Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 18.11.2003
Svátek má Romana




  Výběr z vydání
 >NÁZOR: Dva pohledy
 >ARCHITEKTURA: Hotel Jalta v Praze aneb architektura mezi Moskvou a Bruselem
 >KOMENTÁŘ: Českotelevizní zmatení jazyků
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Svobodu, svobodu!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Nechutnost zvaná regiony
 >PSÍ PŘÍHODY: Rvačka se dnes nekonala
 >DOPRAVA: Povinné ručení řidiče je problém na stole
 >MÉDIA: Václav Klaus v Hardtalku
 >FRANCIE: Jeden za všechny, všechny za jeden a dva za čtyřmi
 >EKONOMIKA: Všechny indexy vzhůru?
 >PENÍZE: Mýty stavebního spoření
 >HISTORICKÝ DOKUMENT: 17. listopad - Mezinárodní den studentstva - památka Jana Opletala a dalších českých studentů umučených německými fašisty.
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Minicon aneb Končí sci-fi sezóna
 >NÁZOR: Česká ústavní trapnost pokračuje
 >FEJETON: Foto Langhans

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
18.11. DOPRAVA: Povinné ručení řidiče je problém na stole
Jan Votoček

Skončilo šestitýdenní období před koncem roku, kdy bylo možno změnit pojišťovnu ve věci pojištění proti škodám způsobeným provozem motorového vozidla - tzv. povinného ručení.

Jak se jindy pojišťovny předháněly v nabídce nejrůznějších výhod, tentokrát unisono slibovaly zdražení vzhledem k velkému počtu bouraček a z nich plynoucích majetkových škod. A hned dodávaly, že v budoucnu bude ještě hůř, protože Evropská unie žádá zvýšit hranici pojištěného rizika, z dosavadních 18 až k 50 milionům.

I při započítání všech slev za dosavadní bezpečnou jízdu se letos tedy pojištění zase zdražilo. A tak výběr výhod se mnohde změnil na výběr jak nejméně prodělat.

Ve snaze poněkud zmírnit dopad na řidiče, začaly některé pojišťovny více stratifikovat svou nabídku a finančně dělit (či diskriminovat) své pojištěnce podle různých pochybných kategorií. q

Diskriminace podle majetku - to sice není letošní novinka - ale vychází ze zásady, kdo si může koupit dražší auto, musí platit větší pojistné. Formálně je to sice maskováno obsahem motoru, ale mezi tím a cenou je přímá úměra. Zcela se při tom ignoruje fakt, že dražší vozy mají vyšší úroveň aktivní i pasivní ochrany. Ovšem, když do takového auta vleze 20 letý klacek bez zkušeností, dokáže s ním nadělat pěknou paseku. q

Diskriminace podle věku - maskováno mírou zkušeností a větším rizikem u nevyzrálých řidičů. Opět se jedná o zcela formální diskriminaci, protože míru zkušeností nikdo nezkoumá ani neprokazuje. Jen podle data narození vlastníka automobilu (ani ne řidiče) se nasadí větší sazba. Při tom 40 letý začínající řidič může na silnici způsobit stejnou paseku. q

Diskriminace podle bydliště - navíc nikoliv skutečného, ale toho zapsaného v občance. Představa, že řidič na vesnici je menším nebezpečím pro silniční provoz než Pražák je opět zcestná. Platí totiž jen tehdy, pokud vesničan jezdí jen doma po návsi a neodváží se do hustého provozu velkoměsta. Protože však většina z nich jezdí do Prahy či Brna často, někteří tam za prací dojíždějí denně, tak jsou z hustého provozu otrkaní (někdy doslova) jako obyvatelé těchto měst. Všichni víme, že největším rizikem jsou sváteční jezdci, kteří vytáhnou auto 3x do roka. Naštěstí se většinou poznají podle rádiovky.

Všechny tyto systémy slev jsou z principu špatné, protože nepostihují podstatné faktory rizika nehodovosti. Předně nehodu nezpůsobuje auto, ale řidič, proto by nemělo být pojištěno auto, ale řidič. Když má někdo dvě nebo tři auta, proč má platit povinné ručení za každé z nich? Nehodu způsobí vždycky on. Nikdo nedokáže řídit současně dvě nebo tři auta a současně jimi způsobit dopravní nehodu. Systém bonusů a malusů, vztažený na jednotlivá auta je absurdní, protože nic nevypovídá o chování řidiče. Mohu způsobit každý týden nehodu a přitom pobírat bonus za druhé auto, které nevytáhnu z garáže.

Řešení je nasnadě a používá se, pokud vím, v Británii. Pojištěno není auto, ale každý řidič musí mít uzavřenu odpovědnostní pojistku na škody, které může způsobit nikoliv provozem svého automobilu, ale svým vlastním řidičským uměním či neuměním.

A v této konkrétní pojistce lze individuálně uplatnit celé spektrum faktorů, dokonce větší než si běžně představujeme. Nejen zda nosí rádiovku, ale i zkušenosti měřené dle doby vydání řidičského průkazu, mohou se sem promítnout pokuty za rychlou jízdu, zdravotní informace, informace o užívání různých návykových látek, od cigaret po alkohol. K získání bonusu bude třeba muset žadatel doložit rozbor moče na deriváty opiátů a podobných látek, ale to až podle požadavků jednotlivých pojišťoven.

Prosazení takového typu odpovědnostního pojištění proti lobbismu stávajících pojišťoven, jimž nutně vyhovuje stávající systém, bude obtížné, ale myslím si, že je nejvyšší čas s tím začít.




Další články tohoto autora:
Jan Votoček

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku