Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 27.10.2003
Svátek má Šarlota




  Výběr z vydání
 >DOKUMENT DOBY: Washingtonská deklarace z 18.října 1918
 >DOKUMENT DOBY: Zákon a provolání Národního výboru o vzniku Československa
 >KOMENTÁŘ: Amerika - mýty a skutečnost - část 2.
 >FEJETON: Název pro firmu
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zimní čas se nám navrátil
 >PSÍ PŘÍHODY: Udeřily mrazy
 >ZAMYŠLENÍ: Proč Havel?
 >ZE ŽIVOTA: Za osm stovek s Carmen na stojáka!
 >SVĚT: Velké věno, racionální manželství, racionálnější rozvod
 >FEJETON: Vezmu stavební spoření a nechám si udělat nové kozy...
 >OHLAS: K přednášce pana Kohouta na semináři CEP o návrhu Ústavy pro Evropu
 >NÁZOR: Jiří Pehe, špatný historik, špatný ekonom, zcela špatný politolog
 >PENÍZE: Placení kartou je výhodné, platí to i pro obchodníky?
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >TÝVÍ: Podivná směs

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Zábava  
 
27.10. FEJETON: Název pro firmu
Petr Kersch

Je důležitý, to ví kdekdo. Měl by být nápaditý, vzbudit pozornost - říká jeden poradce. Jednoduchý, kvůli zákazníkově zapamatování, říká druhý. Klienti by neměli lovit ve své paměti různé ty Spojené hliněné a porcelánové závody, akciová společnost Praha, závod Kostrč nad Řivnou. Taky internacionálně se tvářící podniky, třeba : London Delivery Cash Bohemia sro, Modlínky u Vystrčkova - věřte, takové názvy jsou passé.
Zrádná je slabika - ex - . Pít rum nebo pivo na ex, prosím, tomu rozumíme velmi dobře. Ale firma s exem nemá v Česku na růžích ustláno. Vzpomeňme na Darexy, Tuzexy, Metalimexy, Technoexporty, Bonexy... kdepak je jim konec? Pan doktor v ordinaci by řekl stručně, že všechny eksly. I ten děčínský Narex se nakonec radši přejmenoval. Kdopak z mladé generace ještě ví, co byl Kotex?
Poctivý a seriózní přístup se jeví u firmy s poctivým příjmením; někdy dokonce čteme na předlouhé plachtě extra long vehiklu celé jméno: Josef Novák transport. Nebo ještě lépe: Robert Pinkava, přeprava. Vždyť jsou to verše! Pod nimi místo dalších veršů čteme číslo mobilu, faxu, www-stránky, nechybí e-mail adresa se zavináčem. Šacuji si kapsy, kde mám, hrome, tužku, co kdybych Pinkavovic obří trailer někdy potřeboval? Člověk v dnešních dobách se musí připravit na všechno.
Vynikající výhoda kyne podnikateli, když jeho jméno ladí s jeho profesí. Staří Římané říkali: Nomen - omen! Jaké jméno, takové zaměstnání. Vezměte klasický příklad čištění potrubních systémů a firma Krtek z našeho města. Krtkovy fekální vozy jezdí po celém kraji. Konkurenční šanci by mohla mít třeba firma Šťoura, ale určitě ne Kanalex.
Nejsympatičtěji vycházejí názvy tak zvaných rodinných firem. Ty mám nejraději. Hledáte v seznamu například autoservis, ale něco solidního, rozumíme si, že ano. Tady třeba vidíte: Autoopravna Zámečník a synové. Vtělená poctivost! Firma, kde se zkušenosti a um dědí. Dobrý dojem budí také firemní název typu Sýkora & Sýkora nebo Bří Kutáskovi. Ano, ano - rodina má držet pohromadě.
Zatím marně pátrám po názvu živnosti podle vzoru "Limpouchová a manžel - čistírny a prádelny". Nebo Voráčková & Voráček, cukrářské výrobky. Ženský prvek zatím v označení podniků většinou chybí. Chtěl jsem kvůli tomu telefonovat paní Šiklové. Avšak nic není ztraceno: tuhle jdu po silniční krajnici druhé třídy - vlevo ve směru chůze, samozřejmě, za koho mě máte? - a najednou hrc, pěkně mi pocákal kabát, ohlédnu se po náklaďáku - a vida, obrovskými písmeny, červeně na stříbrném podkladě : Bambas a dcera!




Další články tohoto autora:
Petr Kersch

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku