Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 19.11.2003
Svátek má Alžběta




  Výběr z vydání
 >TÉMA: O zlých, hloupých Češích a hodných a vyspělých Germánech, potažmo Němcích.
 >ENERGIE: Máme v energetice na vybranou?
 >ŠACHY: Kasparov ve 3.partii deklasuje X3D Fritze
 >MROŽOVINY: Viděl jsem ukřižování 2
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zakázaných kalhot, největší... co?
 >PSÍ PŘÍHODY: Bart vyjde zkrátka i zdlouha
 >ZAMYŠLENÍ: Kterak Miloš Zeman zachránil ODS
 >POLITIKA: Špidlovy malé velké uši
 >DOPRAVA: 30CKL a 19 mrtvých
 >NÁZOR: Lesní pych
 >GLOSA: Chodník se v zimě neudržuje
 >PŘÍBĚH: Weekend v Muqdisho
 >FEJETON: Kam s ní anebo s ním
 >PENÍZE: Proč je v českých bankách draho?
 >CHTIP: Bože, ať dostanu přidáno

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
19.11. DOPRAVA: 30CKL a 19 mrtvých
Václav Vlk

Začalo soudní řízení s řidičem autobusu v jehož troskách zahynulo 19 lidí. Pozůstalí jsou zdrceni a rozhořčeni, řidič je údajně duševně na dně, noviny jsou plné komentářů. Předem konstatuji, že mohu o té otázce psát alespoň trochu nezaujatě právě proto, že mezi mrtvými není nikdo z mých blízkých.
Internetové stránky pozůstalých žádajících maximální trest pro řidiče jsou pochopitelné. Už méně pochopitelná jsou vyjádření čtenářů, kteří na tyto stránky vstupují. Jsou totiž prakticky bez výjimky zaměřena proti řidiči. A to dosti arogantně a nenávistně. Zdálo by se to pochopitelné. Řidič neměl oprávnění k řízení autobusu, nebyl před cestou odpočinutý, tachograf prý dokazuje, že v okamžiku nehody jel rychlostí 118 km/hod. Což je příliš mnoho na tento úsek silnice. Na to přijde každý, kdo tento úsek zná. Sám jsem jím jel mnohokrát.

V průběhu líčení se však objevila informace, že rychlost 118 km/hod byla před havárií a že v okamžiku smrtelného pádu autobusu byla podstatně menší. Typické je, že tuto informaci noviny ani TV už moc hlasitě neopakovaly, oproti původním hysterickým výlevům. Také není jasné, co způsobilo ono tajemné "drcnutí" popisované i svědky jako "náraz a posléze zavlnění" a zda je nezpůsobila závada na třetí - pohyblivé - ose autobusu, která má být při plné jízdě zaaretována!

Přesto však byla ona uvedená rychlost asi příliš velká, sám vím, že skutečně bezpečná rychlost pro motorové vozidlo v onom úseku je cca 60-80 km v hodině. Jenže, jak to má řidič, který trasu podrobně nezná, vědět? Problém je v tom, že uvedená rychlost je nepřiměřená právě "stavu vozovky". Což by svědčilo - a ve většině případů policejní i soudní řečí svědčí - proti řidiči.

Poněkud však ve všeobecném mediálním tarasu a halasu nezmizela jedna podstatná skutečnost.
Podle vyjádření odborníka na dopravu pro soud nesplňovala silnice v onom úseku většinu parametrů, které by měla splňovat.
Znamená to tedy, že silnice v uvedeném úseku je nebezpečná prakticky za každé rychlosti, což mohu z osobní zkušenosti potvrdit. A je-li silnice nebezpečná provozu, na který je projektována, tedy na rychlost 90 km/hod, tak s rezervou, kterou musí mít každé technické zařízení, měla by být bezpečná i v rychlosti 118 km/hod. Což podle vyjádření dopravního odborníka nebyla.

Každý z nás může a jede občas nějakým vozidlem, autobusem, řídí to či ono. A pokud se stane malér, je nejpohodlnější pro policii, což ona také dělá, tvrdit, že "řidič nepřizpůsobil rychlost charakteru a stavu vozovky". Ještě jsem neslyšel, že by bylo zkoumáno, zda je vozovka ve stavu, který zajišťuje bezpečný a plynulý provoz. Přitom za stav vozovek jsou zodpovědné konkrétní orgány a úředníci, případně firmy údržbu a stavbu zajišťující. Každá, opakuji každá firma, která provozuje jakékoliv zařízení či činnost, je ze zákona zodpovědna za bezpečnost. Je přitom jedno, zda se jedná o malého truhláře, ČKD, či České aerolinie, prostě každá. Jedinou výjimkou, jak je v praxi vidět, jsou ti, kterým patří silnice.

Díry, které jsou na vozovkách desetiletí, opačný sklon vozovky než by měl být (rekord asi drží vozovka a podjezdy mezi Pražskou tržnicí - bývalými Jatkami - a Předsednictvem vlády. Tam je vozovka s opačnými sklony a s neuvěřitelnými hrby již od roku 1955, pokud si pamatuji. Komunisté, komunističtí reformátoři, normalizátoři, budovatelé kapitalismu bez přívlastků, zachraňovatelé země před "spáleništěm", ti všichni, jejich ministři, šéfové VB (dnes policie), další a další funkcionáři jezdí skoro 50 let po této vozovce postavené evidentně v rozporu nejen s bezpečností, ale i se zdravým rozumem, a nikoho, nikoho nenapadlo volat konstruktéry, provozovatele a údržbu těchto vozovek k zodpovědnosti.

Nezodpovědnost a strašlivý stav vozovek je v přímé souvislosti v obrovským množstvím mrtvých na našich silnicích. Nečitelné "zebry" na přechodech, zarostlé a nepřehledné přejezdy železničních tratí, idiotsky vymyšlená napojení silnic (račte se například podívat, co vytvářejí právě teď stavitelé silnic na trase Karlovy Vary - Cheb) to je věc, která nechává nejen novináře,ale i policisty chladné.

Šéf dopravní policie se dokonce nedávno vyjádřil, že silnice ho nezajímají a vůbec že je to dlouhodobý problém. To není žádný dlouhodobý problém ve smyslu toho, že by bylo nutno se založenýma rukama čekat na jeho vyřešení "až někdy budou peníze". To je dlouhodobý problém z toho důvodu, že policie a všichni ostatní odpovědní si zvykli tvrdit, že vším jsou vinni řidiči a tak se jednoduše zbavit problému. A provozovatelé a údržba silnic? Ti se chovají jako v době, kdy jediným zařízením na našich silnicích bylo 30CKL. Nevíte, co to je? No přeci 30 Cikánů, krumpáč a lopata. I když dneska by to bylo spíš 30UKL, protože je to tam samý Ukrajinec. Ale styl práce se mnoho nezměnil.

Neviděl jsem, že by úřady a policie skutečně vyhodnocovaly a rázně zasahovaly tam, kde dochází k velkému množství nehod. Místa, kde každoročně umírají zbytečně lidé, možná někde někdo "vyhodnotí" ale v praxi se to málokdy objeví. A když, tak za neuvěřitelně dlouhou dobu.

Abychom skutečně snížili počet mrtvých na našich silnicích, k tomu nepomůže "pendrekové myšlení". Silnice, jejich provoz a údržba a dopravní policie, to je dohromady jeden z největších skanzenů socialismu. A skutečnost, že na silnice vtrhl "kapitalistický" počet aut, se snaží vyřešit nesmyslnou represí, kontrolou lékárniček a naprostým přehlížením katastrofálního technického stavu našich silnic.

A připočteme-li k tomu "zelené fanatiky" a lobbisty jako je Dejmalova parta blokující obchvat Plzně a další dálnice, Kužvartovi "právní ochránci", specialisté na bránění jakékoliv dopravní stavby u nás (viz v poslední době most v záplavovém uzemí Labe), znamená to, že přes veškeré "akce" jak opsané z brožurek normalizačních ministerstev vnitra, budou lidé na našich silnicích zbytečně umírat dál.

Snad by bylo nejlepší, protože předpokládám, že takovýto článek nebude žádnému policistovi nebo odpovědnému úředníkovi ani stát za přečtení, začít se modlit:

"Andělíčku,
můj strážníčku.."



Další články tohoto autora:
Václav Vlk

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku