Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 17.12.2003
Svátek má Daniel




  Výběr z vydání
 >ZDRAVOTNICTVÍ: Péče o zdraví
 >TÉMA: Co dělá policie pro bezpečnost dopravy?
 >MROŽOVINY: Rok 1943 ve vzduchu
 >O CHYTRÝCH LIDECH: Muži stvořili stroj a ženy mu daly duši.
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Cožpak dárky, ale vánoční papír!
 >PSÍ PŘÍHODY: Pije pes kafe?
 >FEJETON: Nepřítel naslouchá
 >GLOSA: Stáří do šrotu?
 >NÁZOR: Rychle z cesty, hovoří Světoobčan!
 >EKONOMIKA: Kurs koruny by neměl přesáhnout 32,30 za euro
 >SVĚT: Skupina členů britské Horní sněmovny žádá celonárodní debatu o Evropské Unii
 >NÁZOR: Zemědělství je jen jedna z forem péče o půdu.
 >Peníze: Pojišťováci v novějším hávu
 >CHTIP: Když chlapi navrhují vánoční papíry
 >LETECTVÍ: Před sto lety se bratři Wrightové vznesli do vzduchu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
17.12. NÁZOR: Rychle z cesty, hovoří Světoobčan!
Václav Vlk

V Respektu č . 50/2003 se objevil článek pana Krystlíka "Z cesty, teď jedu já" o problémech dopravy v ČR. O autorovi se na konci článku říká: Autor je redaktorem časopisu cs-magazin.com .Trvale žije v Německu. Příkladem mohou být například Britské Listy, články nové dopisovatelky Lidových novin z Anglie a další.
Začínám být na autory "trvale či dočasně" žijící tu i onde v cizině, poněkud alergický. A nikoli já sám. Zdá se, že jakmile autor, či autorka, dostatečně načichne "světovostí", tedy tím, že se už skoro-skoro podobá místním, začne si léčit komplexy člověka pocházejícího z malého a neznámého státu tím, že začne vzkazovat do Česka "moudra" abychom se jako poučili a byli "světoví".Výsledky bývají neuvěřitelné. Příkladem může být shora uvedený článek.

Je totiž neuvěřitelnou směskou naprostých pitomostí, které se však kupodivu střídají s návrhy, za které bych i já plédoval. Výsledkem bývá, protože mnozí z nás uvažují podle onoho starého latinského "Litera scripta manet", tedy "Co je psáno, to je dáno". A protože se, jak se osobně, tak i virtuálně pomocí internetu stýkám často s krajany, či, jak se říká "emigranty", vím, že takovéto pitomosti z důvodu nemožnosti věci zkontrolovat na místě, často vyvolávají mylné představy.

Takže často jinak docela rozumní a soudní lidé začnou o své bývalé vlasti vykládat s hlubokým přesvědčením otřesné blbosti.

Protože se podobné "kvalitní" informace o ČR šíří v mediích a kdejaký osel tak ovlivňuje vnímání nejen věci neznalých ale i našich krajanů, rád bych o věci uvedl nějaká fakta.

Protože takovéto články jsou často hnány heslem: "Ať je to blbost jaká chce, jen když to zvedne náklad". Do stejné kategorie informací bych zařadil i článek pana redaktora Krystlíka. Tvrdí v něm například, že po informacích, které prý získal z tisku v ČR, že už se nediví, že v osmdesátých letech chtěli němečtí policisté přezkušovat české řidiče. Dozvěděl prý se například, a tímto to dává jako pravdu dál, že: "zkoušky pro adepty řidičských průkazů ( v ČR) se budou muset zpřísnit, aby adepti mohli prokázat, že dovedou projet křižovatku řízenou světly a rozjet se do kopce". A tak po ohlasu na můj článek na Psu jak je to vlastně s česku kulturou, dovolím si sdělit nějaké informace, jak pro autora, tak pro krajany, například pro ty, kteří starou vlast navštívili před mnoha lety.

Takže, základní údaje :

Počet osobních automobilů v Praze na jednoho obyvatele je vyšší než ve Vídni.

Představa, že by při tom (když vlastnit řidičský průkaz, což je u nás stejnou podmínkou pro získání slušného zaměstnání jako všude v EU), neuměli noví řidiči jezdit přes křižovatky řízené světly, je blbost hodná kandidovat na titul "Krávovina roku". Domnívá se snad pan autor a přesvědčuje krajany v Cs-magazinu o tom, že v Praze, která má s okolím cca 1,5 milionu obyvatel a jedno osobní vozidlo zde připadá na 1,5 člověka, řídí provoz na křižovatkách obecní dráb a před jedoucím autem běží zřízenec s červeným praporkem?

Ze stejného soudku je tvrzení, že "české řidiče od jejich západoevropských kolegů přece jen jedna věc zásadně odlišuje. A sice (údajná) absolutní bezohlednost vůči okolí".

Kde zase na tuhle moudrost autor přišel? Ne snad, že by nebylo u nás dost bezohledných řidičů, ale zkusil si pan redaktor vyrazit třeba po dálnici z Říma na jih? Nebo předjet Francouze s dodávkovým Citroenem někde na vedlejší?

Možná se dal ovlivnit oněmi "PR" články (tedy reklamou, tvářící se jako informace) třeba v MF Dnes, kde vycházejí kvílivé výlevy o strašlivých českých řidičích, aby se v závěru článku objevil kategorický požadavek (a toužený sen) českých dopravních policistů, sbírat na silnici bez jakékoliv další kontroly řidičáky komu se jim zachce, který jim před pár lety sebral parlament ?

Součástí oné policejní PR kampaně je také požadavek, aby bylo umožněno policistům - volně podle vlastního uvážení - rozdávat na místě pokuty až 50 000 korun. Což prosadili i do návrhu nového zákona, který bude projednávat parlament. Ale parlamentu se do schválení moc nechce. Takže začneme s propagandistickou kampaní. Protože kdyby se to povedlo, to by bylo něco! Počkat si na řidiče v "meďáku" nebo "bavoráku" a sladce prohlásit:

"Dáš padesát tisíc anebo dáš hned teď, kapitalisto hnusná, mně policajtovi, řidičák. No anebo … takhle bokem, dvacet papírů by stačilo".

Takže, vážení, až zase budete něco číst, vzpomeňte, že parlament to policajtům zatrhl, no a od té doby u nás běží v tisku a TV ukázkové akce, které mají zase tu báječnou dobu úplatků policajtům vrátit.

Protože jsem najezdil desetitisíce kilometrů po Evropě, od Dánska po Španělsko a od Francie po Turecko, mohu konstatovat, že tvrzení pana Krystlíka jsou skutečnými bláboly. To všem neznamená, že je u nás na silnicích tak bezpečno jako třeba v sousedním Německu. Rozhodně je však bezpečněji než v Řecku, Turecku, Portugalsku a jinde .

Jak to tedy vlastně je? Protože by se vám mohla tahle informace hodit až pojedete k nám, nabízím pohled člověka který ročně najede okolo 80 000 km po celé Evropě a firma, v které pracuje, má víc než 10 vozidel, na nichž technici najedou mnohdy ještě více kilometrů po všech cestách Evropy:

Velké množství dopravních havárií u nás je způsobeno několika okolnostmi:

A) První z nich je ta, že silnice naprosto nestačí pro množství aut, které se dnes po nich pohybují. Dálnic je jen kousek a jsou stále přeplněné. Zelení jakoukoliv jejich další výstavbu už mnoho let blokují.

B) Česká společnost je poněkud zaskočena rychlým a dramatickým přelomem v dopravě v posledních letech. Do rukou mnoha nezkušených řidičů se za situace, kdy silniční síť je špatná, dostalo mnoho vozidel. A to vozidel většinou pouze dvou kategorií: V první jsou nové moderní vozy, české i zahraniční, a tou druhou kategorií jsou všechny ty "staré šunky", které zde zbyly po době socialismu. Protože i v době, kdy tu byli komunisti, měla většina městských i venkovských rodin nejméně jedno vozidlo!!

C) Právě moderní rychlá auta řídí často mladí a pitomí kluci a holky pyšnící se v mladém věku na místní poměry vysokými příjmy, vysokou sebedůvěrou. (Často jsou obdařeni titulem MBA, který se překládá jako: Mladej, Blbej, Agresivní!).Výsledkem bývají "televizně" zajímavé hrůzné havárie ve vysoké rychlosti.

D) Na druhé straně staré šunky - které jsou účastníky převážné většiny smrtelných nehod - pak řídí ten, co na nic lepšího nemá. Tedy staří důchodci, nejnezkušenější řidiči - venkovští kluci nad 18 let a pak také na naši milí gastarbeitři ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Bulharska a tak. Odhaduji, že na gastarbeitry připadá každé druhé staré osobní vozidlo držící dohromady často silou vůle, Vietnamci vyměňují své staré piksly za nová auta a ti většinou neumí jezdit vůbec. Havárie starých škodovek 105, favorit, žigulů a podobně jsou na denním pořádku. Většina sice končí jen "plechařinou", větší bouračky však osádka často nepřežije.

D) Systém technických prohlídek se zhroutil proto, že je postaven na "dohnat a předehnat EU", takže ani vozidla, která jsou ve velice dobrém technickém stavu, "neplní normy". Skutečné vyžadování plnění norem, které často předbíhají i normy EU, by znamenalo vyřadit i většinu vozidel starých jen několik let, třeba proto, že neplní "normy kvality katalyzátorů " anebo "recyklace". Nelze vyřadit polovinu autoparku proto, že komise EU, jak trefně prohlásil jeden český diplomat, "cvičí kandidátské země jak lachtany". Výsledkem je chaos. Ovšem většina vozidle jezdí například v daleko lepším technickém stavu než vozidla třeba v Řecku anebo Španělsku.

No a v neposlední řadě je to i naprostou neschopností české policie, do jejíhož vedení se spolu se soudruhem Grossem nastěhovali zase všichni staří "osvědčení kádři". A ti prostě na kvalitní řízení dopravy a řešení problémů neměli, nemají a nikdy nebudou mít ani odborně, ani intelektuálně. Pokoušet se řídit dopravu v tak rychle se rozvíjející se zemi s "odborníky" vyškolenými na akcích "Duben - měsíc dopravní bezpečnosti", na monstrakcích, kdy VB v pátek "lovila" pracující, kteří prchali ze socialistických fabrik na chaty a večer na TV zprávách náčelníci VB ukazovali zločince, co nechtějí budovat socialismus. S takovými odborníky toho v dopravě mnoho nepořídí ani archanděl Gabriel.

Dopravní situace v ČR není dobrá, ale řeči o "absolutní bezohlednosti" českých řidičů jsou mediální pohádka.

Vyrábí se například tak, že každý, kdo je přistižen za volantem po vypití i jednoho malého piva, je zařazen do kolonky "Jízda pod vlivem alkoholu". Kdyby jako opilce "hodnotila" policie řidiče v Německu, Rakousku anebo Francii, kteří si dali před jízdou jedno pivo nebo sklenku vína, došla by také k neuvěřitelným číslům. Další "fintou" jak získat bodíky do hry "Lovíme špatné řidiče" hranou českými policisty je třeba to, že se pod dlouhé táhlé stoupání umístí silniční značka omezení rychlosti na nesmyslných a ničím nezdůvodněných 30km/hod a už se vybírají pokuty a už se píše do novin a vykládá v TV o "řidičích hromadně porušujících dopravní předpisy". Idiotsky umístěné dopravní značky pak vedou jen k tomu, že mnozí řidiči nedodržují ani ty, které by chránily jejich vlastní bezpečnost. A podobných fint naší čacké policie jistě sdělí ochotně každý český řidič. Tady na to není čas, to by byl ten článek dlooooouhý!

Špatných českých řidičů není o moc víc, než kolik si pamatuji španělských řidičů z devadesátých let. A otázka starých vozidel? Až lidé zbohatnou, koupí si nová auta - jak tomu bylo i ve jmenovaném Španělsku. Jinak musí mít do práce čím jezdit.

S opatřeními, které navrhuje v článku pan redaktor, se dá jen souhlasit. Není však potřeba příliš vynalézavosti opsat praxi z Německa a jako "světový vynález" ji doporučovat "zaostalým" Čechům. A vůbec nic to neříká o českých řidičích .
Když autor předkládá takovýto článek, zřejmě se domnívá, že píše pro čtenáře, kteří sami nikde nebyli a nic neznají. No, anebo sám jezdí tramvají a o dopravních otázkách ani tam ani tady neví vůbec nic. Dokládá to třeba jeho tvrzení, že zpomalovací pruhy na silnicích se používají v "banánových republikách". Přitom snad nikde jinde není zpomalovacích pruhů tolik jako v Německu. A specielně v Mnichově, kde jsem často, je jich přímo "naseto".

A tvrdit, že jen tyhle zpomalovací pražce donutí české řidiče šetřit své okolí, protože o co údajně méně "šetří své okolí", o to prý více střeží své plechové miláčky, aby si - cituji - "nedej bože - nepoškodili podvozek nebo tlumiče!"

Vážený pane redaktore, milí zahraniční čtenáři, u nás už nejsou auta na pořadník, víme? Auto je spotřební věc. Se vším, co k tomu náleží. Auta se kupují na splátky a prodejci a bazary se předhánějí v nabídkách čím nalákat zákazníky. Firmy vyměňují služební vozy po cca pěti letech, tedy zhruba rok po skončení leasingu. Několikaletá záruka zdarma je podmínkou úspěšného prodeje, vůz k dodání ihned anebo zítra. Vozidlo vám dovezou i s poznávacími značkami až do domu nebo před firmu a zajistí pojistku jakou si vyberete. A k ní nabídnou bonusy .

Kupovat auto dneska v Čechách, to je rozkoš! A ne tak jako v Německu, kde jsme kupovali právě teď docela obyčejné osobní auto pro firmu. Čekali jsme na něj tři měsíce, značky a pojistku jsme si museli vyřídit sami - na to nejsou místní "zařízeni" - a dávali hlasitě najevo že naše požadavky jsou "nepřiměřené"! A to jsme tam registrovaní jako německá firma! Ježíš, to kdybychom nebyli, tak to auto nedostaneme do Velikonoc.

Přátelé, přeji vám, pokud přijedete do staré vlasti, hodně šťastných kilometrů. Je to tu nebezpečnější než v Rakousku, míň dálnic a jsou tu policajti, kteří dokazují svou inteligenci tak, že kontrolují rezervní žárovky, či zda není propadlá doba exspirace na obvazu v lékárničce. Ale přísahám vám, dopravních semaforů si užijete dost, s nápisy "Stau" se na dálnicích na dopravních značeních nesetkáte, ale se slovem "Zácpa" ano, u benzinových pump zato najdete občerstvení otevřená po 24 hodin (jste-li zvyklí z USA, najdete i "Mekáč" a KFC) s čistými záchody - lepšími mnohdy než ve Francii, a to nemluvím o Řecku!!

A panu Krystlíkovi doporučuji, aby si dal - příště než napíše takový blábol - na hlavu mokrý ručník.




Další články tohoto autora:
Václav Vlk

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku