné ceny v restauračních zařízeních sněmoven a daňově zatížit finanční výhody takto poskytované poslancům a jistě by se zamyslel i nad poskytováním dvojí náhrady za cestovné (veřejná doprava zdarma plus vysoký příplatek na benzin). Takové a jiné prebendy v době, kdy parlament přijímá zákony, podle kterých se občané budou muset citelně uskrovňovat, nelze nazvat nijak jinak než nestydatostí. Je nejvyšší čas redukovat poslance na normální občany.




Další články tohoto autora:
Jaroslav Teplý

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku