Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 20.11.2003
Svátek má Nikola




  Výběr z vydání
 >VRAŽDA JFK: Velké mystérium i po čtyřiceti letech
 >IZRAEL: Na obzore plachta. Bílá?
 >ZAMYŠLENÍ: Zdravotnictví na pokraji propasti?! (Seriál - díl čtvrtý: "Jak?" - řešení )
 >LETECTVÍ: Veterán Dakota na Ruzyni
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Den blbec
 >PSÍ PŘÍHODY: Kdo koho našel
 >REAKCE: Maul halten und weiter dienen.
 >POLITIKA: Jak Unie ovlivní KSČM
 >NÁZOR: Mraky nad Šimonovským se stahují
 >PŘÍBĚH: Velký mág
 >POLITIKA: Čtrnáctiletá pubertální bilance
 >GLOSA: Ti nejlepší za bukem ?
 >KULTURA: Vstup zakázán!
 >Zbloudilé ovečky mají smůlu
 >PENÍZE: Zákony, zákony, hejbejte se!

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Pražský chodec  
 
20.11. LETECTVÍ: Veterán Dakota na Ruzyni
Jiří Wagner

Víceméně náhodou jsem si nedávno zakoupil jeden výtisk časopisu Letectví & kosmonautika a mezi jeho úvodními notickami jsem se dočetl, že na ruzyňském letišti, respektive nedaleko od hlavního terminálu je u příležitosti osmdesátého výročí ČSA vystaven letoun Douglas DC-3, známý též pod názvem Dakota.

Letadla mám rád a jakmile je to možné, spěchám si je prohlédnout (viz kupříkladu článek o návštěvě Junkersu Ju-52 zvaného Tante Ju v Praze "Tetička Ju" zavítala do Prahy ).

O víkendu bylo ovšem v Praze dost nevlídno a spojení na ruzyňské letiště je ve svátečních dnech dost bídné (nehledě na to, že Dakota je vystavena poměrně daleko od samotného letiště), dokázal jsem přemluvit svou kamarádku Natálii, aby mě za Dakotou dovezla svým vozem. I tak jsme ale trochu bloudili, protože jsem se domníval, že letadlo je umístěno někde poblíž Terminálu Jih, kde jsme je ovšem nenalezli a jen díky radě jednoho (jediného) hosta v místním bufetu jsme se nakonec dostali na správné místo (podle návodu v L&K to má být poblíž zastávky autobusu číslo 119 "U hangáru", jenže potíž byla v tom, že jsme tam jeli autem a tudíž jsme se podle autobusových stanic neorientovali, navíc název budovy Administrativně provozní centrum je laikovi poměrně nesrozumitelný nehledě na to, že nějaká směrovka ukazující k "APS" schází u silnice zcela).

Ovšem letadlo stálo za to. V kratičkém popisku pod "čumákem" letounu stojí pouze toto:

Douglas DC-3
Ve službách ČSA v letech 1946-1960
Maximální cestovní rychlost: 300 km/h
Počet cestujících: 21
Dolet: 2 575 km
Tento letoun je zapůjčen ze sbírek Vojenského historického ústavu Praha při příležitosti 80. výročí založení ČSA.

V popisku už bohužel není ani zmínka o chmurné historii vystaveného exempláře, který dle L&K přilétl z USA do ČR v roce 1991 a mj. se zúčastnil i Memorial Air Show v Roudnici, načež po léta chátral v kbelském leteckém muzeu, takže dnes letuschopný není. Později byl aspoň v hangárech ČSA restaurován a nyní, vystaven pod širým nebem, nese barvy ČSA z padesátých let a poznávací značku OK-XDM.

Rozepisovat se o DC-3 (v Sovětském svazu byl licenčně vyráběn jako Lisunov Li-2), by bylo nošením dříví do lesa, podrobnou historii je možno nalézt třeba na stránce Douglas DC - 3 či v recenzi knihy Pavla Týce DC-3/Dakota/C-47, popis vojenské verze i s detailními technickými parametry je na Military.cz (C-47 Skytrain).

Závěrem snad stojí za zmínku, že Dakota byla podle slov generála Dwighta D. Eisenhowera jedním ze čtyř pilířů, díky nimž Spojené státy vyhrály 2. světovou válku - třemi zbývajícími byla bazooka, jeep a atomová bomba.

Psáno pro deníky Neviditelný pes a Boskowan.com




Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku