Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 8.10.2003
Svátek má Věra




  Výběr z vydání
 >STORY: Seržant Smith dostal za hrdinství při osvobozování Iráku medaile, manželka jeho popel
 >POLITIKA: Nezaměstnanost jako systémový problém
 >NÁZOR: Sektáři
 >POLITIKA: Demokracie se dočká i Čína
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jel jsem autobusem do Vrchlabí
 >PSÍ PŘÍHODY: Začala topná sezóna
 >MROŽOVINY: Krvavý barometr
 >DOPRAVA: Kryštofovy voči!!!
 >POLEMIKA: Já a ústava Unie
 >PŘÍBĚH: Slovanská vzájemnost
 >MÉDIA: Televize veřejné služby u nás a na Slovensku
 >GLOSA: ČR by měla mít v mezistátních vztazích více sebevědomí.
 >EKONOMIKA: Oživení světové ekonomiky přinese růst sazeb
 >NÁZOR: VY rozhodujete!
 >Peníze: Neštěstí v neštěstí? Pojistné podmínky...

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
8.10. DOPRAVA: Kryštofovy voči!!!
Václav Vlk

Já vím, že se říká „Kristovy voči“ anebo „Kristova noho“, ale když jsem slyšel v radiu, že policie zahájila akci „Kryštof“, vypadlo ze mne tohle zvolání. A znovu v okamžiku, když na mne na "netu" vyskočila informace, že se ctěná P.T. policie rozhodla pro "velký úspěch" do měsíce akci zopakovat. První "kryštof" přinesl dvojnásobek mrtvých. Copak přinese ten následující? Ale začněme od začátku:

První informace, že se něco děje, přišly už po ránu. Přijela do práce za námi služební návštěva o cca půl hodiny pozdě. A sdělila, že před Prahou je dálnice svedena ze tří do jednoho pruhu aniž by se tam jakkoliv pracovalo a když se konečně vymotali ze zácpy, zastavili je policisté, chtěli doklady, kontrolovali kde co a nakonec chtěli, aby jim řidič ukázal reservu. Tedy rezervní pneumatiku. U nového auta! Proč, to nebylo jasné. Představa, že by továrna dodávala auta bez rezervy anebo se sjetou rezervou, je absurdní a pomyšlení, že by majitel skoro nového vozidla za několik set tisíc korun "taky moh´ prodal rezervu v hospodě", jak mi jednou podobnou kontrolu zdůvodňovali esenbáci, také nelze brát vážně. Anebo jsem si myslel, že to není v dnešní době možné. Odpoledne jsme vyrazili na sever. Po dálnici. A měl jsem pocit, nebýt té dálnice, že je rok tak nějak okolo 1982. Hloučky policistů, fronty aut u kontrol, řidiči s doklady v rukou a policisté důležitě kontrolující žárovky a lékárničky….

Při sjezdu z dálnice u Lovosic, v místě zúžení, měli policisté asi rojení. Ovšem že by mezi nimi byl někdo, kdo by si pamatoval něco z dopravních předpisů, tak to asi ne. Zastavovali totiž vozidla v místě, kde dálnice přechází v obyčejnou silnici. Že se něco děje, mne už asi kilometr před místem jejich kontroly upozornil německý tirák, který za ním jedoucí auta varoval blikáním obou směrovek, že se něco děje a že bude muset prudce brzdit. To se tak v Německu na dálnicích dělá. Další tirák jedoucí za mnou pak musel šlápnout na brzdy tak, že mu hořely gumy. Pocit člověka sedícího v osobáku mezi dvěma náhle brzdícími kamiony na dálnici je něco nepopsatelného! Moc mne mrzelo, že tam v té chvíli nebyl se mnou soudruh ministr vnitra či hlavní dopravák Bambas!
V místě zúžení stály asi 3 nebo 4 policejní vozy, kolem postávalo asi 10 policistů a muž s plácačkou ZASTAVOVAL v jediném volném jízdním pruhu vozidla! Uprostřed mezi pruhy stála nějaká Avie a pod ní se válel řidič, který za asistence policisty cosi opravoval. Prostě neskutečné! Policisté svým jednáním vytvořili neuvěřitelně nebezpečnou dopravní situaci. Kdyby v tomto místě zastavil anebo dokonce odstavil vozidlo kdokoliv jiný, jistě by jej čekala mastná pokuta - a oprávněně! Hlas na lince 158, kam jsem rozzuřený volal, konstatoval, že mám asi pravdu. A to je vše, co s tím může dělat.

Na vjezdu od Mostu do Chomutova postavili jiní policisté svoje vozidlo do "zálivu" mimo vozovku a na široké silnici, pověstné dopravními nehodami, zastavovali vozidla a nechávali je stát V JÍZDNÍM PRUHU! Asi aby se jejich vozidlo nemuselo s nějakými civily "mačkat" na odstavné ploše!
Na silnici mezi Chomutovem a Karlovými Vary postávali bdělí policisté ve skupinkách hned nedaleko kurev mávajících na řidiče . Děvek na téhle trase stálo tolik, takže jsem měl pocit, že by se sem hodila německá značka s dodatkovou tabulkou "Kurvenreich". Policisty velice zajímali řidiči, na dohled stojící kurvy a pasáci je nechávali chladné.
Věc dokreslující také bylo to, že jsem ono pondělí viděl v Chomutově, Klášterci nad Ohří a Karlových Varech jet nejméně tři osobní vozy bez jakýchkoliv poznávacích značek. V nich "cestovali" fešáci, zjevy, které bych nechtěl potkat o samotě v lese. Ti evidentně z rojících se policistů žádný strach neměli.

V radiu a novinách se v další dny střídaly reportáže o tom, jak vedení ministerstva vnitra zahájilo nekompromisní boj proti silničním pirátům. Ovšem podle výpovědí řidičů šlo velice často o kontroly lékárniček, o to, zda má řidič s sebou všechny předepsané žárovky a podobné buzerace. V rozhlase, podle hlasu starší pán, sděloval, jak jej policisté kontrolovali na šedesátikilometrové trase pětkrát!! Vzpomněl jsem si, jak mne v osmdesátých letech kontrolovali na 130 km dlouhé trase v jeden den esenbáci 11krát. Na poslední jsem tehdy už řval a jejich velitel se mi po straně omluvil a pravil, že je tahle nesmyslná buzerace k ničemu "také sere".

Zdá se, že po mediálním rozvíření otázky bezpečnosti dopravy v době, kdy má většina občanů pocit, že toho, co se děje na silnicích je právě dost, se probudilo i vedení vnitra a policie. A osvědčené kádry ze sedmdesátých let, které si soudruh ministr Gross povolal před několika lety opět do služby, zaveleli k tomu, co už známe z dob normalizace. K buzerování řidičů místo toho, aby se skutečně řešily problémy, které by tito lidé měli řešit.

Jejich jednání se velice podobá nejen šíleným akcím normalizačních esenbáků, kteří v osmdesátých letech doslova terorizovali řidiče. Ostatně neuvěřitelná zkorumpovanost naší dopravní policie vznikla právě v těch dobách, v kterých nastoupli ke sboru SNB mladí rychlokvašení soudruzi, dnešní "zasloužilí a zkušení velitelé". A kdy každý víkend stávaly na všech silnicích "kontroly" esenbáků a kdy se na některých trasách bez úplatku prostě na chatu dojet ani nedalo!
Nejpřesvědčivěji se však demonstruje systém takovéto "hurá akce" na akcích bývalé ČSLA, té hrázi míru a socialismu. Uniforma jako uniforma. Také tam, když vypukl průser, začalo vedení "organizovat opatření". A tak se v rozpadajících kasárnách natíraly kameny na bílo, suchá tráva na zeleno, léta nepojízdné vejtřasky dostaly nový nátěr pneumatik naftou, aby se leskly, kuchaři museli vyprat špinavé zástěry, vymalovala se konečně jídelna, negramotní dýzláci a četaři kontrolovali, zda nemá voják ve vzorku kanad kousek hlíny, protože na nic jiného jim odbornost nestačila, a podobně.
A když přišlo "načálstvo", předvedly se jim vzorně stojící řady náklaďáků, které nedokázaly ujet ani metr, prorezivělá kamna natřená vixem na boty a bílé obrubníky natřené vápnem. Jinak to byla armáda na baterky.

Podobně si počínali normalizační dopraváci, jak si starší pamatují. Kontrolovali za halasné účasti televize a tisku a hlasitého schvalování "pracujících", zda někdo nejel dříve z práce, prohlížely se lékárničky, "kontroloval" se technický stav vozidel (například lomcováním za přední kola, nemá-li řízení velkou vůli a tak). A protože to stále nevedlo k žádným viditelným výsledkům, nakonec si soudruzi zřídili po sovětském vzoru "gorodky". Na všech výpadovkách z velkých měst tam každý pátek probíhaly orgie blbosti a buzerace.

Mám pocit, že právě tyto osvědčené kádry ukryté od té doby v kancelářích vyhnal soudruh ministr do ulic. A pověřil je "provedením akce". A oni šli a učinili a činí to jediné, co umějí. A tak se tito staří kádři, jak říkal v televizi policejní president, ti, na které je spoleh (zatímco ti mladí, co byli vyškoleni v kapitalistické cizině, stojí za h…, totiž zklamali naděje vedení), rozhodli a předvedli policejní manévry. Výsledek je k ničemu.

Policie má být totiž na silnicích a ve službě stále. Ale nemá tam pořádat manévry určené pouze k buzeraci normálních řidičů. Vedení policie musí vyhodnocovat, a to veřejně, kritická míst dopravy a řešit je! Musí hlídat a pokutovat piráty silnic. Tedy ty, co předjíždí na dvou plných čárách, vytlačují ostatní ze silnice a podobně.
Jenže to by znamenalo, že policisté nebudou mít už tolik času na blbnutí kolem takzvaného špatného parkování, ale budou muset něco smysluplného a obtížnějšího dělat. A být na místech, kde se skutečně nehody dějí, místo číhat schovaní na stále stejných místech, kde se už sto let nic nestalo. A dát tam omezení rychlosti, aby se lépe vybíraly pokuty.

A tzv. "odborníci na dopravu" by museli přiznat barvu. Že nelze srovnávat počet nehod u nás a v takovém Holandsku anebo Německu. Pokud se nebude zároveň srovnávat i vše ostatní. Třeba to, že u nás stále šněrují silnice statisíce 15 let starých škodovek, žigulů a varťasů, což za podpory parlamentu zařídili lobbisté velkých firem. A za jejichž volanty těchto smrtelných pastí že sedí většinou nezkušení mládenci, případně staří dědové z Horní Dolní anebo naši cikánští Romové, což dohromady dává sloučeninu, nebezpečnější než dynamit.

Šlapat se musí hlavně na řidiče. Na všechny! Šílenou ukázkou práce naší policie a "aktivistů v dopravě" je realizace předpisu o přednosti chodců na přechodech. Přednost chodců policie a různí aktivisté tvrdě vynutili a dali do zákona. Novináři vykřikovali a psali o "absolutní přednosti" a neozval se proti tomu jediný policista, ani jediný "odborník" na dopravu. Takže okamžitě po zavedení hrozivě stoupl počet mrtvých chodců. Ne proto, že jsou všichni řidiči vrazi a chodci sebevrazi. Ale protože pitomé opičení po někom, aniž by byly k celé akci zajištěny alespoň základní podmínky, to by bylo moc práce. Vykřikovat v televizi o mizerných a zločinných českých řidičích, je pohodlnější.

Přednost chodců je správná věc, ale je pro ni nutno zajistit podmínky. Třeba aby byly ty přechody jen tam, kde je to dopravně potřebné a hlavně aby byly tyto přechody alespoň vyznačeny bílou barvou, aby o nich řidič věděl!! U nás většinou místo zebry přechodu zbývá jen poslední zbytky barvy u chodníku a pak už nic.

Žalostný stav silnic je znám. Ale málokdy se mluví například o tom, že dálnice jsou nejbezpečnější dopravní cestou pro automobily. V tunách poslaných papírů a milionech pronesených slov není o tom prakticky ani zmínka. Zato dostávají plnou podporu všichni ti "všeználkové", jejichž jedinou snahou je zastavit jakoukoliv stavbu dálnice. Odkudkoliv kamkoliv.
Vyhnání stovek policistů na silnice bude mít jistě i pozitivní výsledek, který bude patřičně "oslavován". Jistě bude přistiženo mnoho řidičů při překročení rychlosti, mediálně se vyzdvihnou polapení opilci za volantem, ba i nějaký prchající zločinec bude dopaden. Zcela jistě.

Také blbnutí v kasárnách za dob bolševiků přineslo někdy nějaké kladné výsledky. Třeba byl vyvezen rok smrdící "smeťák", kuchaři dostali čisté oblečení, byla provedena deratizace. A zameten dvůr. Ale to ještě z ČSLA nedělalo kvalitní armádu. To jen "vytíralo zrak" nadřízeným a straně.
Dnes podobné huráakce jsou v podstatě stejnou šaškárnou. Zrak se nevytírá krajskému tajemníkovi KSČ, ale "voličům". Nic to však neřeší. Na špatných silnicích, bez zoufale chybějících dálnic, v systému kontroly a plánovaní, který postrádá jakékoliv smysluplné řešení, budou dále zbytečně umírat lidé.

Prý jsme na tom v nehodovosti podobně jako Turecko. Podobné silnice, podobná auta a podobný počet mrtvých. Ovšem z vlastní zkušenosti mám pocit, že turecká dopravní policie je daleko profesionálnější a schopnější organizace než policie česká. V Turecku je pokrok vidět.
U nás přetrvává systém, kdy slušný řidič je již dlouhá léta objektem policejní buzerace. A grázlové za volantem, na údržbu silnic kašlající úředníci, mizerné firmy tuto údržbu provádějící (čest výjimkám), zloději kradoucí tabule podle silnic a jim podobní jsou všichni beztrestní.

Stále se opakuje tvrzení, že prý řidič nepřizpůsobil rychlost stavu a povaze silnice. Je to nejčastější konstatování policie u dopravních nehod. Nikdy jsem oficielních materiálech policie nečetl, že skutečnou příčinou velké části havárií je mizerný technický stav statisíců vozidel, nesmyslný způsob a systém kontrol, úplatnost policistů, celková nečinnost a nevýkonnost dopravní policie, neodpovídající stav dopravní sítě (včetně onech vražedných železničních přejezdů) a naprosto chybějící koncepce dopravy.

Šaškující a otrávení policisté v hloučcích na silnicích jsou jen Potěmkinovou vesnicí. Ostatně pan ministr asi zapomněl, že není rok 1970. A že řidiči a jejich spolujezdci nejsou zanedbatelnou menšinou, ale představují velikou voličskou sílu. A že by dali hlas straně, která bude přes svého ministra vnitra a policisty otravovat slušné řidiče a nevšímat si rozbitých silnic, úplatků ve vlastních řadách, vražených železničních přejezdů, silničních pirátů, na které "nemůže" údajně policie dosáhnout, ale většinou prostě se jí pouze nechce, to se mi nechce věřit.


Další články tohoto autora:
Václav Vlk

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku