Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 17.12.2003
Svátek má Daniel




  Výběr z vydání
 >ZDRAVOTNICTVÍ: Péče o zdraví
 >TÉMA: Co dělá policie pro bezpečnost dopravy?
 >MROŽOVINY: Rok 1943 ve vzduchu
 >O CHYTRÝCH LIDECH: Muži stvořili stroj a ženy mu daly duši.
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Cožpak dárky, ale vánoční papír!
 >PSÍ PŘÍHODY: Pije pes kafe?
 >FEJETON: Nepřítel naslouchá
 >GLOSA: Stáří do šrotu?
 >NÁZOR: Rychle z cesty, hovoří Světoobčan!
 >EKONOMIKA: Kurs koruny by neměl přesáhnout 32,30 za euro
 >SVĚT: Skupina členů britské Horní sněmovny žádá celonárodní debatu o Evropské Unii
 >NÁZOR: Zemědělství je jen jedna z forem péče o půdu.
 >Peníze: Pojišťováci v novějším hávu
 >CHTIP: Když chlapi navrhují vánoční papíry
 >LETECTVÍ: Před sto lety se bratři Wrightové vznesli do vzduchu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
17.12. TÉMA: Co dělá policie pro bezpečnost dopravy?
Mina

Nedávná policejní akce prý byla pojmenována podle patrona poutníků, ale my víme své: Kolumbus druhý objevil Ameriku.

S velkým humbukem provedla policie další rozsáhlou kontrolu na silnicích, aby si tím vysloužila kritiku jak za podplatitelnost, tak za orientaci na parkování a lékárničky místo závažných pochybení.

Co jiného by se dalo dělat pro bezpečnost na silnicích? Následujícími návrhy chci naznačit, že policie prokázala žalostně málo fantazie.

Je známo, že policie nedovede postihovat překračování rychlosti na šestiproudých úsecích dálnice. To opravdu nedovedou umístit radar do oddělovacího pruhu nebo za orientační tabuli? A což vzít škodovku s kalibrovaným tachometrem a videokamerou, jet maximální povolenou rychlostí a natáčet ty, kdo předjíždějí? I notáře k tomu můžou přizvat, snadno by se zaplatil.

Chybí pozitivní motivace slušných řidičů. Třeba vyhrazené pruhy pro ty, kdo dodržují povolenou rychlost. To jsou všechny a žádné. Kdyby však pokuta za překročení rychlosti v pravém pruhu byla 5x větší než v levém, projevila by se určitá selekce a chodcům by se aspoň trochu pomohlo. Autům, která opakovaně překročila rychlost, by mohlo být např. zakázáno používání dálnice.

Zásada "třikrát a dost" za úmyslná porušení předpisů (předjíždění odstavným pruhem nebo přes plnou čáru, jízda rychlostí větší než 150 km/hod apod.) by mohla zkrotit řadu řidičů, kteří by si už museli dávat pozor. Že centrální evidence přestupků je možná, ukazují v Německu. Jednou nezaplatíte pokutu a při příštím přestupku vám vezmou řidičák, i kdybyste měli jet z dovolené vlakem.

Konkrétní příklad zvlášť nebezpečného předjíždění odstavným pruhem: kamion PHA 0168. Zaměstnavatel - Penny Market - na upozornění nereagoval.

Přitom rychlá jízda neuspoří téměř žádný čas, započítáme-li i pracovní dobu na odstranění následků havárií a úhradu zvýšeného pojistného, jakož i průměrné zkrácení života.

Kdysi bylo zvykem, že ten, kdo měl majetek a vyvázl z nějaké šlamastyky, postavil na znamení díků třeba kapličku. Těžko se shodnem, jestli by zrovna kapličky pomohly bezpečnosti silničního provozu, ale navrhuji, aby ten, kdo šťastně vyvázl, dojel a může dál vykonávat své povolání, na znamení díků přispěl dle svých možností na fond pro zvýšení bezpečnosti dopravy. Možná tam přibyde i část dědictví po těch, kteří to štěstí neměli. A podílet by se měly pojišťovny.

Jak s takovým fondem účelně naložit?
Především zlepšením značení. Řidič, který neví, kudy kam, je rizikový faktor. Bylo by jich míň, kdyby každý věděl, kam se má zařadit. Jestliže mohou být v nemocnicích hlavní trasy vyznačeny barevnými čarami, proč jsou silnice černobílé i v nejnáročnějších místech? Oč snazší by bylo "na Plzeň jeď po zelené."

Je důležité vědět, zda jsem v obci, nebo mimo ni. Hranice bývá v místech, kde by to nikoho nenapadlo, a stačí (např. kvůli předjíždění) nevidět jedinou značku, a nevím, na čem jsem. Pomohl by jiný vzor značení okraje vozovky nebo aspoň značky po obou stranách (mají např. v Polsku).

Ovšem starost o řádné značení by měla být v prvé řadě na policii. Mezi čísly o výsledcích akce marně hledáme:
Kolik bylo napraveno špatně viditelných dopravních značek, kolik zbytečných odstraněno a kolik chybějících doplněno? Kolik semaforů lépe naprogramováno?
Kolik železničních přejezdů lépe zabezpečeno?

Příklady:
Kdo jede v Praze ulicí Švábky k Sokolovské, řekne si "aha, pravý pruh je také pro přímý směr," až zblízka vidí, že šipka zatáčí doprava.
Vídeňská ulice v Praze, poslední křižovatka před Kačerovem: Na semaforu je zelená, blikne žlutá; řidič neznalý věci začne brzdit. Za ním jedoucí místní řidič nepřibrzdí, protože ví, že současně s červenou se rozsvítí přídavná zelená pro přímý směr a jede se dál. Jak málo by stačilo jednou provždy: naprogramovat zelenou dříve a nemást řidiče.
V obci Hostinné je přejezd, přes který jezdily vlaky při vytažených závorách a zhasnuté signalizaci. Jediným bezpečnostním opatřením byla tabule daleko před přejezdem, oznamující, že signalizace nefunguje. Pouze česky, takže cizí řidiči se mohli jen divit. To je do nebe volající neschopnost Českých drah (které tam nedovedou postavit ani provizovní signalizaci, ani člověka) i policie, která nezasáhla.

Od zavedení bezpečnostních pásů nebyl žádný převratný pokrok v bezpečnosti. Zkuste něco navrhnout; můžete se inspirovat následujícími "vynálezy":
K airbagům uvnitř kabiny povinně montovat i vnější, pro ochranu chodců.
Auta lze obarvit a osvětlit tak, že je ve zpětném zrcátku nikdo nepřehlédne.
Chodci by kromě odrazek mohli být vybaveni i klaksony.
Jednoduchá počítačová hra může před jízdou během minuty prověřit způsobilost řidiče; když neuspěje, auto se nerozjede.
Zatímco se auta plní drahými přehrávači, které bezpečnost spíše snižují (jsou-li puštěny na 120 dB), na "černé skříňky" či tachografy nejsou peníze?
Kdyby byl povinný velký displej tachometru vedle SPZ, stačilo by fotografovat...

Organizace práce policie u dopravních nehod i při evidenci trestných činů často překonává i vtipy o vyměňování žárovky. Viděl jste někdo, že by u dopravní nehody na dálnici na konci kolony policista řidičům ukazoval, do kterého pruhu se mají snažit zařadit, aby plynule projeli přes zablokované místo?

Na otázku, co může udělat řidič, když se setká s pirátem silnic, mi policisté odpověděli, že ho mám lehce nabourat, jedině pak se tím jako nehodou budou zabývat. Zajímá tato rada pojišťovny?

Závěrem prosím čtenáře, aby výjimečně omezili kritiku. Dobře vím, že mnohé z těch návrhů lze snadno napadnout. Cítíte-li se mnou potřebu pomoci bezpečnosti na silnicích, místo upozorňování na známé nedostatky předchozích nápadů přijďte s vlastními! Prokažme větší kulturu i fantazii a zkusme navrhnout cestu. Čtou nás i někteří zákonodárci (a třeba další budoucí) nebo žurnalisté, kteří budou mít příležitost položit dotěrné otázky kompetentním lidem. Třeba aspoň zrnko z toho nezapadne (a nemusel by to být zrovna plevel) a někomu může zachránit zdraví nebo život. Těším se na vaše nápady, ne výpady.

miina@seznam.cz


Další články tohoto autora:

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku