Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 19.12.2003
Svátek má Ester




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Diskuse o "euroústavě"
 >POLITIKA: Běda zemi, kde se strany přetahují
 >NÁZOR: Otřesná Součková
 >VÍKENDOVINY: Na obzoru plachta bílá - jsou to uši krokodýla!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - jaká jezdila auta
 >PSÍ PŘÍHODY: Dnes přiletí David
 >EKOLOGIE: Zakážou Greenpeace kočky a větrné elektrárny?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Vojenští policajti jsou pomoc íráckým civilistům, ne okupanti, Koudelko!
 >MOBY DICK: Mise v míse
 >GLOSA: Proč nefandím různým gender studies
 >POSTŘEH: O lehátku
 >PENÍZE: Český důchodce ve švédské penzi
 >Okrádat cizince je normální
 >SVĚT: Jak se volilo v Rakousku
 >NÁZOR: Šifra sociálnosti

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politika  
 
19.12. POLITIKA: Diskuse o "euroústavě"
David Šeich

Minulý pátek v Poslanecké sněmovně proběhla diskuse o pozici vlády k návrhu Ústavní smlouvy EU. Tuto diskusi Poslanecká sněmovna ukončila bez konkrétního výsledku. Nebyl přijat návrh poslance Jana Zahradila, aby vláda jednala tak, že nedojde ke zhoršení pozice České republiky oproti pozici vyjednané v Nice. Tento týden v úterý parlamentní diskuse pokračovala informací o dosaženém výsledku na bruselském summitu minulý víkend. Diskuse skončily bez písemného usnesení, přesto měly obě diskuse své reálné výsledky.

Především se ukázala dlouhodobá rozdílnost postojů v otázce hloubky a rychlosti evropské integrace mezi koalicí a ODS. Rozhořel se také starý spor o obsahu pojmu "národní zájmy". Ministři a poslanci koalice tento pojem považují za "vyčpělou fosilii z doby reálné politiky minulého století". ODS legitimitu pojmu "národní zájmy" hájí i v dnešní době, kdy právě v evropských institucích budeme muset své státní zájmy tvrdě hájit, jak to ostatně dělají ostatní členské země EU. Panuje ostatně velmi rozdílná představa o tom, zda-li Česká republika uhájí své národní zájmy ve více federálním uspořádání Evropy.

Vláda také musela jasně definovat svůj mandát, se kterým do Bruselu odjížděla a je možné jej nyní konfrontovat s dosaženým výsledkem. V mandátu vlády došlo k nespornému posunu. Zatímco dříve vláda trvala pouze na požadavku evropského komisaře pro ČR, nyní se více soustřeďuje na hlasovací mechanismus v Evropské radě. Počet komisařů byl jen kosmetickým vnějším projevem daleko hlubších procesů obsažených v návrhu "euroústavy", hlasovací mechanismus v Evropské radě je zcela klíčový. Vláda se rozhodla podporovat dvojí většinu pro zásadní rozhodnutí ve výši 60 % hlasů reprezentujících alespoň 60 % obyvatel EU. Nebylo však zřejmé, jaký kompromis je vláda ochotna přijmout a za jakých podmínek je připravena sáhnout až ke krajnímu řešení v podobě veta.

Naštěstí se za naše zájmy postavilo Polsko a také Španělsko. Polsko přijalo odvážnou roli mluvčího zemí střední a východní Evropy a k vetu jeho neústupností došlo. Česká vláda odjížděla do Bruselu s výrazně profederalistickými postoji. Dávala očividně přednost pokroku v integračním procesu a přijetí Ústavní smlouvy EU před neúprosným hájením národních zájmů ČR. Tvrdím, že vláda nebyla za žádných okolnosti připravena sáhnout k vetu vůči "euroústavě". Naštěstí bylo Polsko více obhájcem našich státních zájmů než naše vlastní vláda.

Polsko se nezaleklo bezprecedentního vyhrožování ze strany Francie a Německa. Trest přišel neprodleně. Návrh šesti "bohatých" zemí Evropy na snížení příspěvku do rozpočtu EU na sebe nenechal dlouho čekat. Státní suverenitu

však není možné prodat ani za několik setin procenta HDP "bohatých" zemí Evropy. Evropská unie se musí naučit žít v novém počtu 25 zemí a nepokoušet se od počátku o selektivní přístup ke "starým" členům a "nováčkům". Na to není možné za žádných okolností přistoupit.




Mgr. David Šeich, poslanec PSP ČR, místopředseda Zahraničního výboru PSP ČR





Další články tohoto autora:
David Šeich

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku