Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 16.12.2003
Svátek má Albína




  Výběr z vydání
 >LETECTVÍ: Před sto lety se bratři Wrightové vznesli do vzduchu
 >REAKCE: Zlý sen nebo česká realita?
 >KOMENTÁŘ: Žumpa Jana Martinka
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Zastavte Renegáta aneb K čemu české supersoniky a Proč Gripeny
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Napadl sníh
 >PSÍ PŘÍHODY: Cos to zase přines
 >ARCHITEKTURA: Baštování
 >Dopadení Husajna a boj s terorismem
 >POLITIKA: Není strana jako strana
 >POLITIKA: Poděkování polským přátelům
 >EKONOMIKA: Trhy by měli táhnout vzhůru exportéři
 >ZE ŽIVOTA: Městská policie a její ředitel
 >FEJETON: Blíží se slunovrat, milá Lucie
 >PENÍZE: Private banking: služba nejen pro vyvolené
 >FEJETON: Sardinky

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
16.12. LETECTVÍ: Před sto lety se bratři Wrightové vznesli do vzduchu
Jiří Wagner

Psal se rok tisící devítistý třetí, byla polovina prosince a nad pískovými dunami u Atlantiku, poblíž městečka Kitty Hawk, konečně zavál příznivý vítr. Motor byl nastartován, vrtule se roztočily a do vzduchu se vznesl podivný rachotící stroj. Málokdo v té chvíli tušil, že toho dne položili bratři Wrightové základ k celosvětovému rozmachu letecké přepravy a letectví vůbec. Ale vraťme se na počátek.

Vzlétnout do vzduchu je zřejmě odvěká touha lidstva spočívající v onom prostém nutkání zvědět "co je tam za rohem" (za horou, za lesem, za mořem). Autorovi nepřísluší hodnotit, který vynález či objev v lidské historii byl významnější - kolo, písmo, knihtisk... Jedno je však jisté, letadlo těžší než vzduch do této plejády nejvýznamnějších objevů zcela jistě patří.

Už od dětských let se bratři Wilbur a Orville Wrightovi z města Daytona, Ohio, zajímali o všechno co létá. Prapůvodem jejich zájmu byla zřejmě hračka, kterou dostali od otce - malý létající strojek z korku a bambusu s dvěma protiběžnými vrtulkami. Když hračka podlehla běhu času, bratři už si sestavovali modely nové. Nicméně o letectví se začali vážně zajímat až roku 1899, studovali let ptáků a četli díla významných letců té doby, Langleyho, Lilienthala, Chanuta, Meanse a Mouillarda. Tehdy také začali stavět své první kluzáky a ty nejlepší zkoušeli v létech 1901 a 1902 na písečných dunách u Atlantiku nedaleko městečka Kitty Hawk. Kluzák však nesplňoval jejich očekávání, skoky byly příliš krátké a bratři se proto rozhodli vybavit jej motorem. Jenže žádný vyhovující a zároveň lehký motor neexistoval, takže Wilbur a Orville, oba zruční mechanici, nakreslili plány a jejich mechanik Charles E. Taylor motor postavil. Nyní už se bratři mohli pokusit o let s motorem poháněným strojem.

Koncem roku 1903 odjeli se svým letadlem, příznačně nazvaným Flyer 1, na známé místo u atlantského pobřeží. Když dorazil i Taylor s motorem, nezbývalo než čekat na příznivý vítr a ten se zdvihl konečně 14. prosince. Bratři přivolali fotografa a muže z nedaleké pobřežní stanice jako svědky, hodili si mincí a do Flyeru jako první nasedl Wilbur. Motor byl nastartován, vrtule se roztočily a letoun se rozjel po kolejnici... Ještě před koncem startovací koleje se letoun zdvihl do vzduchu, ale let trval jen 3,5 sekundy a překonaná vzdálenost byla pouhých 30 metrů.

Wilbur a Orville se však nevzdávají a pokoušejí osud dál - pozítří letí, či spíš poskočí i Orville - 36 metrů. Pak ale přichází 17. prosinec, vítr je příznivý a do letadla usedá Orville a startuje (tento okamžik zaznamenal přítomný fotograf). Podařilo se! Orville se udržel ve vzduchu 12 sekund a uletěl 53 metrů. Dva další lety bratrů pak byly dokonce o nějakou tu vteřinku lepší. Nicméně poté startuje Wilbure a konečně přichází slavný okamžik - Wilbur se udržel ve vzduchu 57 sekund a jeho let byl dlouhý 255 metrů!

Veřejnost však bratrům příliš nedůvěřuje, zejména když se jejich pokusy s Flyerem 2 příštího roku nijak valně nedaří. V novinách se dokonce objeví titulek "Flying or lying brothers?" (Létající nebo prolhaní bratři?). Bratři se opět nevzdávají, ale teprve roku 1908 se jim dostává plné satisfakce a uznání - Wilbur triumfuje s Flyerem ve Francii, kde dokonce přibírá k letům spolucestující a délka letů se postupně prodlužuje až přes hodinu. O totéž se pokouší doma jeho bratr Orville, který se snaží přesvědčit americkou armádu, aby stroj zakoupila. Bohužel při prvním startu dochází k nehodě a spolucestující, poručík Selfridge, je smrtelně zraněn. Orvillovi se proto daří přesvědčit armádu až následující rok, kdy ministerstvo stroj koupilo a bratrům vyplatilo 25 tisíc dolarů plus prémii za dosažení vyšší rychlosti.

Před oběma bratry se rýsovala skvělá budoucnost - oba byli slavní a jejich továrna v Daytonu produkovala čtyři stroje měsíčně. Jenže záhy se vše obrátilo - Wilbur v roce 1912 onemocněl tyfem a zemřel, jeho mladší bratr Orville o tři roky později svůj podíl ve firmě prodal a utáhl se do ústraní. Zemřel v roce 1948 ve věku 77 let. Zrekonstruovaný originál se nachází ve Smithsonian institutu Muzea letectví a vesmíru v USA. Je k němu připojena tabulka s tímto textem:

"Původní letoun bratří Wrightů.
První stroj na světě těžší vzduchu, poháněný motorem, v němž člověk
vykonal volný, kontrolovaný a řízený let.
Vynalezen a postaven Wilburem a Orvillem Wrightovými,
kteří na něm vzlétli u Kitty Hawk, Severní Karolína, 17. prosince 1903.
Díky vědeckému výzkumu bratrů Wrightových byly objeveny
principy lidského létání.
Tito objevitelé, konstruktéři a letci vyvinuli aeroplán,
jenž člověka naučil létat a započal Éru letectví.

****************************
Psáno pro deníky Neviditelný pes a Boskowan.com
Více obrázků zde.

Prameny: The Wright Brothers, 2003 at the US Air Force Museum, Centennial of Flight, Břetislav Ditrych - Báječní muži na létajících strojích




Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku